×

Csak árt a Forma-1-nek, vagy megoldja a motorhangok problémáját is?

A Toro Rosso csapatvezetője úgy érzi, szüksége van a bevezetésére, hiszen amellett hogy olcsóbb alternatívát kínál a kisebb alakulatoknak, a motorhangok problémáját is megoldja. A Mercedes sportigazgatója szerint azonban árt a királykategóriának – a résztvevők között továbbra sincs egyetértés az alternatív erőforrások használatának engedélyezésével kapcsolatban.

A Brazil Nagydíj rajtja (Fotó: Charniaux / XPB Images) A Brazil Nagydíj rajtja (Fotó: Charniaux / XPB Images)



Először Bernie Ecclestone hintette el, hogy a sportnak szüksége van egy, a jelenleginél olcsóbb, de még versenyképes hajtóegységre, amit a kisebb csapatok használhatnának. Miután a Ferrari élt vétójogával és megakadályozta a motorok árának csökkentésére irányuló eredeti elképzelést, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) is beállt az elképzelés mögé, a múlt héten pedig megkezdte a független gyártókat megcélzó pályázatkiírási procedúrát!

Bár elsősorban rajtuk szeretnének segíteni, az ötlet egyelőre a kisebb költségvetéssel rendelkező versenycsapatokat is megosztja, sőt teljes mellszélességgel csak a Red Bull istállói támogatják, ami azért nem meglepő, mert a cég a 2015-ös szezon második felének nagy részét egy új beszállító keresésével töltötte. Azt, hogy a bikások támogatják az elképzelést, legutóbb a Toro Rossót irányító Franz Tost tette egyértelművé. Az osztrák szakember nyilatkozatában az alternatív előforrások kedvező ára mellett egy másik érvet is felhozott, ami azok bevezetése mellett szólhat.

„Azt hiszem, ez egy jó ötlet” – szögezte le a tapasztalt sportvezető, aki tehát a javaslattal kapcsolatos szavazáson a támogatók táborát fogja erősíteni. „Mi, itt a Toro Rossónál támogatni fogjuk (a javaslatot), hiszen szeretnénk ezt az új motort – vagy legalábbis szeretnénk, ha lenne választási lehetőségünk – hiszen a jelenlegi erőforrások átkozottul sok pénzt emésztenek fel. Ez így sokkal rugalmasabb lenne, ráadásul kapnánk egy új hangot! Azt hiszem a szurkolók örülnének, ha lenne egy másik motor, jobb hanggal” – utal a most használt erőforrások hangját ért kritikákra.

Franz Tost (Fotó: Batchelor / XPB Images) Franz Tost (Fotó: Batchelor / XPB Images)



Hiába lelkes azonban a Red Bull, a Motorsport információi szerint a szavazás során több ellenzője lesz az alternatív erőforrásoknak, mint támogatója, így a tervezet nem fog bekerülni a 2017-es szabálykönyvbe. A Mercedes sportigazgatója – aki egyébként ellenzi az elképzelést – ezt még nem szeretné elkiabálni. „Nem vehetjük biztosra, mert ez egy kényes téma. A kisebb csapatok profitálhatnak ebből az olcsóbb erőforrásból, neked pedig tiszteletben kell tartani az ő véleményüket is. Szóval, ez nem egyértelmű” – mondta, majd cáfolta, hogy a címvédő alakulat bármelyik partnerét is „rákényszerítené” arra, hogy az alternatív motorok ellen szavazzon.

A legnagyobb kérdés az erőviszonyok kiegyenlítése lenne, a szabályok megváltoztatása esetén ugyanis a mezőny tagjai párhuzamosan versenyeznének a most használt hibridekkel és az alternatív erőforrásokkal (ezek a hírek szerint 2,2 vagy 2,5 literes V6-os ikerturbók lehetnek). Ecclestone szerint ez nem jelentene problémát, hiszen a múltban többször láttunk más hasonlót, Wolff viszont továbbra sem támogatja a kétszintes rendszert. „Ilyenre csak az átmeneti években volt példa, és ez a rendszer nem működik megfelelően minden versenysorozatban. Mindig az erőviszonyok kiegyenlítése szüli a legnagyobb vitákat! Ismerjük a konfliktusokat a GT és az LMP1 háza tájáról; szerintem erre nincs szükség a Forma-1-ben. De tiszteletben tartom a többiek véleményét!” – mondta.

„Én tényleg nem értem, hogyan lehetne egyenlőséget teremteni úgy, hogy az ne ártson a sportnak. Mindenekelőtt meg kell győződnöd arról, hogy van valamiféle egyelőség a két különböző koncepció között. De, ezt hogyan oldod meg?” – tette fel a kérdést az osztrák sportvezető, kinek véleménye szerint a Forma-1-nek végre el kellene döntenie, milyen irányba akar haladni. „Úgy tűnik, körbe-körbe járunk. Van, hogy az utcai autózás számára akarunk hasznos dolgokat tenni, van, hogy a technológia éllovasaiként akarunk tetszelegni, aztán új gyártókat akarunk bevonzani… de, amikor négy gyártónk is van – mint most – akik egyébként ugyanazt a véleményt osztják, akkor hirtelen azt mondjuk: mégsem akarunk új gyárakat, inkább olyanok szeretnénk lenni, mint a GP2!” – bosszankodott.

Toto Wolff (Fotó:  XPB Images) Toto Wolff (Fotó: XPB Images)