Musorujsag
Élő Eredmények

A Renault állítja, erősebb a motorja a Mercedesénél

A Renault állítja, erősebb a motorja a Mercedesénél

Auto Motor und Sport
Három szezonnak megfelelő előrelépést ért el a Renault a 2019-es motorjával. Gyáruk vezetője állítja, már a Mercedest is lehagyták teljesítményben.

A Red Bull tanácsadója, Helmut Marko a közelmúltban egy interjúban megjegyezte, 2019 kapcsán az egyetlen hiányérzete, hogy második csapatukkal, a Toro Rossóval nem tudták megelőzni a gyári Renault-t a konstruktőri bajnokságban. Egyfajta elégtételnek tekintette volna ezt azok után, hogy tavaly véget vetettek a Renault-val való viharos motorpartneri kapcsolatuknak, s mindkét istállójukkal Honda-erőforrásokra váltottak.

Az osztrákok elégedettek az átállással. Első csapatuk egyből három versenyt nyert az addig még dobogós helyezéseket sem szerző japánokkal, akiknek erőforrása látványos fejlődésen ment keresztül az elmúlt egy esztendő során. Ez elég magabiztossá tette őket ahhoz, hogy 2020-ra bajnoki esélyükben reménykedjenek. Volt partnerük, a Renault eközben nem az előrelépése miatt került a figyelem középpontjába. Noha a McLaren az ő motorjukkal emelkedett ki a középmezőnyből, gyári csapatuk elvárthoz képest gyengébb teljesítménye beárnyékolta azt a fejlődést, amit a franciák az erőforrásukkal elértek.

Rémi Taffin, a viry-chatiolloni motorrészlegük vezetője szerint legalábbis az ő fejlődésük sem volt jelentéktelenebb a Hondáénál, még ha ezt az elmaradó sikerek és a karosszéria problémái el is fedték. „Ez a második nagy előrelépésünk volt. Már 2015-ről 2016-ra is nagyjából ekkora ugrást tettünk meg” – mesélte az Auto Motor und Sportnak a francia specialista.

Rémi Taffin (Fotó: XPB)

Hogy pontosan mekkora volt ez az ugrás, azt természetesen nem számszerűsítette, de így is próbált pontosabb képet festeni róla. „Ami az elektromos oldalt illeti, ott 2014 óta százhúsz Kilowatt, vagyis százhatvan lóerő a teljesítmény. A motornál eközben átlagosan húsz Kilowattot, azaz közel harminc lóerőt nyertünk évente. Volt, hogy csak tíz Kilowattot, máskor negyvenet” – magyarázta, majd a hogyan kérdése kapcsán utalást tett rá, 2019-re az átlagosnál nagyobb fejlődést produkáltak. „Szó nincs arról, hogy 2018-ban bármi különleges tanulságra tettünk volna szert. Hat éve tanuljuk ezeket a hajtóegységeket. A legutóbbi télen egyszerűen összedobtuk az eddigi ismereteket, és ennek egy akkora ugrás lett az eredménye, amihez normál esetben három év szükséges.”

Taffinnek meggyőződése, a Renault motorja magasabb szinten áll, mint azt sokan gondolják. Saját számításaik szerint már megelőzték a Mercedest! „A motorteljesítmény tekintetében versenyben vagyunk a Mercedesszel és a Ferrarival. A Mercedes egy kicsivel mögöttünk áll, a Ferrari egy kicsivel előttünk. A Honda még egy lépéssel le van maradva. De itt már nem ötven Kilowatt különbségekről beszélünk. A Ferrari, a Mercedes és közöttünk öt-tíz Kilowatt van. A Honda talán tizenöt-húsz Kilowatt hátrányban van” – fejtegette.

Az erőforrások összteljesítményéről az ellenfeleknek kicsit más képük van. A Mercedes és a Honda is meg van győződve arról, hogy jelenleg már a Renault a sereghajtó a gyártók sorában, és a Ferrari mögött ők ketten állnak közel azonos szinten.

Akárhogy is, Taffin elégedett a fejlődésük mértékével. „A belső égésű motorunk hatékonyabbá tételével értük ezt el. Talán egyszerűen hangozhat, de így van. A versenyen száztíz kilogramm üzemanyaggal gazdálkodhatunk, vagyis minél hatékonyabban égeted ezt el, annál jobb vagy. Ezért főként a motor és a turbófeltöltő a felelős. Az ERS hatékonysága már az elején magas volt, ott csak kisebb javulások vannak. Emiatt mi sokat foglalkozunk a beépítés, a hűtés, a tömeg és a motor hangolásának kérdésével.”

Nico Hülkenberg kiesése (Fotó: Formula1/Twitter) Nico Hülkenberg kiesése Bahreinben (Fotó: Formula1/Twitter)

A 2019-es fejlesztésük azért így sem volt problémáktól mentes. Bahreinben a Renault fájó kettős kiesést könyvelt el a motorja megbízhatósági hibája miatt. Utólag árulták el, konstrukciós hibáról volt szó a hajtókarnál, amit a második motorjukkal javítottak ki. E probléma kétszeresen visszavetette a csapatot. Egyfelől a következő pár hétvégén visszafojtott motorral kellett versenyezniük, másfelől a megoldás hátráltatta az év hajrájában bevetett utolsó motorverziójuk fejlesztését. „Ez meggátolt minket abban, hogy jobb motort építsünk. Az utolsó specifikációnak, ami Monzában debütált, éppen akkoriban volt a hitelesítési időpontja, amikor a bahreini hibák történtek. Amikor eltörik a hajtókar, minden kapacitásodat a probléma megoldására irányítod. Ez hátráltatta a C-motorunk gyártását. Másfelől viszont a hibaelemzés fontos tanulságokkal szolgált, amiket a motor továbbfejlesztésénél hasznosíthattunk” – magyarázta a mérnök.

A Renault csapatától csodát aligha várhatunk 2020-ban, előrelépniük viszont annak ellenére kötelező lenne, hogy már javában a 2021-es szabályok foglalkoztatják őket leginkább. A következő lépést azonban nem a motorrészlegnek kell megtennie, Enstone-nak kell versenyképesebb karosszériával előállnia. Taffinék emiatt valamivel nyugodtabban készülhetnek a jövőre. „2020-ra nem lesznek jelentős változások. Elsősorban szeretnénk a lehető legjobban beépíteni azt az autónkba, hogy javítsuk a csomag egészét. Nem árulok el nagy titkot, ha elmondom: mi a forrásaink ötven százalékát már most 2021-re fordítjuk” – árulta el a francia.

Borítókép: Daniel Ricciardo (Fotó: XPB)

További tartalmak