×

Renault: Egy koronavírusos eset az egész csapatot megbéníthatja

Hiába a csapatok szigorú elővigyázatossága, a Renault főnöke szerint még így is megvan az esély arra, hogy egy pozitív koronavírusos eset miatt az egész csapat kihagyjon egy nagydíjat.

Fotó: XPB
Ha újra pozitív esetre bukkannak, ezúttal nem fogják lefújni az egész nagydíjhétvégét, mint márciusban Ausztráliában – tette egyértelművé a Forma–1 vezetősége már hetekkel ezelőtt. Minden követ megmozgatnak, hogy ne legyenek koronavírusos megbetegedések a paddockban, és azért is, hogy ha mégis akadnának, akkor az a lehető legkevésbé érintse a sorozatot és a csapatokat. Ennek jegyében részletes vésztervet dolgoztak ki mindenre, gyors teszteljárást ígérnek, és próbálják biztosítani, hogy szükség esetén legyen helyettese bárkinek.

Az FIA ennek jegyében a lehető legjobban elkülöníti egymástól a különböző szereplőket (csapatok, bírák, pályabírók, stb.), ám az így teremtett buborékokon belül a csapatok is további buborékokat alakítanak ki, hogy bebiztosítsák magukat, ha valaki megbetegszik, minél kevesebb kontaktját kelljen elkülöníteni. Ez viszont nem kötelező eljárás, az istállókra bízzák, mennyire határolják el egymástól a két autón dolgozó szerelőgárdát, vagy éppen a mérnököket a szerelőktől.

Cyril Abiteboul, a Renault csapatfőnöke szerint biztosra még az önként vállalt korlátozásokkal sem mehetnek. A francia Ross Brawnnal ellentétben (aki valószínűtlennek nevezte, hogy versenyzőknek futamot kell majd kihagyni elkülönítés miatt) úgy véli, még így is fennáll annak a veszélye, hogy egy csapat ne tudjon rajthoz állni.  „Itt egyensúlyozni kell a kockázat és a gyakorlatiasság között, és ez nem egyszerű. A legnagyobb kihívást a megvalósítás fogja jelenteni. Alcsoportokat alakítottunk ki a csoportokon belül, hogy ha lesz egy pozitív eset, akkor az csak egy korlátozott létszámú alcsoportot érintsen. De még így is fennáll annak veszélye, hogy egy személy miatt egy egész csapat azonnal kiesik, legalábbis amíg nem lesz meg a teszt eredménye. Ez akár egy teljes napig is tarthat, és ha az eset szombat reggel történik, már nem tudunk részt venni az időmérőn és a versenyen” – mutatott rá Abiteboul.

Fotó: XPB



Az F1 a korábban említett kettő helyett ötnaponta tervezi tesztelni a teljes személyzetet, teszteredményt pedig a francia által említettnél rövidebb időn belül ígérnek. Ross Brawn azt ugyanakkor maga is elismerte, hogy ha egy szerelő produkál pozitív tesztet, a vele kapcsolatba került versenyzőt is visszatarthatják a körözéstől, függetlenül attól, mikor lenne jelenése a pályán.

Az érem másik oldalát eközben a gyakorlatiasság jelenti: a kisebb létszámú csoportok lassabban fognak elvégezni bizonyos feladatokat, és adódhat olyan helyzet, amikor a túlbiztosításnál fontosabb szemponttá válhat, hogy időre elkészüljenek. Laurent Mekies, a Ferrari sportigazgatója ennek kapcsán elmondta: noha ők is el fogják különíteni Sebastian Vettel és Charles Leclerc csapatát egymástól, amennyiben például egy gyors motorcserére kényszerülnek, nem zárják ki annak lehetőségét, hogy az egyik szerelőcsapat ugyanúgy besegítsen a garázs másik oldalán, mint normál esetben ez szokás.

Abiteboul éppen emiatt tartja nehéznek az egyensúlyozást. „Még egyeztetnünk kell arról, hogyan egyensúlyozzunk a kockázat és az észszerűség között, még ha teljesen meg is értem, miért van szükség erre a munkára az FIA és a csapatok között.”