×

Newey: Az autónk jó, de ezt nem tudjuk megmutatni

Sebastian Vettel mindössze fél kört tett meg autójával, mely elektronikai hiba miatt a nap során kétszer is lerobbant. Miközben Adrian Newey biztosra veszi, autójuk erős, az Auto Motor und Sport utánajárt, milyen okok idézhették elő, hogy a Renault ennyire mély gödörbe került.

Sebastian Vettel (Fotó:MTI/EPA/Roman Rios) Sebastian Vettel (Fotó:MTI/EPA/Roman Rios)



Daniel Ricciardo tegnapi 66 köre és harmadik legjobb időeredménye mintha egy pillanatra felvillantotta volna az apró fénysugarat az alagút végén – ám a Red Bull a mai napon újra a sötétben találta magát. Amikor Sebastian Vettel ma délelőtt két és fél órás várakozás után végre kimerészkedett a pályára, alig 1,5 kilométer megtétele után leállt az autója. 45 perccel később már a bokszutcát sem tudta elhagyni. Az ok: elektronikai hiba. Miután az energiatárolót cserélniük is kellett a szerelőknek, a négyszeres világbajnok napja ezzel véget is ért.

Mindez igencsak aggasztó lehet, ugyanis jelenleg Vettelnél senki sem áll rosszabbul a mezőnyben a teljesített körök számát tekintve: Jerezben összesen 11-ig jutott, Bahreinben pedig 72-ig, ami nagyjából másfél versenytávnak felel meg kilométerben. A címvédő most már csak abban bízhat, hogy hátralévő két nap során sikerül javítania. Igen, két nap során, holnap, a teszthét utolsó napján ugyanis még vezetheti Red Bullját, majd hétfőn egy filmes nap keretén belül további száz kilométert tehet meg a Pirelli demóabroncsain.

„Holnapra új elemek érkeznek, ezért még nem írnám le a tesztünket” – jegyezte meg Vettel a nap végén az Auto Motor und Sportnak (AMuS). „Szeretném meglátni a kockás zászlót Melbourne-ben. Egy teljes versenytávra van szükségünk, nem pedig körökre, darabonként.”

Az említett német lap egyébként nemrég megjelent helyzetelemzésében kiemeli, a Red Bullt érezhetően minden másik partnercsapatnál rosszabbul érintenek a Renault problémái. Minderre bizonyíték, hogy ma a hasonlóan sokat küszködő Lotus (a csapat Jerezben nem volt ott) még gondjai ellenére is több mint 30 körig jutott. Az osztrákok ráadásul rajtgyakorlatokat sem tudtak még végezni, motorjuk pedig egyes vélekedések szerint több mint száz lóerővel gyengébb a legjobbnak tartott Mercedes-motoroknál.

Az AMuS ugyanakkor úgy véli, nehéz helyzetük okait elsősorban mégis a Renault háza táján kell keresni. „A felkészülésében a Renault komoly hibákat vétett. A motort, az elektronikus rendszereket és az energiatárolókat ugyanis három különböző csoport fejlesztette. A V6-os turbómotort a Renault és az APC, a kinetikus és hőenergia-visszanyerő rendszert a Renault korábbi Lotus-mérnökei, valamint a Magneti Marelli, az energiatárolókat pedig maga a Red Bull” – emelik ki a probléma egyik forrását a németek, idézve Rémi Taffin azon kijelentését is, miszerint legfőbb gondjuk jelenleg, hogy a hajtáslánc részegységei nem funkcionálnak egy nagy egészként.

„A motor mechanikai szempontból rendben van. És ha az alkotóelemeket sikerül összehangolni, minden rendben lesz. Tudjuk, hogy gyors az autónk” – mondja Christian Horner, szavait pedig a Mercedes egyik mérnöke is meerősíti: „GPS-méréseink szerint a Red Bull a kanyarokban egy igazi bomba” – mondja. Jenson Button pénteken egyébként hasonló megállapításra jutott, miután a pályán volt alkalma megfigyelni a Red Bull viselkedését.

Az AMuS emellett azt is kiemelte, vélhetően a Renault szimulációi, tesztjei sem megfelelőek, mivel a mostani gondokra már a téli tesztek előtt, a próbapadon rá kellett volna bukkanniuk. „A Mercedes ilyen téren messze lehagyott minket” – mondja erről a Red Bull egyik mérnöke a kipufogóval és a hűtéssel kapcsolatos, a franciák által elvégzett szimulációkról. A Renault a hírek szerint egyébként a hűtést illetően túlságosan nagyvonalú adatokkal látta el partnercsapatait, akik ezek után nem is csoda, hogy túlmelegedési problémákkal szembesültek. Különösen a Red Bull, kinek tervezője híres arról, hogy a végletekig feszegeti a határokat a motorborítás alatt megbúvó elemek elhelyezésénél.

Adrian Newey szerint mindazonáltal nem ez jelenti a legnagyobb problémát. A szakember úgy véli, amennyiben a Renault felülkerekedne nehézségein, csapata máris több lépcsőfokkal feljebb kerülhetne. „Az elemekkel van a legkisebb gondunk. A hűtést is megoldjuk Melbourne-ig. Jó autónk van, de ezt képtelenek vagyunk megmutatni” – mondta a szakember.

Vettel ugyanakkor hozzáteszi, jelen nehézségeiken a Renault-val együtt kell túljutniuk. „A Red Bullnál és a Renault-nál is mindenki tudja, mi történik. De nem szívesen választanám el a két felet egymástól. Az elmúlt négy év soráná együtt nyertünk, most a nehéz időket is együtt kell átvészelnünk” – hangsúlyozta a négyszeres világbajnok.