Musorujsag
Élő Eredmények

Nagy dilemmában a Renault: fel merik-e áldozni a 2020-as szezont?

Nagy dilemmában a Renault: fel merik-e áldozni a 2020-as szezont?

Auto Motor und Sport
Nehéz dilemma előtt áll a 2019-ben célt tévesztő Renault. Miközben nő a nyomás az F1-es projektjén, döntést kell hozniuk arról, háttérbe merjék-e szorítani a 2020-as idényüket a 2021-es felemelkedés reményében.

Egy éve ilyenkor nagy volt a megelégedés a Renault-nál. Sikerült a középmezőny élére állniuk a 2016-ban „újjáélesztett” gyári csapatukkal, és megszerezték a konstruktőri bajnokság negyedik helyét. Az ötéves tervük következő lépését 2019-ben az jelentette volna, hogy elszakadnak a középmezőnytől, és elcsípik az élmezőny végét. Konkrét céljuk az idényre a 4. pozíció megtartása, valamint a nagyokkal szembeni hatalmas hátrányuk megfelezése lett volna, ám egyiket sem érték el, így most teljesen más hangulatban vonultak el a téli szünetre. A bajnokságban saját motorpartnerük, a McLaren múlta fölül őket, és miközben az időbeli lemaradásuk valóban csökkent valamelyest, mivel az egész mezőny összébb rázódott kicsit, a kiélezett csatát így is a B-liga tagjaival vívták.

A franciák 2018-ig büszkék voltak arra, hogy így vagy úgy, de minden egyes évükben sikerült előrelépést tenniük a projektjükkel. 2019 viszont ilyen szempontból összességében megtorpanást hozott. Még úgy is, hogy a motorjukkal nagyot léptek előre. A sárgák meggyőződéssel állítják, miután a múlt télen 60 lóerőt találtak, a Ferrari mögött már övék a második legerősebb erőforrás az F1-ben. Más kérdés, hogy a riválisok ezt erősen vitatják. A Honda és a Mercedes emberei szerint a Ferrari mögött ők következnek fej-fej mellett, és csak aztán a Renault, igaz, a különbségek jóval kisebbek, mint korábban voltak. Abiteboul szerint a négy gyártó jelenleg már 20 Kilowatton (27 lóerő) belül van egymáshoz viszonyítva.

Akárhogy is, a Renault idei gyenge pontját a karosszéria jelentette. „Azt már tavaly is bizonyítottuk, hogy a motorunkkal lehet versenyeket nyerni” – emelte ki Cyril Abiteboul csapatfőnök. „A McLaren azt is bizonyította, hogy a csapat átszervezésével mit lehet elérni. Ők egy évvel korábban eljutottak a fordulathoz, mint mi.”

A tanácsadó Alain Prost hozzátette: „Az aerodinamikai részlegünk is képes olyan fejlődésre, mint amit a motorunkkal elértünk.”

Ennek jegyében az idei kudarc után meg is kezdték annak átszervezését: régi szakemberek  távoztak (Peter Machin aerodinamikai vezető és Nick Chester technikai igazgat), újak érkeztek (Dirk de Beer, Pat Fry).

Esteban Ocon (Fotó: XPB)

 

Patthelyzetben

A Renault idei megtorpanása a lehető legrosszabbkor jött. Nyakunkon az F1-es korszakváltás, jövőre a jelenlegi szabályciklus utolsó szezonja következik, majd 2021-ben a most hátrányban lévők számára elméleti esélyt kínáló nagy megújulás. Az eredeti tervek szerint a Renault csapatstruktúrájának mostanra már el kellett volna nyernie a végleges formáját, most kellene bejáratott gépezetté válnia, ám ehelyett még mindig átszervezések és korrekciók zajlanak.

És ez az az időszak is, amikor az egyes csapatoknak döntést kell hozniuk a hosszú távú F1-es programjukról. Márpedig a Renault-nál ilyen szempontból is eléggé képlékeny a helyzet, hiszen az F1-es csapat elkötelezett támogatója, Carlos Ghosn kétes ügyei miatt már rég nincs hivatalban, az átmenetileg ügyvezetőnek kinevezett Clotilde Delbos nem túl nagy rajongója a királykategóriás pénzégetésnek, és egyelőre az is kérdéses, kik fogják hosszabb távon irányítani a márkát.

Ha csak pusztán az F1-es helyzetet nézzük, a Renault számára a legcélszerűbbnek az tűnne, ha 2020-at feláldozva a forrásai nagy részét már a 2021-es autóra és motorra összpontosítaná. A következő év lesz az utolsó, amelyben még költségplafon nélkül lehet költekezni, és mivel két év múlva teljesen új autókat kell építeni, minél korábban és minél nagyobb erőkkel kezd el valaki dolgozni ezen a projekten, annál nagyobb eséllyel indítja jól az új érát. Hasonlóan alapozta meg dominanciáját a Mercedes is 2014 előtt.

Renault (Fotó: XPB)

Az érem másik oldala, hogy egy félredobott 2020-as idény a Renault vezérkara szemében még nagyobb pénzszórásnak fog tűnni. Ha nem jönnek az eredmények, és a gyári csapatot kis privát gárdák fogják legyőzni, a márka könnyebb szívvel fogja leállítani az egész programot.

Patthelyzetnek tűnik: a Renault-nak egyszerre kell az F1-ben maradásért és a 2021-es sikerért küzdenie, de az ehhez rendelkezésére álló forrásai és emberállománya a közelében sincs annak, mint amivel a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull rendelkezik. Vagyis most rangsorolniuk kell, amiben az is benne van, hogy két szék közt a pad alá esnek.

„Az élcsapatoknak van pénzük két programra.  Még ha teljesen a megszokott módon is fognak fejleszteni 2020-ban, akkor is akkora költségvetésük marad a 2021-es projektre, mint amekkora nekünk a két évre együttesen a rendelkezésünkre áll” – vázolta a dilemma hátterét Prost, aki szerint ezért lenne szükség a 2020-as fejlesztés háttérbe szorítására. „Így közel azonos feltételekkel készülhetnénk fel 2021-re, mint az élcsapatok. Ez lehet a mi nagy esélyünk.”

Az üzleti elvek mentén gondolkodó vezérkarnak ezt azonban aligha lesz ennyire egyszerű elmagyarázni. „Most egy nagy döntést kell meghoznunk. Egy olyan csapat, mint a Renault, nem adhatja csak úgy fel a 2020-as szezont azért, hogy feláldozza 2021-ért. Muszáj lesz valamilyen szinten jól teljesítenünk.”

Borítókép: Nico Hülkenberg (Fotó: XPB)

További tartalmak