×

Meghökkentő F1-es debütálás: Schumacher 5 kör után mindent tudott

Öt-hat kör alatt úgy kiismerte új autóját, mint a két állandó versenyző fél év alatt. Michael Schumacher F1-es debütálásáról szuperlatívuszokban szokás beszélni – az azt testközelből átélő Andy Green visszaemlékezéséből kiderül, nem véletlenül.

Belgian Grand Prix Spa Francorchamps (BEL) 23-25 08 1991 Michael Schumacher az 1991-es Belga Nagydíjon (Fotó: XPB)
Az idő sok mindent megszépít, főleg, ha egy olyan versenyző szárnypróbálgatásairól van szó, akiről azóta már tudható, minden rekordok megdöntője lett, a sportág egyik legnagyobb alakja. Michael Schumacher 1991-es spái debütálásának története a Jordannel már-már legendaként él tovább, és azokról meg tudjuk, az idő jellemzően rájuk rak némi festékréteget, hogy színesítse őket.

A Racing Point jelenlegi technikai igazgatója, Andy Green viszont nem a mesélőktől ismeri ezt a történetet, ő maga is egy mesélő, aki a Jordan-csapat ifjú mérnökeként már 29 évvel ezelőtt a silverstone-i istálló tagja volt, és aki azon kevesek egyike, aki már Michael Schumacher legelső F1-es tesztjén is ott volt a garázsban. „Én voltam akkor az adatelemző mérnöke, és emellett én feleltem a felfüggesztés tervezéséért, valamint a szélcsatornás tesztekért, mivel a csapatunknál akkoriban mindenkinek több feladata is volt” – tekintett a múltba a ranglétrán azóta magasra jutó szakember, aki az F1 Beyond The Grid című podcastjának elevenítette föl a hétszeres világbajnok első lépéseit.

Beszámolójából kiderül, Schumacher bemutatkozásáról nemcsak azért mondanak annyi szépet és jót, mert azóta láttuk, milyen sokra vitte, a Jordannek már az első benyomása is az volt, hogy az a 22 esztendős német fiú különleges. „A silverstone-i déli pályára mentünk tesztelni 1991 nyarán, miután Gachot úr szembekerült a törvénnyel. Eddie azt mondta: »Rendben, kipróbáljuk ezt a Michael Schumacher nevű fickót, aki versenyezni fog velünk Spában.« Nem sokat tudtunk róla, akkor még nem volt Google, amin megnézhetted, hogy mit ért el korábban.”

„Beült az autóba, teljesítette az első köreit a Silverstone déli szakaszán, és lehetett látni, hogy egyből belelendült, nem óvatoskodott. Pont előttünk volt egy nagy féktáv. Két-három kört ment csak, és már látszott, hogy fékek izzanak, igazán nyomja.”

Michael Schumacher a Jordan színeiben 1991-ben Spában (fotó: XPB)



Ezt látva az autóját is féltő, a pénzben már akkor sem dúskáló csapat kissé aggódni kezdett, ezért próbálta zabolázni a fiatal csikót. „Trevor Foster volt a mérnöke, aki behívta ezek után, és azt mondta neki: »Tudom, hogy ez új számodra, talán kicsit le kéne lassítanod. Ne nyomd túl korán túlságosan!« Michael kérdően ránézett, és azt mondta: »Még nem is nyomom igazán, még csak próbálom felmérni az autót.«”

A később elért köridői bizonyították, nem arról volt szó, hogy egyből a határokat kezdte feszegetni, hanem arról, hogy a Jordan közelebbinek hitte a határokat, mint fiatal versenyzője.

A csapatát viszont nem csak ezzel ejtette ámulatba, hanem az őt későbbi pályafutása során a riválisai fölé emelő alaposságával és hozzáértésével is. „Trevor megkérdezte. »Oké, akkor mit tudtál meg az autóról?« És erre Michael pontosan olyannak írta le az autó karakterét, amilyennek a sok verseny alapján a két versenyzők is. A legapróbb részletekig, hogy hol mit csinál az autó. És nemcsak azt, hogy hogyan viselkedik, hanem azt is, hogyan lehet ezt használni a versenyen, hogyan kellene beállítani az autót a versenyre, min kéne változtatni.”

„Teljesen le voltunk döbbenve, még soha senkivel nem találkoztunk, aki a legelső alkalommal ült egy autóban, és ilyen pontosan elmondta nekünk, mit csinál az autónk, hogyan kéne beállítanunk azt. Történt ez öt-hat kör után! Pontosan tudta, hogy mit csinál az autó. Teljesen fedték a megállapításai azt, amit Andrea de Cesaris és Bertrand Gachot mondott fél szezon után. És ő ezt hat kör után állapította meg! Ekkor azt mondtuk, ez a fickó igazán tehetséges.”

 

Leégett kuplung – jobb, hogy így történt?

Hogy mennyire, azt az első éles bevetésén aztán az egész világ láthatta. Schumacher a 7. rajtkockát szerezte meg élete első F1-es versenye előtt, miközben csapattársa, a rutinos Andre de Cesaris csak 11. lett, közel 7 tizedes lemaradással. Mint azt később a csapatfőnök, Eddie Jordan elmesélte, Schumacher már pénteken képes volt padlógázzal áthajtani az akkor a maihoz képest még jóval nagyobb kihívást jelentő Eau Rouge-on, miközben De Cesarisnak ez csak az időmérő végén sikerült először.

„Spába mentünk, és a tehetsége pár kör alatt megmutatkozott” – folytatta Green. „Egyszerűen szárnyalt. Andreát ez teljesen váratlanul érte. Nem számított arra, hogy egy csapattársa berobban, és megmutatja neki, hogyan is kell vezetni. De elismerésre méltó, hogy egyből tanulni kezdett, megnézte Michael összes adatát. Amikor rájött, hogy Michael mennyire gyors, teljesen le volt döbbenve. Aztán valahogy visszatornázta magát, és a hétvégén felzárkózott Michaelre.”

Michael Schumacher az 1991-es Belga Nagydíjon (Fotó: XPB)



Schumacher tündérmeséje a másnapi versenyen aztán már a rajt után véget ért. Az első kanyart követően félre kellett kormányoznia a Jordanjét, mivel meghibásodott a kuplungja. Jordan évekkel később magukra vállalta a kiesést, és elmesélte, csapatuk akkor az állandó spórolási kényszer áldozata lett, hiszen egy nem túl strapabíró kuplungot használtak, mert az volt az olcsóbb.

Green ezzel szemben ma is úgy véli, hogy Schumacher kiesését a versenyző rutintalansága okozta. „Elképesztően gyors volt, aztán sajnos problémáink voltak a versenyen. Michaelnek nem volt tapasztalata a rajtokkal, hiszen nem tudott gyakorolni. Ez vette ki a versenyből, leégette a kuplungot a rajtnál.”

A mérnök szerint bizonyos szempontból még így jártak jobban. A hátrébbről rajtoló De Cesaris a futamon a második hely, vagyis az abban az évben debütáló csapat legelső dobogója felé haladt, ám három körrel a leintés előtt föl kellett adnia a versenyt. Ez alapján vannak, akik szerint Schumacher akár a győzelemre is esélyes lehetett volna, ám a mérnök rámutatott, bárhogy is állt volna a német a kuplunghiba nélkül, a célt valószínűleg ő sem érte volna el. „Sajnos az autó amúgy sem ért volna célba, mert a motoron történt pár módosítás, és nem vettük észre a hétvégén, hogy túl sok olajat fogyaszt. Nem volt annyi a tankba, hogy be tudjuk vele fejezni a versenyt. Andrea viszont megmutatta, mire képes az autó, ameddig versenyben volt, egy fergeteges eredmény volt kilátásban. De a kiesés elkerülhetetlen volt.”

Michael Schumacher az 1991-es Belga Nagydíjon (Fotó: XPB)



Schumachernek aztán már nem volt alkalma javítani a Jordannel, hiszen hosszas jogi csűrés-csavarás után a tehetségre a Benetton tette rá a kezét, és a következő, monzai hétvégén már az ő színeikben indult. „Egyből tudtuk, hogy nagyon nehéz lesz megtartani ezt a fickót. Tudtuk, hogy ez a fickó valami egészen nagy dologra hivatott. Jó lett volna vele befejezni a szezont” – jegyezte meg Green.

Az kérdéses, mi várt volna Schumacherre, ha maradt a hátralévő öt versenyre, hiszen a Jordan Belgium után már pontot sem szerzett, így az idénybeli legjobb eredményüket a mexikói 4. hely jelentette. Green abban ugyanakkor biztos, hogy ha nem lettek volna műszaki gondjaik, Schumacherrel már a legelső F1-es évükben dobogós eredményt ünnepelhettek volna. „Ez nem is lehet kétséges! Spában egészen biztosan a dobogó valamelyik magasabb fokára állhatott volna. Igen, akár fogadni is mertem volna erre.”

 

Több volt egy rendkívüli tehetségnél

Noha csak egy nagydíj erejéig dolgozhatott együtt a későbbi rekordbajnokkal, Green Schumachernél jobb versenyzővel sem előtte, sem azóta nem találkozott. „A nyers tehetségét csak egyetlen verseny alapján tudom megítélni, hiszen utána nem dolgoztunk már együtt. És ez alapján igen, olyan képességei voltak, amilyeneket azóta sem láttam senkinél. Pedig sok tehetséggel dolgoztam együtt azóta is.”

Michael Schumacher az 1991-es Belga Nagydíjon (Fotó: XPB)



Például Rubens Barrichellóval, aki a szakember szerint a nyers tempót tekintve állta a versenyt Schumacherrel, valamint a német másik későbbi ferraris csapattársával, Eddie Irvine-nal, akiről nemrég Eddie Jordan azt nyilatkozta, hogy ha nem lett volna „a világ leglustább versenyzője”, akár a bajnoki címig is vihette volna. Volt mérnöke szerint is nagy potenciál volt az írben, ám Schumacher szintjét más tekintetben nem érhette el. „Eddie egy fel nem ismert hős volt. Rendkívüli tehetséggel volt megáldva. Elég későn érkezett a sportágba, és hasonló volt, mint Michael, rendkívüli istenadta tehetséggel. Úgy vélem, Michael őt az autón kívül fogta meg, az autóban ülve nagyon hasonló szinten álltak.”

„Michaelnek viszont mentálisan nagyobb kapacitása volt az autóban, mint Eddie-nek. Eddie rendkívül gyors volt, de amikor módosítottál az autón, és gyorsult pár tizedet, ha megkérdezted, mitől volt ez, sokszor bajban volt a válasszal. Úgy volt vele, megy, amilyen gyorsan csak tud. Michael képes volt arra, hogy szinte vezetés közben is kilépjen az autójából, és körülnézzen, mi megy körülötte. Eddie inkább csak a vezetésre használta az agyi kapacitását, de hihetetlenül gyors volt” – elemezte, mi különböztette meg Schumachert a kortársak többségétől.