Óvás elfogadva, lefoglalták a Renault szabálytalannak vélt rendszerét

Nem hoz döntést a Renault elleni szabálysértési vád ügyében az FIA Szuzukában. A kérdéses rendszereket lefoglalták.

Nico Hülkenberg (Fotó: XPB)
Bajba kerülhet a Renault csapata. Daniel Ricciardo a 6., Nico Hülkeberg a 10. pozíciót szerezte meg Japánban a futamot követően kiosztott büntetések után, ám egy óvás miatt nincs garancia rá, hogy e helyeket és az értük járó pontokat meg is tarthatják. Egy rivális, a Racing Point csapata vádolta meg hivatalosan a sárgákat, hogy autóik nem felelnek meg a szabályoknak. Állításuk szerint egy előre programozott rendszert használnak, mely a körön megtett távolság által meghatározott módon állítja a fékerőelosztást. Mindez gyakorlatilag annyit jelent, hogy a Renault a feltételezés szerint a normál esetben a versenyző által a kormánykapcsolók segítségével előre vagy hátra tolt fékegyensúlyt egy automatizált rendszerrel állítgatja, annak megfelelően, a versenyző éppen a pálya mely szakaszán jár.

A technikai szabályzat 11.1.4-es pontja tiltja, hogy a fékrendszerek működését előre programozott megoldásokkal módosítsák, a vélt megoldás emellett több további szabálypont megsértését is jelentené. A szuzukai versenybíróság emiatt meghallgatásra hívta a két érintett istállót a Japán Nagydíj után. Az istállók képviselői ismertették álláspontjukat, amit az FIA technikai csapata is meghallgatott. A bíróság ezek után  úgy ítélte meg, hogy az óvás minden feltételnek eleget tesz, amit a sportkódex a 13-as cikkelyében előír, ezért elfogadta azt. Az ügyet ugyanakkor egyelőre jegelték, mivel túl bonyolult ahhoz, hogy szakértői segítség nélkül hozzanak róla döntést.

A tárgyalásra az FIA technikai szakértői csoportjával csak később kerül sor – addig nem tekinthető hivatalosnak a szuzukai verseny végeredménye. Az FIA megkezdte a Renault rendszereinek megvizsgálását, a szükséges egységeket, így a vezérlő elektronikát (az egységesített ECU-t) és a kormányokat lefoglalták és leplombálták. Mind a hardvert, mind a szoftvert és a rendelkezésre álló adatokat át fogják vizsgálni, és e folyamatban „külsős segítséget” is igénybe fognak venni, beleértve a Renault és a Racing Point specialistáit is.

Renault (Fotó: XPB)



A Renault közleményben reagált az ügyre. „A Renault csapata elismeri, hogy a Racing Point óvást nyújtott be a fékerőelosztási rendszerrel kapcsolatban a Japán Nagydíj után. A csapat képviselői találkoztak a szuzukai versenybírósággal, de mivel a Racing Point által előkészített 12 oldalas dosszié összetett, egy jövőbeni időpontban újabb meghallgatásra kerül sor. A Renault csapata ezt az időt szeretné arra használni, hogy hasonló részletességgel készüljön elő, és szigorúan megvédje álláspontját. A Japán Nagydíj végeredménye egyelőre áll” – írta a francia istálló.

Miután a szakértői csoport elkészíti a részletes jelentését, azt írásban a versenybíróság elé fogja tárni. A bírók elnöke ekkor jelöli ki a következő tárgyalás időpontját.

Az esetleges büntetés skálája egészen széles. Amennyiben a Renault-autók szabálytalannak bizonyulnak, vélhetően kizárják őket a versenyből. Ha viszont az is bebizonyosodna, hogy több versenyen használtak illegális rendszert, a gárda akár még nagyobb bajba is kerülhet.