A Red Bull fontolgatja az F1-ből való távozás lehetőségét

A kiábrándító szezonnyitó, a Mercedes fölénye és a Renault-val egyre mélyülő konfliktusai miatt át fogja gondolni a Red Bull annak lehetőségét, hogy kivonuljon-e az F1-ből. Az osztrákok szerint sürgősen változtatni kellene a sportág jelenlegi szabályain és szabályozási módján is.

Daniil Kvyat (Fotó: Moy / XPB Images) Daniil Kvyat (Fotó: Moy / XPB Images)



Nem úgy kezdte az évet a Red Bull, ahogyan azt a csapat vezetői várták: az egylet ausztrál versenyzője, Daniel Ricciardo az év első versenyén már második erőforrását használta, csapattársa, Danyiil Kvjat pedig a motor meghibásodása miatt részt sem vehetett az ausztrál futamon, autója ugyanis már a start előtt elromlott. De nemcsak ők, a Toro Rosso is műszaki problémákkal küzdött: Max Verstappen sem jutott el a célig motorhibája miatt.

És, ha ez még nem lenne elég, a Red Bull vezetői szerint a Renault hajtóegységének a teljesítménye is romlott a téli tesztek óta. „Gondok vannak a vezethetőséggel; elég meghallgatni, amit a pilóták mondanak. Bajlódtunk a kanyarok bejáratánál és kijáratánál is, és nem volt megfelelő a gumikezelésünk sem. A fékegyensúllyal is szenvedtünk, és ilyenkor igyekszel valami elfogadható megoldást keresni, a legjobbtól tehát igen messze kerülsz. Ez egy ördögi kör” – nyilatkozta Christian Horner Adam Coopernek.

„Ahhoz, hogy egyáltalán vezetni tudjuk az autót, 80-10 lóerővel kisebb teljesítményre kell váltanunk. A Sauber könnyedén húzott el tőlünk az egyenesben. Ezek a szoftvergondok a motor javítása után léptek fel” – tette hozzá az Auto Motor und Sportnak Helmut Marko, utalva rá, hogy Daniel Ricciardo képtelen volt megelőzni Felipe Nasrt a mai futamon.

Hogy gondok vannak a vezethetőséggel a Renault is elismeri. „Nem volt megfelelő a megbízhatóság” – mondta Rémi Taffin, a gyártó főmérnöke. „Verstappen és Ricciardo is a belsőégésű motor problémái miatt szenvedett. A két hiba nem kapcsolódott egymáshoz, és természetesen már dolgozunk a megoldáson, ami biztosítja, hogy ez a jövőben ne ismétlődjön meg. A legnagyobb problémát a vezethetőség jelenti, ez a programozással áll összefüggésben, vagy a beállításokkal, tehát nem könnyű megoldást találni, de nem kell mindent újratervezni.”

Újraszervezni viszont annál inkább. Az Auto Motor und Sport szerint a franciák egyik vezetője, Rob White a hétvége hibáit látva már vissza is utazott Párizsba, a Red Bull pedig mostantól kezébe veheti az irányítást, és maga lesz a felelős az energia-menedzsment programozásáért. Emellett pedig javában készülnek már az Ilmot továbbfejlesztett hengerfejei, míg a próbapados teszteket immáron az AVL grazi gyárában végzik.

 

Ellehetetleníti őket a szabályozás: Meggondolják a kivonulást

Egyre inkább úgy tűnik, a Renault és a Red Bull között, a tavalyi fiaskó után tovább nő a szakadék. A hírek szerint a franciák ismét saját gyári csapat indítását fontolgatják – s a Red Bull átgondolhatja, eladja-e nekik a Toro Rossót.

Mindezt erősítheti, hogy az osztrákok legújabb kijelentéseikben arról beszéltek, a jelenlegi szabálykeretek között túlságosan költséges számukra az F1, s az sem zárható ki, hogy kivonulnak a sportágból, ha nem lesz változás. „Nem vagyunk elégedettek azzal, ahogy a Forma–1 reagál, ahogy a sportágat irányítják. Emiatt át fogjuk gondolni a kivonulás lehetőségét, ha anyagilag ez már nem tartható” – nyilatkozta Marko.

Majd hozzátette, bár 2016 végén lejár a szerződésük a Renault-val, helyzetüket nem csak a franciákkal való problémáik nehezítik. „Itt nem ez a fő kérdés. Sokkal inkább az, hogy a Forma–1-et megöli a mostani szabályozása. Emiatt felvetődik a kérdés, egyáltalán folytassuk-e” – mondta Marko. „A Renault azért volt e változások mellett, mert azt mondta, ez az egyetlen esély arra, hogy maradjanak az F1-ben. Akkoriban még nem láthattuk, hogy ez a szabály ennyire költséges lesz. A korlátozásokkal pedig képtelenség a felzárkózás.”

„A Mercedes érinthetetlen, és amíg a motorkoncepció nem változik, sosem jutunk előrébb. A Renault-nak van egy meghatározott költségvetése – ezen belül kell dolgoznunk. De nem a költségvetés jelenti a problémát, egyszerűen szervezettebbnek kell lenniük. A Red Bull álláspontja, hogy a szabályok alapvetően hibásak. Egy motor húszmillió euróba kerül, és a mérnököknek nincsenek lehetőségeik. Márpedig a mérnökök nélkül nem megy a motor. Amióta ezek a szabályok, csökken a nézettség, mert a halk a motorunk, ami nem összeegyeztethető az F1-gyel. A motorok teljesítménye sem olyan nagy, hogy igazán igénybe venné a versenyzőket. A hibridmotorok előtt nyolc-tíz milliót költöttünk a motorokra, most ennek a dupláját.”

Christian Horner azt is furcsállja, hogy az F1 irányítói nem lépnek fel olyan látványosan a Mercedes uralma ellen, mint tették azt az ő tündöklésük idején. „Amikor nyertünk – és nekünk nem volt akkora előnyünk, mint a Mercedesnek –, betiltották a dupla diffúzorokat, a kipufogót megváltoztatták, a rugalmas elemek használatát is ellehetetlenítették, valamint év közben még a motorvezérlést is megváltoztatták. Mindent megtettek, és ez mind a Red Bull ellen irányult. Az FIA-nak van egy kiegyenlítő mechanizmusa, amit talán felül kellene most vizsgálni.”

„Nem szeretnénk kisebbíteni a Mercedes érdemeit, kiváló munkát végeztek. Jó autójuk van, fantasztikus motoruk, jó versenyzőik. A gond az, hogy a különbség olyan nagy, hogy háromszintessé vált a versenyzés, és ez nem egészséges az F1 szempontjából” – véli a brit.