Musorujsag
Élő Eredmények
×

A különleges kör – Bahreini időmérő-elemzés és a várható gumistratégiák

Boxutca
Lewis Hamilton különleges körrel szerezte meg a pole pozíciót – és nem csak azért, mert ezzel körrekordot állított fel.
Lewis Hamilton (Fotó: XPB Images) Lewis Hamilton (Fotó: XPB Images)

Lewis Hamiltonnak valami egészen különlegeset kellett előhúznia a kalapból, hogy megverje az eddig az egész hétvégén gyorsabb Nico Rosberget – és sikerült is neki. Körrekorddal.

Legjobb szektoridők és az azokból összerakott kombinált legjobb köridők (Forrás: FIA) Legjobb szektoridők és az azokból összerakott kombinált legjobb köridők (Forrás: FIA)

Pénteken még bevallottan csak vakargatták a tarkójukat a 44-es rajtszámú kocsi garázsában, mondván, hogy nincs meg az autó egyensúlya, ami látszott is, hiszen Hamilton ekkor még tizedekre volt Rosbergtől a két szabadedzésen. Szombatra nagyot fordult a világ (pontosabban a sok csavarkulcs és rajtuk keresztül a beállítások), hiszen a harmadik edzésre századokra olvadt a hátrány – de még mindig ott volt. Hamilton ezután már relatíve minden szektorban századokat talált csak a kvalifikációig, ám végül ez is elegendőnek bizonyult. Ne feledjük azonban, hogy ezen a pályán az egyik legkönnyebb előzni az évben, tehát még nem dőlt el semmi.

A Ferrarik egy körön végül megkapták azt a szűk 0,6-0,7 mp-et, amit a pénteki egykörös tempók alapján prognosztizáltunk, kettős elsőség az utolsó szabadedzésen ide vagy oda. (Akkor valószínűleg valamiért kevesebb benzinnel futottak.) Vettelék az ezúttal is ígéretesebb hosszú tempójukban bizhatnak.

Annak ellenére, hogy az egyébként aránylag erős Williamsnél Felipe Massa kapta meg az új, extra rövid orrkúpot és az új első szárnyat, az időmérőn mégis Valtteri Bottas végzett előrébb, a kombinált legjobbak alapján ráadásul roppant kényelmes előnnyel. Ez azonban nem minősíti az új eszközt – Massa egész hétvégén lassabb volt, mint a finn, és a bevallottan érezhetően nagyobb leszorítóerőt biztosító új orr nélkül valószínűleg csak még jobban lemaradt volna.

Végsebességek (Forrás: FIA) Végsebességek (Forrás: FIA)

Hátrébb Carlos Sainz sorozatban másodszor is eljátszotta, hogy gyorsabb volt Max Verstappennél, de képtelen volt rendesen összerakni a legjobb részidőit. A spanyol ezúttal több mint 0,2 mp-et hagyott benne a legjobb körében, amivel az adatok alapján két pozíciót és egy Q3-as szereplést dobott el. Viszont legalább a Toro Rossók végsebessége sokat javult Melbourne-höz képest, ahol – nagyon 2014-re és 2015-re hajazó módon – még továbbra is a lista alján rostokoltak.

Stoffel Vandoorne a kombinált legjobb körök alapján ugyan már nem veri meg Jenson Buttont, ám így is csak ezredekre van tőle, ami gyakorlatilag ugyanolyan jó egykörös tempónak felel meg – ez pedig óriási fegyvertény, különösen ilyen kevés tapasztalattal. (Kevin Magnussen legalább tesztelt az aktuális kocsival, mielőtt 2014-ben hozta volna a brit tempóját a maga első versenyhétvégéjén.) Vandoorne gyakran még ki sem használta a pálya teljes szélességét a kanyarbejáratoknál, viszont figyelemreméltó módon azon kevesek közé tartozott, akik egy ezredet sem hagytak benne a leggyorsabb körükben. A belga Buttoné mellett Esteban Gutiérrez kisebb hibájából is profitált, így összesen két helyezést nyert a rajtrácson a nyers tempók sorrendjében elfoglalt helyéhez képest.

Az egyik Red Bull és az egyik Force India a Q3-ban végzett, a másik pedig a Q1-es kiesőzóna határán, de nagyon eltérő okokból. Danyiil Kvjat ezúttal maga rontott, míg Ausztráliában a csapata számolta el magát a kilencven másodperces kieséses rendszerben – utóbbi sors itt most Sergio Pérezre várt, aki egyébként az eddigi tempója alapján hozta volna Nico Hülkenberg idejét. Péreznek ez az egyik legjobb pályája, így aztán látványos felzárkózást produkálhat rajta vasárnap, különösen a Force India kiváló végsebességével.

Pascal Wehrlein remeklése a mezőny leggyengébb autójában pedig egyszerűen csak egy bizonyos spanyol klasszis hasonló teljesítményeit juttatja eszünkbe még 2001-ből…

Várható gumistratégiák a versenyre

A gumistratégiák terén rendkívül érdekes helyzet állt elő, hiszen a túlnyomó többségnek csak a Pirelli szerinti harmadik legjobb forgatókönyvhöz maradt elég új gumiszettje – ez pedig a vegyes, kétkiállásos, egy szuperlágy, egy lágy és egy közepes etappal operáló stratégia. A megmaradt szettek alapján az élmezőnyből csak a Williams próbálhatja meg markánsan eltérő módon megoldani a futamot – ugyanúgy két kiállással, de egy szuperlágy és két közepes etappal – míg a Mercedes és a Ferrari ugyanannyi és ugyanolyan maradék gumikészlettel vág neki az 57 körös versenynek. A Pirelli legjobb stratégiájára, a háromkiállásos, egy szuperlágy és három lágy etapos opcióra az egész mezőnyben egyes-egyedül Buttonnak maradt elég új garnitúrája.

Varga Csaba

További tartalmak