Zajlik az F1-es gyarmatosítás – a Renault nem kér az ilyen F1-ből

Aggódva figyeli a Renault főnöke a Ferrari és a Red Bull kisebb testvércsapatokkal folytatott együttműködését, és cselekvésre szólította fel az F1 vezetőit.

Fotó: XPB

A Renault 2016-ban vette át a csőd szélére jutó Lotust, és egy ötéves tervbe kezdett, melynek végén szeretné bajnokesélyesnek tudni gyári csapatát. Az előző három szezonjuk az alapozásról szólt. Infrastrukturális fejlesztésekbe, csapatbővítésekbe és átszervezésekbe kezdtek, 2019-re viszont ez a folyamat már nagyjából lezárult, így elérkezett „a támadás ideje”.


A három élcsapatra felzárkózniuk ugyanakkor nem lesz könnyű. A teljesítmény terén túl nagy volt eddig a hátrányuk ahhoz, hogy csak úgy eltűntessék egyetlen tél alatt, ráadásul hiába az erősödésük, gárdájuk méreteiben és költségvetésében még mindig jócskán elmarad a Mercedestől, a Ferraritól és a Red Bulltól. Ez pedig a teljesítőképességük határát is magasabbra helyezi. Noha a Renault is megtehetné, hogy a vezető trió méreteire duzzad, ők ezt tudatosan nem lépik meg, arra játszva, hogy 2021-ben átfogó sportági reformok következnek, és jön a költségvetési plafon, amihez alkalmazkodva nekik így már nem kell majd nagymértékű átszervezéseket végrehajtaniuk.


Van viszont még egy akadály, amivel a sárgák egyelőre nemigen tudnak mit kezdeni: a riválisok időközben még magasabb szinten kezdtek el költekezni, technikai előnyszerzés céljából pedig többen szoros partneri kapcsolatba is kezdtek kisebb csapatokkal.




Daniel Ricciardo (Fotó: XPB) Daniel Ricciardo (Fotó: XPB)


„Már felállt a csapatstruktúránk, amiről korábban határoztunk, egyvalamivel viszont akkoriban nem számoltunk: egyes csapatok őrült fegyverkezési versenybe kezdtek, különösen a Ferrari és a Mercedes. Ez már egy másik sportág lett, egy más univerzum” – állapította meg az Auto Motor und Sportnak nyilatkozó Cyril Abiteboul. „A tervünk egykor az volt, hogy az élcsapatok szintjén fogunk működni. Csakis azok időközben szinte ugyanolyan sebességgel növekedtek tovább, mint mi. Olyan őrült tempóban, amivel mi nem tudunk lépést tartani.”


Miközben a teszteket és a fejlesztési lehetőségeket (pl. szélcsatornahasználati idő) szabályok korlátozzák, a nagy csapatok ultramodern berendezéseik mellett a partneristállókkal való együttműködésben találták meg e lehetőségeik szélesítésének módját. Miközben a Ferrari a Haasszal és az Alfa Romeóval, a Red Bull pedig a Toro Rossóval fűzte szorosra a viszonyát, a Renault-nak hasonlóra esélye sincs, hiszen egyetlen partnere a McLaren, amely őrzi függetlenségét. Ebből a szempontból a Mercedes kissé lemaradt két ellenfelétől, ám a Racing Pointtal így is szorosabb a kapcsolata, és tekintve, hogy milyen aktív volt a csapat tulajdonosváltása idején, nem lenne meglepő, ha a folytatásban még közelebb kerülnének a silverstone-iakhoz.


Hogy milyen előnyei lehetnek az efféle kooperációnak, azt az utóbbi időben megfigyelhettük. A Haas az autója 70%-át a Ferraritól vásárolja, bizonyos részekről, rendszerekről így dupla annyi információ áll rendelkezésre, miközben a fejlesztési lehetőségeik is megkettőződnek. Ezt a Red Bull és a Toro Rosso is hasonló módon használja ki, ám ők egy másfajta játékot is játszanak. A faenzai csapatot 2018-ban a Honda-motor fejlesztéséhez és a Red Bull-Honda-kapcsolat előkészítéséhez használták; idén pedig a jelek szerint aerodinamikai fronton is profitálhatnak egymásból, hiszen az első szárnykoncepciója merőben eltér a két autónak, így a márka egyszerre tudja vizsgálni a Ferrariéhoz és a Mercedeséhez közelebb álló filozófia működését.


Boxutca Magazin


A magukat tehetetlennek érző Abiteboul szerint ez már túlmegy a határon. „A Haas precedenst teremtett, amitől most már nehéz lesz szabadulni. Én úgy látom, hogy két különböző korszak létezett a Haas előtt és a Haas érkezése óta. A Forma–1 megváltozott, talán örökre. Tíz csapatból mindössze négy-öt lett, és ezzel a mi a stratégiánk meghatározásakor nem kalkuláltunk. Lassan odáig jutunk, hogy ha nincs egy B-csapatod, már nem is lesz esélyed nyerni. Mi nagyon komolynak véljük a helyzetet, és nem tudom, hogyan lehet megfékezni ezt a fegyverkezési versenyt. A szatelitcsapatok részévé váltak ennek a fegyverkezésnek, és ezt az FIA-nak is be kéne látnia.”


Mint mondta, nekik esélyük sincs erre az útra lépni a McLarennel, mely utóbbi években elért eredményei ellenére még mindig más kaliber, mint a többi fiókcsapat. „Mi egyenrangú csapatok vagyunk. Ki lenne itt a király, és ki a rabszolga? Talán párbeszédet kéne kezdeményeznünk a McLarennel, de a szövetségünk még így sem érhetné el soha a Ferrari és a Haas, a Mercedes és a Racing Point, vagy a Red Bull és a Toro Rosso együttműködésének szintjét.”


A sarokba szorult Renault kezdi úgy érezni, ha nem lép az FIA, akkor neki kell – mégpedig drasztikusat. „Mi nem kívánunk részei lenni egy ilyen Forma–1-nek” – hangzott Abiteboul kivonulásra utaló fenyegetése. Ezt talán érdemes komolyabban venni a Ferrari korábbi ultimátumainál, amennyiben tudniillik a franciák nem tudják beteljesíteni az ötéves tervüket, és továbbra sem lesz esélyük élcsapattá válni, kérdéses, hogy az anyakonszern fogja-e tovább finanszírozni az F1-es projektjüket.


„Pillanatnyilag úgy fest a helyzet, hogy mielőtt megpróbálnám legyőzni a Ferrarit, előbb a Haast kell legyőznöm. Minél nehezebb lesz ez a feladat, annál nehezebbé válik több bónuszpénzt kapni és új szponzorokat találni. És ez nemcsak a Renault problémája, hanem mindenkié, aki nem engedhet meg magának hasonló rendszert” – folytatta okfejtését Abiteboul, aki attól tart, e problémára még a költségplafon sem kínálhat megoldást. Sőt! „Épp ellenkezőleg. Ha kevesebb pénz és forrás áll rendelkezésedre, még többet fog segíteni rajtad, ha együttműködsz mással. Egy csapat foglalkozik az aerodinamikai fejlesztéssel, a másik meg a futóművel. Ez egy fantasztikus szövetség, és ha egyedül vagy, esélyed sincs ellene” – fejezte ki aggodalmát a francia.