2015-ös Brit Nagydíj – Szabadedzés-elemzés

Hiába a korai műszaki hiba, a Mercedesnél egyelőre egy körön és a hosszú etapokon is Nico Rosberg érezheti magát nyeregben.

Nico Rosberg (Fotó: Charniaux / XPB Images) Nico Rosberg (Fotó: Charniaux / XPB Images)



• Látványos és gyors előrelépést hozhattak a Red Bull fejlesztései.

• A hosszú etapokon is altat a Williams, de csak egy körön vannak valódi problémáik.

• Nem tűnnek zsákbamacskának a Toro Rossó-sok jó eredményei.

• Rosberget nem, de Ericssont, Grosjeant és Buttont is alaposan visszavethették a kényszerszüneteik.

• Minden jel szerint újabb egykiállásos futamot láthatunk majd.

 

Annak ellenére, hogy végül mégsem lett olyan meleg, mint amilyet előrejeleztek (a levegő csupán 22-24°C-ig melegedett fel), az aszfalt hőmérséklete bőven átlag felett, 39-46°C között alakult a délután, és átlagos 31-39°C-os tartományban mozgott a délelőtt folyamán.

Az átlagosnál nagyobb hő-, és a Silverstone-ban egyébként is masszív oldalirányú terhelés ellenére a gumikopás abszolút mérsékelt maradt. Sem a közepes, sem a kemény keveréken nem fogytak el senki alól az abroncsok, mi több, a kemény keveréken futóknál az üzemanyag-mennyiségével arányosan javuló köridőket figyelhettünk meg a hosszú etapok alatt. Miután már tavaly is határesetnek bizonyult az egy kerékcsere, ezért idén már most egyértelműen erre számíthatunk. (Azt sem feledve, hogy a bokszutcai időveszteség itt az egyik legnagyobb az egész szezonban.)

Egy körön a két keverék közti különbség autótól függően szokatlanul széles sávban mozgott; 0,8-1,1 mp között alakult – az opciós gumi pedig egyes kocsikon (pl. Ferrari, Williams)két gyorskörre is elengedőnek bizonyult. Feltűnő volt azonban, hogy a nehéz autós etapokon ezúttal többnyire minimális teljesítménybeli eltérést mérhettünk a két típus között.

A forró pályán nyomban betapadó orr-részek mellett a nap során szinte mindenki túlkormányzottságot tapasztalt, kiváltképp az olyan kanyarokban, ahol a kavargó, ill. a két edzés közt kicsit elforduló szélirány jelentősen befolyásolta a versenygépek viselkedését (pl. Copse, Luffield, Stowe). Ezekben láthattunk egyben a legtöbb kicsúszást és pályaelhagyást is (pl. Grosjean, Alonso, Merhi).

Hosszú etapok

A vonalakat az egyes versenyzők nehéz autóval futott köridői rajzolják ki (etap eleji/végi lassú körök nélkül). Az ilyen grafikonok közelítik a legjobban a várható versenytempókat és a gumikopás mértékét.

 longruns1


A mezőny elejében egyedül Kimi Räikkönen futotta a kemény keveréken a nehéz autós etapját, a többiek a közepesen mentek először. A versenyzőnként egy-egy feltűnően lassú köridő itt és a következő ábrán is a Merhi-féle rövid piros zászlós periódus alatt született. Mivel utóbbit követően szinte a teljes mezőny azonnal visszatért a pályára, ezért feltételeztük, hogy az érintetteknek a 2 perces veszteglés alatt nem volt idejük változtatni az üzemanyag-szinteken, tehát azoknál, akik nem váltottak keveréket a szünetben, nem is szakítottuk meg a köridőik sorozatának ábrázolását.

Figyelembe véve, hogy Maurizio Arrivabene csapatfőnök „reálisabb” üzemanyag-szintek melletti versenyszimulációkat kért csapatától Ausztria után, ezért a Mercedesek előnye első ránézésre meglepően kicsinek tűnik a pénteki körözést követően – legalábbis a közepes keveréken; a keményen ugyanis egy körön alaposan elverték a mezőnyt úgy délelőtt, mint délután.

Lewis Hamilton nem hiába panaszkodott a kocsi egyensúlyára az egész második edzés ideje alatt: képtelen volt hozni a rádión tőle kért célidőt, és ugyanolyan keveréken is alaposan elmaradt Nico Rosbergtől a hosszú etapokon. Az angol nem is erőltette a dolgot, rövidre zárta a szimulációját, és a nap végén is inkább tovább dolgozott a beállításokon.

A Ferrarinál Räikkönen nagyon kikapott Sebastian Vetteltől a kemény keveréken; a Ferrari tehát kivételt képez a csapatok között abban a tekintetben, hogy náluk nagy teljesítménykülönbség mutatkozott a keverékek között – igaz, érdemes hozzátenni, hogy a 7-es rajtszámú kocsi „zsokéja” jobban küszködött a túlkormányzottsággal, mint az 5-ösé. Akárhogy is, ha a fenti teljesítménykülönbség legalább részben valós (egy körön az), akkor a pénteki nap végeztével a maranellóiak legfőbb gyenge pontja mindenképpen az elsődleges gumin mutatott tempó lehet.

Végezetül a Red Bull alaposan felzárkózni látszik az élesben először itt bevetett (a Red Bull Ring-i teszten már kipróbált) aero-fejlesztéseivel, amelyek közül is központi jelentőséggel bír a csapat új első szárnya – Daniel Ricciardo szerint ez a „kirakósjáték utolsó darabja” a kasztni év eleji gyengeségeinek kiküszöbölése terén. Habár azt nem gondoljuk, hogy Kvjaték hirtelen minden hátrányukat ledolgozták volna, az nagyon is valószínű, hogy abszolút beváltak az előzetesben említett újdonságaik, a pálya ugyebár fekszik nekik, és a hétvége további részében visszatérhetnek a második vonal elejére. Két versenyzőjük között – nehéz autóval – szinte semmiféle különbség nem mutatkozott.

 longruns2


A középső traktusokban Felipe Massa, Max Verstappen, Nico Hülkenberg és valószínűleg Marcus Ericsson is a kemény keveréken futott először, rajtuk kívül pedig Carlos Sainzot érdemes még kiemelni, aki az adatok alapján mindkét etapján opciós szetten autózott.

Ezt a csoportot a nyers köridők alapján az eddig valóban remeklő Toro Rossók vezetik, ám még előttük térjünk ki egy gondolat erejéig a Williamsre, amely vélhetően valójában ezúttal sem (lesz) olyan gyenge, mint amilyennek mutatja magát – idén már nem csupán a pénteki eredménylistákon altatnak, hanem néha a hosszú etapokon is, ld. Szahír, Barcelona. Szintén bizakodásra ad okot, hogy a csapatnyilatkozatok alapján a valódi versenytempójukkal aránylag elégedettnek tűntek.

A Toro Rossó-sok mindettől függetlenül továbbra is vezetni látszanak a maradék pontszerző helyekre pályázó alakulatok sorát hosszú tempó tekintetében (is), és akárcsak a nagycsapatnál, náluk sem mutatkozott nagy különbség a két pilóta közt – annak ellenére sem, hogy Verstappen jelentős túlkormányzottságra panaszkodott a gyors kanyarokban. Ellenük szól, hogy kisebb szemcsésedést tapasztaltak az első gumikon.

A Force India és a Lotus ugyancsak szinte elválaszthatatlannak tűnnek egymástól, az előbbi gárdával kapcsolatban pedig itt idéznénk fel egyrészt azt az előzetes nyilatkozatot, mely szerint mivel a „VJM08B” elődjének kifejezetten nem feküdt a silverstone-i aszfaltcsík, itt már azt is sikernek könyvelnék el, ha felvennék a versenyt a legközelebbi ellenfeleikkel, másrészt azt, hogy időbe telik, mire optimális beállításokat találnak az új kocsihoz. Nos, a pénteki nehéz autós idők alapján a szinte mindenhol kompetens Lotus tempóját akár már hozhatják is.

Az enstone-iaknál egyébként hatalmas meglepetésnek számít, hogy az első edzést kihagyó, a második edzésen pedig kicsúszás miatt kb. 40-45 percet veszteglő Romain Grosjean azonnal jobb hosszú etapot futott, mint a probléma nélkül köröző Pastor Maldonado – egy körön azonban már kikapott a francia.

A Saubernél Felipe Nasr tempója bizonyítja, hogy nincsenek reménytelenül leszakadva, miközben Marcus Ericsson alaposan elmaradt a braziltól a keményebbik keveréken, illetőleg a második etapjára sem gyorsult fel igazán a közepesen. Esetükben tehát inkább a két versenyző, semmint a két gumikeverék közt mutatkozhat nagy különbség – Ericsson pedig részben az első edzésen átadott autó miatt kihagyott ülésidőt szenvedheti meg.

Végezetül néhány szót a McLarenről, amely kirívóan gyengének mutatkozott – jóllehet, érdemes kiemelni, hogy Alonsóék a többieknél jobban igyekeztek kímélni a pénteken használt technikát, ezért eleve kevés kört terveztek, vélhetően a szokásosnál is erősebben lefojtott erőforrásokkal. Teljesítményük tehát nem tekinthető reprezentatívnak.

Legjobb szektoridők

Az egyes versenyzők legjobb szektoridői. Az ezekből összerakott legjobb köridők jobban közelítik a várható időmérős tempókat, mint a ténylegesen megfutott leggyorsabb körök, mivel rendszerint képesek kiszűrni az esetleges hibákat.

 sectortimesFP


A legjobb szektoridőket elnézve Rosberg elsősorban a középső szektorban autózta ki az előnyét, ahol a legtöbb középgyors-gyors kanyar található – és ez az a rész, ahol Hamilton és a Ferrarik képtelenek voltak követni őt. A többi szektorban gyakorlatilag elhanyagolható különbség mutatkozott a négy autó között. Lényeges eltérés viszont, hogy a 44-es rajtszámú Mercedesnek nagyobb lehetősége van a felzárkózásra, amennyiben jó beállításokat talál az időmérőig, míg a Ferrarik kevésbé valószínű, hogy le tudják dolgozni a második részidőig összegyűjtött, kb. 0,3 mp-es hátrányukat.

A hosszú etapokon tehát nem, egy körön azonban jelentős különbség alakult ki a Red Bull-osok között, mégpedig az utóbbi két futamhétvégéhez hasonlóan ezúttal is Danyiil Kvjat javára. Előnye a kombinált legjobbak terén még nagyobb, mint az eredménylistán, valamint megjegyeznénk, hogy Ricciardo azok közé tartozott, akik komoly túlkormányzottsággal küszködtek a nap folyamán.

A középmezőnyben többen is akadtak, akiknek élesben nem sikerült összerakniuk a legjobb szektoraikat egy körön. Ilyen voltak a lotusosok, ill. Sergio Pérez, akik mindhárman szintén alaposan megszenvedtek a kocsi egyensúlyával – Grosjeanék a nyilatkozataikban is sokat panaszkodtak, a mexikói pedig jóval gyengébb időt futott a csúcsformában lévő csapattársánál, Hülkenbergnél. Kombinált legjobbjaik azért két dolgot mindenképpen világossá tettek: egyfelől azt, hogy a Lotus két pilótája közül egy körön már Grosjean áll rosszabbul, másfelől azt, hogy a Sauberek esetében egy körön nem csupán Ericsson, hanem még Nasr előtt is jókora szakadék tátong a középmezőny előttük lévő tagjaiig. Mindezt úgy, hogy a táblázat alapján maga a brazil sem keveset hagyott benne a legjobb idejében.

A McLarennél hatalmas különbség látható Alonso és Jenson Button között, amelynek egy része bizonyosan a brit első edzésen felbukkanó műszaki hibájára, s az amiatt kihagyott körökre vezethető vissza.

Roberto Merhi úgy tűnik, hogy itt nem fogja folytatni a csapattársa ellen újabban egyre javuló formáját.

Végsebességek

Az egyes versenyzők által a nap során elért legmagasabb sebességről rendelkezésre álló adatok.

 topspeedFP


A fenti listát a nemrégiben egy kalap alá vett Pérez és a Lotusok vezetik, ám mivel ők a problémás beállításaik miatt még biztosan az átlagosnál többet változtatnak az autó egyensúlyán a parc ferméig, ezért ne vegyük készpénznek, hogy szombat délután is megőrzik a pozícióikat.

Igen előkelő helyen szerepelnek a Ferrarik is, ám esetükben idén már eleve állandósuló gyakorlatnak számít, hogy az időmérő idejére páran átugorják őket a végsebességek tekintetében.

Akiket a későbbiekben mindenképpen feljebb várunk, azok elsősorban a mercedesesek.

Ausztria után ismét feltűnő hiányzónak számít a két Williams – a csapatnál nem beszéltek a levegőbe, amikor a minap bevallották, hogy a Red Bull Ring-i aero-csomagjuk lényegesen megnövelte az FW37-es légellenállását.

Varga Csaba