×

Nagy megszorítások jönnek a Renault-nál – mi lesz F1-es csapattal?

Hamarosan komoly spórolásba és leépítésbe kezd a Renault – e lépés akár a cég F1-es jövőjére is hatással lehet, és Fernando Alonso terveire is…

Azzal, hogy Daniel Ricciardo a McLarennel írt alá 2021-re, egyfajta üzenetet is küldött jelenlegi csapatának, a Renault-nak: jelezte, nem bízik a projektjükben és abban, hogy belátható időn belül célt érhetnek, vagyis csatlakozhatnak az élmezőnyhöz. Hogy mit látott a háttérben, azt nem tudhatjuk, ám tény, a Renault F1 programja körül már tavaly óta van némi bizonytalanság – és ez most csak tovább nőtt az anyacég háza tájáról érkező új hírekkel.

Az autóipar a károsanyag-kibocsátással kapcsolatos szabályozások miatt eleve spórolásra ítéltetett, ám a szektor helyzetén a koronavírus miatti gazdasági krízis csak tovább rontott. Erre reagálva a Renault a hírek szerint hamarosan bejelentést tesz arról, hogy jelentősen meg fogja húzni a nadrágszíjat. A cél 2 milliárd euró megtakarítása, az első lépést pedig négy franciaországi gyár bezárása, elbocsátások, valamint a modellplatform csökkentése jelentheti.

A Renault az első üzleti negyedévben 40%-os visszaesést könyvelt el a legfőbb piacának számító Európában, áprilisban pedig 80%-kal estek vissza az autóeladásai.

Kérdéses, az igazgatóság várható intézkedései hatással lesznek-e a márka Forma–1-es programjára. Hasonló megszorításokra más autógyártóknál, így a Mercedesnél is sor kerül, ám a csillagosok már jelezték, ez nem jelenti azt, hogy le fogják állítani a százmilliókba kerülő F1-es projektjüket. A Renault részéről pár hete Cyril Abiteboul csapatfőnök is bizakodóan nyilatkozott csapatuk kilátásairól. „Az F1 gazdasági szempontból nemcsak költséget, de értéket, befektetést is jelent. Jók az előjelek. A nézőszám növekszik, a költségek csökkennek, a pénzelosztás jobb lesz, jön a költségplafon, a motorszabályok stabilak maradnak. Akárhonnan nézzük, a számok egészségesek, jó irányba haladunk, szóval minden okunk megvan azt hinni, hogy hosszú távra tervezünk” – magyarázta a francia.

Daniel Ricciardo már egyértelművé tette, milyennek látja a Renault jövőjét. Cyril Abiteboul még nem tudhat biztosat... (Fotó: XPB)



Kérdés, az F1 gazdasági fenntarthatóságért tett intézkedései elegendőek lesznek-e ahhoz, hogy a Renault-t gyári csapattal tartsák a sportágban. A koronavírus miatti kényszerszünet komoly bevételkiesést jelent minden istálló számára, a program bizonytalansága miatt egyelőre nem látni, mennyire lesz menthető az idény pénzügyi szempontból, és noha 2021-től egy szigorúbb, 145 millió dollárban megszabott költségvetési plafont vezetnek be, a 2022-es új szabályok nagyobb terhet is rónak a résztvevőkre.

A Mercedes az autóipari megszorításokra azzal reagált, hogy igyekezett még jobban csökkenteni F1-es csapata Daimlertől való függőségét, és erős szponzorháttérrel stabilizálta költségvetését, miközben fenntarthatósági stratégiát is létrehozott, hogy törekvéseivel kövesse az autóipar céljait. A Renault hasonló módon erősítheti pozícióját az elnökségnél.

Hogy hogyan alakul a francia csapat jövője, az döntő hatással lehet arra is, ki lesz a versenyzőjük 2021-ben. Fernando Alonsót állítólag érdekli a Ricciardo által hátrahagyott ülés, ám csak abban az esetben lesz mód a szerződtetésére, ha a Renault hosszú távon elkötelezi magát az F1 mellett, és költeni is hajlandó lesz a sikerességért. A vélhetően magas fizetése nem biztos, hogy javítaná a csapat helyzetét, Alonso marketingértéke viszont segíthetne.

Az F1 és a csapatok továbbra sem írták alá az új Concorde-egyezményt, és az érintettek szerint ez most másodlagossá is vált a szezonkezdés mellett. Amíg e téren nem lesz előrelépés, a Renault helyzete is bizonytalan marad.