Szimulátorgeneráció: mit nyerhet egy F1-es az e-versenyzéssel?

Sokan teljesen elzárkóznak tőle, mások egy legyintéssel elintézik, a szimulátorozás mégis egyre hasznosabb tevékenységgé válhat egy profi versenyző számára. Max Verstappen és Lando Norris már felismerte a benne rejlő lehetőségeket.

Max Verstappen (Fotó: Verstappen/Twitter)
Az autó- és motorsport világát teljesen megbénította a koronavírus világjárvány, és egyelőre az is kérdéses, mely sorozatok mikor lendülhetnek újra mozgásba. Ezzel párhuzamosan eljött az e-sportok nagy lehetősége. Miután az emberek kénytelenek a négy fal közé bezárkózni, a kényszer az így űzhető versenytevékenységek felé irányítja őket. Ezt már több sorozat is kihasználta: a Forma–1 mellett az Indycar és a NASCAR is jelezte, szeretné a szimulátorok elé ültetni aktív versenyzőit, hogy legalább a virtuális világban összecsaphassanak. Ennek eredménye, hogy bár a hétvégén a valódi F1-es Bahreini Nagydíj elmarad, annak virtuális változatát megrendezi a sorozat. A küzdelmet 21 órától Wéber Gábor és Ujvári Máté kommentálása mellett az M4 Sport is élőben közvetíti.

A virtuális versenyzéshez a feltételek adottak: az efféle futamok nem vetnek fel logisztikai problémákat, nincs szállítási költség, sem zűrös oda-visszaút. Csupán pár menő felszerelés kell, no, meg a mindenkit összekapcsoló program, és már izzíthatják is az e-motorokat, miközben az e-lelátókra e-nézők ülhetnek fel. Noha a valóságban mindenki otthon ül, a szurkolás éppúgy valós, mint a nem létező autókat működtetők mozdulatai, döntései.

Az e-sportok létjogosultságát ma már nehéz lenne megkérdőjelezni, tekintve az egyre növekvő népszerűségüket. A valódi sporttal való összevetésük eközben értelmetlennek tűnik, hiszen eleve két különböző világban működnek. Sokan vannak, akik emiatt élesen szét is választják a kettőt. Vannak azonban olyanok is, akik ehelyett inkább összekapcsolják e világokat, és így próbálnak teljesebbé válni, egyszerre kiaknázni a két területben rejlő lehetőségeket.

Max Verstappen és Lando Norris (Fotó: XPB)



Miközben a régi iskola tagjai, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel vagy Kimi Räikkönen hajlamosak teljesen elzárkózni a szimulátorozás világától, mondván, ez a versenyzési forma nem összehasonlítható a valóssal, a már F1-et is szép lassan meghódító fiatal generációnak számos olyan képviselője van, aki ezzel ellentétes álláspontot képvisel.

Utóbbi csoport „élharcosának” számít az F1-ben Max Verstappen és Lando Norris, akik rendszeresen és a legprofibb szinten űzik a szimulátorozást, és akik korábban már többször is versenyeztek egy csapatot alkotva rangos szimulátoros eseményeken.

 

Ugyanazt gyakorolják, G-erők nélkül

A duó az idei F1-es első futamok elhalasztása után sem gondolkodott sokat, és egyből e-versenyzésre adta a fejét. Verstappen szerint ez még mindig jobb módja a lendületben maradásnak, mint hazamenni és várni, hogy valamikor egyszer újra autóba ülhetnek. „Ez élesen tart. Pillanatnyilag mi mást tehetnél azért, hogy lendületben maradj? Jó szórakozás, amúgy is élvezem a szimulátoros versenyzést. A tél folyamán is sokat csináltam, és szinten tartani a képességeimet, jobbá tenni őket. Ezért szeretem ezt” – magyarázta.

Az otthonában külön szimulátorsarokkal rendelkező Norris rámutatott: a virtuális vezetés korlátlan lehetőséget biztosít a gyakorlásra. „Ezt bármikor csinálhatod, kivéve, ha vihar van és elmegy az áram. Az én internetem már párszor levágódott, de ennyi volt.”

A mai F1-ben, amikor a korábbi vég nélküli tesztelés korszaka már csak halvány emlék, még logikus választásnak is tűnik a szimulátorozás. Gondoljunk csak bele! Míg a versenyzők korábban a valódi pályákon, valódi autóikkal rótták a köröket, ismerkedtek a technikával, segítették a csapat fejlesztőmunkáját, addig ma egy újoncnak van legfeljebb három téli tesztnapja arra, hogy felkészüljön az első F1-es idényére, amit esetleg még az előző évi egy abu-dzabi tesztnappal tud kiegészíteni. Ezeken túl kizárólag a nagydíjhétvégéken ül autóba, amikor viszont már tétre játszanak, így kevés tér jut a kísérletezésre. A munka többi része mind a négy fal közé szorul. Már a csapatok sem a pályán végzik a fejlesztőmunka nagy részét, hanem szupermodern tesztpadokon, számítógépes szimulációkkal, szimulátorokon. És a versenyzők is a sötét szobában próbálgatják az adott nagydíjra szánt alapbeállításokat, a bevetni tervezett újításokat.

Fotó: XPB



A két fiatal F1-es szerint a „játékok” világa sokkal mélyebb lehetőségeket kínál a fejlődésre, mint azt a kétkedők első pillantásra gondolnák. „Alapvetően ugyanazt csinálod ilyenkor. Folyamatosan próbálod a legjobbat kihozni, a legjobb kört teljesíteni, dolgozol a beállításokon, keresed, hogyan tudnál még gyorsabb lenni. Nézegeted a fedélzeti kamerás felvételeket, az adatokat, hogy még többet tudj kihozni belőle. Szóval alapvetően ugyanazt csinálod, csak G-erők nélkül” – mutatott rá Verstappen a hasonlóságokra.

„Az egész arról szól, hogy a legjobbat akarom kihozni magamból, és amikor visszatérek a pályára, ugyanezt teszem: adatokat elemzek, fedélzeti kamerás felvételeket nézek, keresem a gyorsabb beállításokat. A virtuális világban a beállítások terén ugyanazt tudod csinálni, amit a valódi autóknál, szóval versenyzőként sokat tanulhatsz ebből.”

 

Megtanít alkalmazkodni, felkészít, élesen tart

Verstappent és Norrist a szimulátorozás szeretete mellett még egy közös vonás összeköti: mindketten szemtelenül fiatalon kezdtek nagyon sikeressé válni a különböző kategóriákban, és mindketten nagyon gyorsan, már tizenévesen a Forma–1-ben találták magukat. Noha ebben nyilvánvalóan a versenyzőként kapott neveltetésük is kulcsszerepet játszott (Verstappent kis túlzással a születése pillanatától az F1-re készítették fel…), Norris úgy érzi, a számítógépes játékok és szimulátorok is felgyorsították a fejlődését. „Már azelőtt, hogy gokartozni kezdenél, az online versenyzéssel megtanulod, hogyan menj az ideális íven, hogyan fékezz, hogyan engedd föl a féket a kanyarban, a csúcspontot, a szélesre futást a kijáratnál. A legalapvetőbb és legegyszerűbb dolgokat megtanulod, ha játszani kezdesz, aztán folyamatosan fejlődsz. Szóval ez már kezdettől segítség volt. De még most is jó dolgokat tanulok, például stratégiai szempontból, a beállítások szempontjából. Egy hétvége előtt már tudom, miben lehetek jó és miben rossz Carlos ellen, és azt is, min kell majd dolgoznom.”

A brit tehetség újoncévében is kamatoztatta azt a tapasztalatot, amit a szimulátoron szerzett. „Az esetek kilencven százalékában ez helyesnek bizonyul. Például Silverstone-ba úgy érkeztünk, hogy tudtuk, Carlos pár kanyarban talán jobb lehet nálam, és így is lett. Aztán az első és második szabadedzésen ezeken dolgoztunk, de már előre tudtuk ezt a szimulátorból. Szóval ezt a mai napig tudom kamatoztatni, változtatok a vezetésemen, tudom, hogyan tudok különböző módokon vezetve gyors lenni, és az ilyesmit nehéz lenne megtanulni, ha csak egy sima versenyző lennél.”

Lando Norris szimulátor (Fotó: Lando Norris/Twitter)

Lando Norris (Fotó: Lando Norris/Twitter)



A szimulátorozásnak azonban más előnyei is vannak. Verstappen úgy fogalmazott, „élesen tartja” őket, és ez azt is jelenti, hogy versenyhelyzeteket gyakorolhatnak, előzésekkel, védekezési manőverekkel kísérletezhetnek, vagy akár új ívekkel.

Norris tavaly Verstappen csapattársaként is indult versenyeken, ami több szempontból is tanulságos volt számára. „Jó volt látni, hogyan dolgozik a szimulátorban. Hasonló dolgokkal küzd, mint én. A szimulátort nehéz pontosan ugyanúgy vezetni, mint egy Forma–1-es autót, kicsit speciálisan kell vezetni. De ez jó. Jó versenyeink vannak, megtanuljuk a különböző pályákat, hogy hogyan lehet előzni, hol nem tudsz előzni. Ez akkor válik igazán fontossá, amikor más versenyzők ellen küzdesz, és megpróbálod legyőzni őket a pályán és azon kívül is. Nekem ez egyértelmű segítség volt.”

 

Egyre nagyobb az átjárhatóság

Norris szerint hiába vallhatják magukat a királykategória versenyzőinek, a szimulátorok világában más a helyzetük, és hátrányban vannak a profikkal szemben. A legnagyobb különbséget közöttük szerinte a profi e-versenyzők következetessége jelenti. „Ők ebben a jók, ezt tudják kihasználni. Én beülök, szélesre futok, aztán jól csinálom, majd megint szélesre futok. Ők nagyon következetesek, körről körre ugyanazt csinálják. Sok mindenben nagyon jók, jobbak a szimulátorban nálam vagy Maxnál, de ez ebben a klassz számunkra. Alkalmazkodnunk kell a vezetési stílusunkkal, változtatni rajta, hogy megpróbáljuk legyőzni ezeket a fickókat.”

A két világ közötti átjárhatóság a mclarenes szerint egyre inkább kétirányúvá kezd válni, és egyre több lesz a híd. Norrisnak meggyőződése, hogy belátható időn belül egyre több szimulátoros vált majd a valós versenyzésre. „Ez a világ egyre nagyobbá válik, és remélem, hogy egymás mellett futhat a két bajnokság, az e-sport és a Forma–1” – reménykedett.