×

A Renault megerősítette: nem száll ki az F1-ből

Félve várt nap volt a pénteki a Renault-nál, hiszen mára jósolták az autógyártó nagy megszorításairól és leépítéseiről szóló bejelentést. Erre sort is kerítettek, ám az F1-es csapatuk fellélegezhet: a márka nem hátrál ki gyári csapata mögül.

Renault (Fotó: XPB)
Már csütörtökön híre ment, hogy a Renault mintegy 15 ezer ember elbocsátását magával hozó nagy megszorítási programot fog bejelenteni pénteken, amelynek akár a Forma–1-es csapatuk jövőjére is hatása lehet. A szakma annak ellenére veszélyben látta a gyári istállójukat, hogy annak vezetője, Cyril Abiteboul korábban megerősítette, folytatni kívánják a királykategóriás projektjüket.

A Renault pénteken reggel ismertette is megszorító intézkedéseit. Bejelentette, hogy a következő három évben globálisan 15 ezer fővel csökkenteni fogja alkalmazottainak számát, és ezzel, valamint működése racionálisabbá tételével és tevékenységeinek átszervezésével összesen 2 milliárd eurót kíván megtakarítani.

A céget ideiglenes ügyvezető igazgatóként, az új vezető, Luca de Meo nyári érkezéséig irányító Clotilde Delbos azt ugyanakkor megerősítette, hogy Forma–1-es csapatuk fellélegezhet, mivel elégedettek a kategória által tett intézkedésekkel, a költségvetési plafon 2021-es bevezetésével, a fejlesztési korlátozásokkal és az igazságosabb pénzelosztási rendszerre való törekvéssel, így elkötelezettek maradnak a sportág iránt, nem hátrálnak ki a csapatuk mögül.

„Megerősíthetjük, hogy szándékunkban áll az F1-ben maradni. Az új szabályokról, a költségplafonról érkező hírek kedvezőek számunkra a befektetés szempontjából, mivel így erre a területre kevesebbet kell majd költenünk, mint bizonyos riválisainknak, akik már nagyon sok pénzt elköltöttek rá. Szóval az F1-ben vagyunk, az F1-ben is maradunk” – tette egyértelművé az üzletasszony.

A Renault főhadiszállása Boulogne Billancourt-ban (Fotó: MTI/EPA)



Mindez pozitív jel azok után, hogy az utóbbi napokban a McLaren tömeges leépítésekről és jelentős pénzügyi veszteségekről, a Williams pedig szintén veszteségről és csapata esetleges eladásáról adott hírt a válság következtében.

A Renault tavaly a becslések szerint 272 milliós költségvetéssel működött, ennyi pénzből szerezte meg a visszalépést jelentő konstruktőri ötödik helyét. Az F1 a hét közepén jelentette be, hogy 2021-re elfogadták az évi 145 millió dolláros költséglimitet, melyet a következő két évben 135 millió dollárra faragnak. A francia csapat e hírre elsők között reagálva fejezte ki elégedettségét, kiemelve, a tárgyalások során mindvégig a spórolás és a költségek racionalizálása mellett álltak.

Cyril Abiteboul eközben a Motorsportnak adott korábbi interjúban arról is beszélt, észszerűtlennek találja, hogy a hibridérában őrült módjára költötték a pénzt az erőforrások fejlesztésére, és fenntarthatatlannak tartja ezt a fajta gazdálkodást. Az F1 erre a problémára is reagált, hiszen 2020-től erősen korlátozza a motorfejlesztési lehetőségeket, 2023-ra pedig be is fagyasztaná az erőforrásokat. Ezen intézkedések a csapatfőnök szerint még a Renault autóipari válsága mellett is folytathatóvá teszik az F1-es programjukat.

F1 Legendák - szombaton, az M4 Sporton!



„Az elmúlt hónapban Franciaországban kilencven százalékkal kevesebb autót adtak el. Tudható, miért: az emberek ki sem mozdulnak. Őszintén szólva azon csodálkozom, hogyan sikerült még így is tíz százalékot eladni… Őszintének kell lennünk: óriási válságról van szó, és nehéz megjósolni, mik lesznek a hatásai. De ha ettől eltekintünk, a megfelelő intézkedések történnek éppen: igazságosabb pénzelosztás, alacsonyabb költségplafon. Ezek mind jó hírek. Bizakodó vagyok. Ha előtte jók voltak az üzleti feltételek, mostantól még jobbak lesznek. Most biztosítanunk kell, hogy a válság hatása időben és mértékében is korlátozott legyen” – értékelte az autóipar és az F1 helyzetét.

A Renault 2016-ban vásárolta fel a Lotus haldokló csapatát, s tért vissza ismét gyári istállóval az F1-be. Akkor 5 éves tervet határoztak meg, melynek végpontjaként az eredetileg 2021-re tervezett szabályváltozásokkal egy időben győzelmekért és bajnoki címért küzdő élcsapattá kívántak válni. Az F1-es tervek azóta módosultak, ám a Renault-nak a szándéka nem változott: kiugrási lehetőséget látnak a 2022-re halasztott megújulásban, és meggyőződésük, hogy az F1 megszorításai a kezükre játszanak.

A csapatnak Daniel Ricciardo év végi távozásával még csapattársat kell találni Esteban Oconnak 2021-re. Jelöltből nincs hiány, Fernando Alonsót, Sebatian Vettelt és Valtteri Bottast is hírbe hozták velük. A kérdés most az, mennyit lesznek hajlandóak költeni a versenyzőikre, és kiben látják a hosszabb távú megoldást.