Musorujsag
Élő Eredmények

A Mercedes útját járva alapozza meg F1-es maradását a Renault?

A Mercedes útját járva alapozza meg F1-es maradását a Renault?

Motorsport
Új névadó szponzora is segíthet abban a Renault gyári F1-es csapatának, hogy anyacégük rábólintson a hosszabb távú folytatásra.

A hétvégén rajtoló 2020-as F1-es szezon nemcsak az aktuális szabályrendszer búcsúévét jelenti, a csapatok sportággal kötött megállapodásának, a jelenlegi Concorde-egyezménynek a lejártát is elhozza. A résztvevők már egyeztetnek a tulajdonos Liberty Mediával arról, pontosan milyen feltételek mellett folytassák, ám egyes gyártók jövőjét az autóiparban tevékenykedő anyacégük helyzete is erősen befolyásolja. A télen emiatt sokat találgattak a Mercedes és a Renault hosszabb távú terveiről: a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó EU-s előírások életbe lépésével az autógyártók komoly megszorításokra kényszerülnek, és kérdéses, emellett belefér-e náluk a költséges F1-es program további finanszírozása.

A Mercedes már számos jelét adta annak, hogy maradni tervez 2021 után. Új hosszú távú megállapodásokat kötöttek partnercsapataikkal, támogatókkal, emellett a 2022-ig szóló fenntarthatósági stratégiájukat is közzétették, ami azt bizonyítja, hogy alaposan megtervezték az előttük álló éveiket.

Szerdán Melbourne-ben a gyári Renault-csapat bejelentette, hogy új névadó szponzorral erősített. A DP World Arab Emírségekben működő logisztikai cég nemcsak „befizette” magát a hivatalos csapatnevükbe (Renault DP World F1 Team), hanem egyben partnerük is lesz a Mercedeséhez hasonló környezetvédelmi programjuk megvalósításában is.

A Mercedes és a Renault lépései közötti párhuzam nem véletlen. A télen mindkét csapat jelentős főszponzori megállapodást kötött (a Mercedes az INEOS-szal), és mindkettő átállt új partnerével a karbonlábnyom csökkentésére irányuló törekvésekre. Ezek mind az anyacégük felé küldött üzenetek, azon feltételek megteremtésére irányuló lépések, amelyek mellett a Mercedes és a Renault autógyártó nagyobb eséllyel bólint majd rá az F1-es folytatásra a megszorítások időszakában is. Anyagi szempontból mindkét gárda próbál önállóbbá válni, több szponzortámogatással hozzájárulni az éves költségvetéshez, levenni némi terhet a fenntartója válláról, miközben olyan irányokba orientálódik, ami az autóipar (és az F1) hosszú távú törekvéseivel (ti. környezetvédelem) is egybevág.

Cyril Abiteboul csapatfőnök a Renault szerdai eseményén elismerte, a mostani megállapodásukkal erősítették a helyzetüket anyavállalatuknál, és ehhez jönnek még az F1 által 2021-ben bevezetett további intézkedések, élükön a költségvetési plafonnal, amely gátat szab az eddigi korlátlan költekezésnek, valamint a mostaninál igazságosabb pénzelosztási rendszerrel.

„Úgy vélem, ez segít, és mindenképpen egy lépést jelent a helyes irányba. Erről beszéltünk már a tél folyamán is, és minden ebbe az irányba mutat” – felelte Abiteboul az F1-es maradásukat firtató kérdésre. „Amíg valamit nem zársz le, addig nincs lezárva, és még zajlanak a tárgyalások is az F1-gyel a Concorde-egyezményről. Amíg ezt nem írjuk alá, addig semmi sincs aláírva. Ugyanakkor a jobb pénzelosztási rendszer és a kedvezőbb pénzügyi szabályok üdvözlendőek.”

Minden a Mercedes és a Renault maradása mellett szól tehát pillanatnyilag, ám amíg az F1-gyel nem köttetik meg az új szerződés, addig semmire sincs garancia. A folytatást megerősíteni ráadásul egyelőre egyik márkának sem érdeke, hiszen azzal csak gyengülne a tárgyalási pozíciójuk a Liberty Mediával szemben. „Még mindig vannak viták, amiket rendezni kell, de a gazdasági közeg is kihívást jelent, szóval mindennek össze kell állnia. Azt nem erősíthetem még meg pusztán a partneri megállapodásainkra alapozva, hogy hosszú távra elkötelezzük magunkat, de az biztos, hogy ez sokat segít” – összegzett a francia.

Borítókép: Antoine Magnan, a Renault Sport szponzorációért felelős igazgatója, Glen Hilton, a DP World ausztráliai ügyvezetője és Cyril Abiteboul csapatfőnök (Fotó: XPB)

További tartalmak