Helyosztó szezonzáró: ez kell Verstappen bajnoki bronzához

A hátrahagyott morzsákért szállnak harcba Abu-Dzabiban a Red Bull fiataljai. Max Verstappen Charles Leclerc-rel, Pierre Gasly Carlos Sainzcal és Alexander Albonnal fut versenyt.

Sebastian Vettel, Max Verstappen és Charles Leclerc küzd a bajnoki harmadik helyért (Fotó: XPB)
Kevés megválaszolatlan kérdés maradt az idei Forma–1-es szezon utolsó hétvégéjére. A bajnoki címeket már rég kiosztották, az is eldőlt, hogy az egyéniben Valtteri Bottas lesz a második, a csapatbajnokságban pedig a Ferrari, a Red Bull és a McLaren második, harmadik, illetve negyedik helye is biztossá vált. Egyéniben nem dőlt viszont még el, hogy kié lesz a harmadik pozíció, s ezzel együtt az év végi FIA-gálán való részvétel lehetősége, ahogy az sem, kit nevezhetünk majd az „alsóház” legjobbjának.

Előbbi hadszíntéren a Brazil Nagydíj ferraris ütközése leegyszerűsítette a helyzetet: a két Mercedes mögött vagy Max Verstappen, vagy Charles Leclerc fog végezni. Jelenleg a holland van 11 pontos előnyben, így a Red Bull-os bajnoki bronzához az alábbi feltételek valamelyikének kell teljesülnie:

Verstappen a bajnoki harmadik helyezett, ha…

…az 1. vagy 2. helyen ér célba

…a 2. helyen zár, miközben Leclerc a leggyorsabb körrel nyer

…legalább 3. lesz, miközben Leclerc a leggyorsabb kör nélkül nyer

…legalább 6. lesz, miközben Leclerc 2.

…legalább 7. lesz, miközben Leclerc a leggyorsabb körrel 3.

…legalább 8. lesz, miközben Leclerc a leggyorsabb kör nélkül 3.

…legalább 9. lesz, miközben Leclerc a leggyorsabb körrel 4.

…legalább 10. lesz, miközben Leclerc a leggyorsabb kör nélkül 4.

…Leclerc a legjobb 4-en kívül ér célba

Verstappennek feltett szándéka jó eredménnyel zárni az évet a brazíliai győzelme után, s újabb figyelmeztető lövést adni az ellenfeleknek 2020-ra. „A nagyszerű brazíliai hétvége után a csapatunk jó hangulatban készül az utolsó menetre Abu-Dzabiban. Más ez a pálya, mint a keskeny és kanyargós Interlagos, teljesen másképpen is kell beállítani az autót. Visszatekintve az évünkre, elégedett vagyok. Ez volt az első szezonunk a Hondával, és remélem, hogy a csúcson fejezzük be ezen a hétvégén, mielőtt mindenki elvonulna a karácsonyra és az újévre” – nyilatkozta a szezonzáró előtt a holland.

 

Gaslynak fontos lenne az alsóházi elsőség

Szintén nyílt még a csata az úgynevezett alsóházban, ahol a Red Bull év közbeni versenyzőcseréje tette igazán szorossá a 6. helyért zajló küzdelmet. Miután Pierre Gasly az év első 12, Alexander Albon pedig az utolsó 9 nagydíjat teljesítette/teljesíti a Red Bull színeiben, kérdéses, lehet-e őket a hatodik helyért a McLarennel küzdő Carlos Sainz egyenlő ellenfeleinek nevezni, ám ettől még tény, a francia és a spanyol pontegyenlőséggel (95 pont) áll, míg a jó ponttermésre leginkább esélyes Albon 11 pontos lemaradással, vagyis lehet még helycsere közöttük.

Pierre Gasly (Fotó: XPB)



Az időközben a Toro Rossóhoz került, s velük Interlagosban a meglepő második helyen záró Gasly számára fontos lenne a két rivális megelőzése. „Esélyem van arra, hogy a legjobb legyek a három élcsapat versenyzői után az egyéni bajnokságban. Szeretnénk szépen zárni az idényt, és nemcsak büszkeségből, hanem azért is, mert ahogyan az év zárul, annak hatása lesz a fejlesztési munkára és a jövő évi teljesítményünkre is. A bajnoki csatánk külön izgalmat jelent majd a hétvégén, még ha biztos is vagyok benne, hogy Franz (Tost csapatfőnök – a szerk.) ezt nem az 'izgalmas' jelzővel illetné…” – nyilatkozta Gasly, aki jelezte, bárhogy is fog alakulni a vasárnapi versenye, a lefokozása ellenére elégedett lesz a szezonjával, különösen annak Toro Rossó-s második felével.

 

A konstruktőröknél a Renault aggódhat leginkább

A csapatok versenyében az első négy hely már elkelt, és kérdéses, látunk-e még helycserét az utolsó versenyen a 4. helytől lefelé. Erre a legnagyobb sansz az ötödik-hatodik helyen van, hiszen a Renault-t és a Toro Rossót csak 8 pont választja el egymástól. A sűrű középmezőnyben ennyit hozni egy ellenfélen nem egyszerű, ám nem is tűnik lehetetlennek. A Renault-nak nagy érvágás lenne, ha a negyedik hely elvesztése után az ötödikről is lecsúsznának, míg a faenzaiak számára már a 6. pozíció is fennállásuk legjobb eredményének beállítását jelentené.

A Racing Pointnak a visszazárkózásra már kisebb az esélye. Interlagosban 16 pontos hátrányba kerültek a Toro Rossóval szemben. Ez nagyobb különbség, mint ami elválasztja őket az Alfa Romeótól. A Brazíliában idénybeli legbőségesebb ponttermését elkönyvelő svájci csapatnak 10 ponttal kéne többet gyűjtenie a rózsaszíneknél ahhoz, hogy elmozdulhassanak a 8. helyről.