A Liberty Media érkezésével új elnöke lett a sportágat irányító cégnek, a (majdani) Formula One Groupnak. A médiaiparból érkező amerikai Chase Careytől a szakma komoly újításokat vár, elsősorban azokon a területeken, melyeket az utóbbi évtizedben a Forma–1 leginkább elhanyagolt: a tévés közvetítések, a digitális és a közösségi média területén.
Kinevezése kapcsán maga Carey is beszélt terveiről, és számos ígéretet tett. Elmondása szerint új szintre kívánja emelni a sportágat. „Nagyon izgatott vagyok, hogy csatlakozhattam ehhez a csapathoz, nagy lehetőségek állnak előttünk. A Forma–1 hihetetlen sikereket ért el Bernie Ecclestone-nak köszönhetően, aki évtizedekig vezette ezt az üzletet. Már nagyon várom, hogy vele dolgozhassak, és mindketten úgy látjuk, most lehetőségünk nyílt továbbfejleszteni ezt az üzletet, egy új szintre emelni azt” – nyilatkozta Carey.
„Hogy miben látjuk a lehetőséget? A sportág növekedésében és fejlesztésében, mely a szurkolók, a csapatok, a partnerek és a részvényeseink hasznára válik. Szeretnénk népszerűbbé tenni a sportágat, sportként, márkanévként javítani a Forma–1 marketingjén. Szeretnénk növelni az elégedettséget, különösen a digitális világban, mely jelenleg rendkívül kis hányadát teszi ki a bevételünknek. Fejleszteni akarjuk a versenynaptárat. Átfogóbb kereskedelmi kapcsolatokat akarunk kiépíteni, a szponzorációt is beleértve. A Liberty szakértelmére építve, melyet a digitalizáció és az élő események terén szerzett, minden korábbinál nagyobbá akarjuk duzzasztani az eseményeinket.”
Nem véletlen, hogy a Liberty meg akarta venni a prémiumsportágnak számító F1-et. Az amerikai John Malone cége figyelmének középpontjában a sport és a média áll, számos különféle médium tartozik birodalmába, melyeknek most új tartalmat tud biztosítani a királykategóriával, s annak fejlesztésével pedig nemcsak az F1, de saját közönségét is növelheti. A növekedés tehát saját érdeke is.
Carey kiemelte, hiába kerül milliárdokba nekik a Forma–1, valójában nem vállalnak nagy kockázatot felvásárlásával, mivel számításaik szerint csak a már meglévő megállapodások (tévétársaságokkal, pályákkal, szponzorokkal) megtartásával 9,3 milliárd dolláros bevételre tesznek szert 2026-ig, azaz a több mint 8 milliárdos vételár addigra bőven megtérül. Eközben a legnagyobb kiadást a csapatoknak kifizetett pénzösszegek jelentik majd számukra.
„A sok irányból érkező bevételek és az alacsony kockázatú üzleti modell vonzott minket leginkább a Forma–1-ben. Alapvetően három különböző bevételi forrás van ebben az üzletben: a versenyrendezés, a közvetítések és hirdetések, valamint a szponzoráció. És az idő előrehaladtával mindegyikben jelentős növekedési potenciál van. A Forma–1 kulcsszereplő az élő közvetítésű prémiumsportágak gyorsan növekvő piacán. A közvetítők, a hirdetők és a szponzorok igényei is folyamatosan nőnek, és mindenki hozzáférést akar az F1 globálisan, élő időben elért közönségéhez, melynek az összetétele is nagyon vonzó” – magyarázta Carey.
Kiemelte, céljuk, hogy az F1 népszerűségét a már meghódított piacok mellett új területeken, így az Egyesült Államokban is növeljék. Mindezt azonban úgy, hogy a bázist továbbra is Európa jelentené. „Globális sportként új piacok meghódítására is lehetőség van, ez a módja a fejlődésnek. Szeretnénk Amerikában és Ázsiában is teret hódítani. De azt egyértelművé tesszük, hogy a már meglévő piacok – és a Forma–1 otthona és alapjai Európában vannak – rendkívüli fontosak számunkra.”
„Az európai alapokra akarunk építeni, miközben ki akarjuk használni e sportág nemzetköziségét. Hosszabb távon az Egyesült Államok és Ázsia piacán szeretnénk fejlődni, de ez nem fog egyik napról a másikra menni. Viszont óriási közönség van ott, és ha elérjük ezen szurkolókat a digitális platformokon keresztül, olyan eszközökkel, melyeket eddig nem használtunk ki elég agresszíven, akkor egy teljesen új szurkolói generációt építhetünk ki olyan területeken, melyek szintén a Forma–1 szurkolói bázisának alapját jelenthetik.”
De ki is valójában az F1 új vezetője?
Chase Carey 62 esztendős, a médiamágnás Ruperth Murdoch jobbkezeként is szokták emlegetni. Hivatalos neve Charles G. Carey, ám kikéri magának, ha nem Chase-nek szólítják. A Harvardon tanult, szenvedélyes sportrajongó hírében áll. Korábban amerikai futballozott, kedvenc baseballcsapata a New York Yenkees, melynek régi stadionjából pár szék a hírek szerint a mai napig ott van az irodájában. Jellegzetes pödört bajuszáról messziről felismerni – a New York Times egyik cikkéből kiderül, azért viseli már hosszú évek óta, mert fiatal korában egy autóbalesetben vágás keletkezett a szája fölött.
Carey 1988-ban csatlakozott Ruperth Murdoch News Corporation-jéhez. A 90-es években a Fox csatornánál dolgozott, sportorientálttá tette a televíziót, nevéhez fűződik, hogy 1993-ban 1,6 milliárd dollárért megszerezte az amerikai futball-liga (NFL) közvetítési jogait, mellyel aztán a csatorna igencsak nagyot kaszált. Ő alapította meg a Fox Sports sportcsatornát is, majd a News Corporation ügyvezető igazgatója volt. Rupert Murdoch egyszer azt nyilatkozta, őt tekinti potenciális utódjának: „Chase a partnerem, és ha velem bármi történne, biztos vagyok benne, hogy ő azonnal megkapná a helyem.” A céget 2016 nyarán hagyta ott.
Partnerei igazi keményvonalas üzletemberként jellemzik Careyt, aki szerintük „megeszi reggelire” az olyan tárgyalópartnereket is, mint Bernie Ecclestone vagy Sergio Marchionne. Nem is véletlen, hogy Ecclestone próbált tenni a Liberty érkezése ellen: a hírek szerint az F1-et már több mint 40 éve irányító brit csupán egy átmeneti időszakban, az eddiginél kisebb hatalommal maradhat a sportágban, mielőtt az amerikaiak végleg átveszik az irányítást.
A Carey által fent vázolt tervekkel és új üzleti modellel nem is lehet kérdés: új korszak veszi kezdetét a királykategória történetében.