A pilóták élvezik, de mi lesz az előzésekkel?

Örömteli, hogy a Forma–1 gyorsult és az autók komolyabb kihívások elé állítják a pilótákat, akik ismét mosolyogva szálltak ki a gépekből, az előzések hiánya viszont aggodalomra ad okot – a Sky szakértője, Martin Brundle a „kétarcú” szezonnyitót véleményezte.

Sebastian Vettel Max Verstappen és Lewis Hamilton előtt (Fotó: XPB) Sebastian Vettel Max Verstappen és Lewis Hamilton előtt (Fotó: XPB)



Komoly várakozás előzte meg a 2017-es szezont, hiszen ismét megváltoztak a szabályok, az újgenerációs autók pedig a sportág megtépázott hírnevét hivatottak visszaállítani, tempójuk ugyanis az eddigi leggyorsabbak közé emeli őket, terelgetésük pedig feladja a leckét az a pilótáknak. Ausztráliában már meg is volt a gépek első igazi tesztje!

A Sky Sports állandó szakértőjeként dolgozó Martin Brundle legutóbbi írásában a hétvége pozitívumairól és negatívumairól beszélt. Kiemelte, a kezdés mindenképpen ígéretes volt, viszont a háttérben vannak sötét felhők, melyek még beárnyékolhatják a szezont. A korábbi F1-es pilóta örül, hogy hosszú évek után először úgy tűnik, nem egy csapat uralja majd a mezőnyt, és annak is – ezt hasonlóan fontosnak tartja –, hogy a versenyzők ismét élvezik a vezetést.

„Minden pilóta mosolyogva szállt ki az autóból” – kezdte a brit, aki a helyszínéről követte végig az eseményeket. „Azt mondták, valóban sokkal szórakoztatóbb és kihívásokkal telibb a vezetés, azt, hogy most tényleg támadhatják a pályát. Ez alátámasztja, hogy alapvetően megváltozott a Pirelli abroncsainak a viselkedése. A korábbi specifikációk körönként két tizedet lassultak volna, addig a mostaniak átlagosan csak 75 századot. A köridők és az etapok is gyorsabbak lettek, mint voltak annak idején a Bridgestone időszakában” – mutatott rá elégedetten.

Lewis Hamilton, Sebastian Vettel és Valtteri Bottas (Fotó: XPB) Lewis Hamilton, Sebastian Vettel és Valtteri Bottas (Fotó: XPB)



„Sok pilóta a futam vége felé teljesítette a leggyorsabb körét. Most már sokkal hamarabb elkezdhetik keményen nyomni, hogy megbizonyosodjanak róla, mindent kihoznak a gumikból. Még fontosabb, hogy a gumik nem melegszenek el, és kezdenek csúszkálni, ez ugyanis arra ösztönzi a pilótákat, hogy keményebben nyomják a gázt. Mivel nehezebb az előzés, a pilóták az első kanyarokban és körökben próbálják kihasználni az extra aerodinamikai és mechanikai tapadást, hogy manőverezzenek. Ez kicsit aggaszt. A hátrasorolásos büntetések most sokkal fájdalmasabbak lesznek, hiszen igazából a stratégián sem változtathatnak a csapatok, hogy visszahozzák a játékba a pilótákat” – fogalmazott.

Bár örül, hogy az új autók beváltották a hozzájuk fűzött reményeket, Brundle nem titkolja, aggódik amiatt, hogy a látottak alapján sokkal nehezebb lesz előzni velük. „Beszélnünk kell az elefántról a szobában. Az előzésről. Először is, ne feledjük, hogy ez az Albert Park volt” – utalt arra, hogy az ausztrál pálya korábban sem kedvezett a manőverezésnek. „És azt se, hogy ez csak egy egyszeri minta volt a 2017-es autókkal. A cél az volt, hogy az F1 3-5 másodperccel gyorsuljon, az, hogy növeljük az előzések számára sohasem volt elsődleges cél…”

„A futam a boxban dőlt el, nem volt előzés a pályán a pozícióért. Tudom, hogy ez gyakori, de szeretnénk, ha megváltozna. A versenyzők azt mondták az edzés után, hogy nagyon nehéz követni a másikat, ami nem is meglepő, ha ennyi aerodinamikai elemet pakolunk az autókra. Tudjuk, mennyire izgalmasak a vizes futamok az alacsony tapadási viszonyok mellett, amikor a mezőny 20 másodperccel lassabb. A MotoGP is izgalmas, és ők is lassabbak, szóval nem minden a sebességről szól. Az autók gyakran gyorsabbnak tűnnek, ha csúszkálnak, vagy egymás mellett haladnak. A csapatok rossz irányba dolgoztak. Az autók túl nehezek, túl csendesek, túl bonyolultak és túl drágák lettek” – sorolta a problémákat, melyek véleménye szerint továbbra is fennállnak.

Később egy saját javaslattal is előállt. „Dollármilliókat pazaroltunk el erre a technikai fesztiválra. A többi pálya jobb versengést hozhat, és én személy szerint nagyon élvezem a Mercedes és a Ferrari küzdelmét, amihez remélhetőleg a Red Bull is csatlakozik, de kemény munka vár Ross Brawnra és a csapatára. Nem várhatunk 2021-ig a megoldásra. Korai segítség lehet a két kerékcsere kötelezővé tétele, de idénre ehhez minden csapat beleegyezésére szükség van, és nem hiszem, hogy túl sok minden változna. Majd meglátjuk, mit hoz Kína és Bahrein” – zárta gondolatát.

A kulcspillanat: Sebastian Vettel Max Verstappen elé jött vissza a pályára (Fotó: XPB) Sebastian Vettel és Max Verstappen (Fotó: XPB)