×

Ma tárgyalják a Racing Point ügyét: a tét az F1 jövőbeli iránya

Szerdára hirdette meg a Racing Point ügyének tárgyalását az FIA. A silverstone-i ítélet a Forma–1 jövőbeli irányáról is képet festhet. Sorra vettük a fontos kérdéseket!

Motor Racing - Formula One World Championship - British Grand Prix - Qualifying Day - Silverstone, England Racing Point (Fotó: XPB)
Helyi idő szerint szerda 11 óra 30 percre hívta a silverstone-i pályára az FIA a Racing Point, a Renault és a Mercedes csapatának képviselőit, hogy megkezdhessék a rózsaszín csapat ellen benyújtott óvás tárgyalását. Az előző három verseny után a Renault három azonos óvással kérdőjelezte meg a Racing Point fékhűtőinek szabályosságát. A silverstone-i központú csapat már az előző héten benyújtotta a védelméhez szükséges dokumentumokat az FIA-nak, amely azokat csütörtökön továbbította is az ügyet tárgyaló versenybíróságnak. Noha három óvásról van szó, azokat összevonva fogják tárgyalni, a Stájer Nagydíj ítészeinek, valamint a Racing Point, a Renault és a Mercedes szakembereinek közreműködésével.

 

Miről szól az óvás?

A Racing Point 2020-ra bevallottan lemásolta a Mercedes 2019-es autóját, kihasználva, hogy a gyári csapattal azonos motort, váltót és felfüggesztést használnak. A riválisok szerint erősen megkérdőjelezhető, hogy e rendkívül pontos és sikeres másolásra pusztán fotók és elemzések alapján került sor, mint azt a Racing Point állítja.

A Renault az első és hátsó fékhűtések vizsgálatát kezdeményezte, azt feltételezve, hogy e két rendszer annak ellenére egyezést mutat a Mercedes múlt évi változatával, hogy annak belsejéről fotók nemigen készülhettek.

A francia csapat azért nyújtott be három egymást követő alkalommal óvást, hogy biztosra menjen, az időközben semmin sem változtató csapat a bűnössége esetén mindhárom verseny kapcsán büntetést kapjon.

Nico Hülkenberg (Fotó: XPB)



 

Mire alapoz a Renault?

A franciák a hírek szerint a Racing Point korábbi alkalmazottjától, vagy alkalmazottaitól kaphatták a fülest arról, a télen pontosan hogyan is alkothatta meg a csapat az RP20-as modellt. A meg nem erősített pletykák szerint a fékhűtőkre is az időközben Enstone-ba szerződő szakember(ek) irányították a Renault figyelmét.

A csapatnak meggyőződése, hogy olyan fokú másolást, mint amit a Racing Pointnál láthattunk, nem lehet egyszerűen fotók segítségével, úgynevezett fordított mérnöki tervezés útján végrehajtani.

„Naivitás lenne azt állítani, hogy egy adott részletet vagy egy teljes autót gyakorlatilag az eredetivel teljesen megegyező módon fotók alapján le lehet másolni. Tudjuk mind, hogy ez lehetetlenség. Még akkor is, ha most ezt állítják. Ez egyszerűen nem működik” – nyilatkozta Alain Prost, a Renault tanácsadója az Auto Motor und Sportnak. „Ha egy Mercedest ekkora részletességgel lemásolsz, ahhoz külső segítségre van szükséged. Nem lehet csak úgy egyik autókoncepcióról a másikra váltani. Manapság fél milliméter eltérés is komoly különbséget eredményezhet aerodinamikai szempontból.”

A külső segítség, azaz tervek vagy információk átadása az FIA szabályzata szerint tilos.

Fotó: XPB



 

Miért éppen a fékhűtés?

A fékhűtők több okból váltak a Renault támadásának célpontjává. E hűtők nagyjából 50 elemből álló, nagyon részletesen kidolgozott rendszerek, melyeknél minden apró eltérésnek aerodinamikai hatása lehet. Ezen elemek emellett az autó egészének aerodinamikáját is nagyban befolyásolják. A Renault szerint amennyiben megvan az egyezés a Racing Point idei és a Mercedes jövő évi fékhűtői között, az nem lehet a fotók eredménye, mivel a belső szerkezetről aligha készülhettek fotók.

Egy másik ok, hogy a fékhűtőket 2019-ben még legálisan lehetett készen vásárolni egy másik csapattól, 2020-ban viszont már a listázott, azaz a kötelezően saját gyártású, vagy egy másik csapattól független beszállító által kizárólagos használatra gyártott alkatrészek közé tartozik, vagyis saját tervezésűnek kell lennie.

A Racing Point a silverstone-i első hétvégén elismerte, fékhűtője nagyban hasonlít a Mercedesére, és ennek oka valóban az, hogy a 2019-es Mercedes-hűtő az alapja. Álláspontjuk szerint ebben azonban semmi rendkívüli nincs, hiszen tavaly még legálisan tanulmányozhatták a partnercsapat megoldását, az arról nyert információkat pedig már saját ismeretként építették bele a saját 2020-as változatukba. „A Renault most a 2020-as szabályokat próbálja 2019-re vonatkoztatni, visszafelé” – érvel a Racing Point, állítva, közel 900 tervrajzzal tudja bizonyítani, hogy saját munka eredménye a fékhűtő.

S hogy ezek alapján mégis miért ezt a területet választotta a Renault? A válasz: ők alapvetően nem a Racing Point idei autójának szabályosságáról szeretnének döntést, hanem ki akarnak provokálni egy hivatalos eljárás lefolytatását, amely általánosságban az autómásolásról, a csapatok közötti együttműködések mértékéről, az úgynevezett kliensautók kérdéséről szól. Erre a tavaly még legálisan másolható, idén viszont már saját tervezésű alkatrész körüli vita remek alapot adhat. „Az FIA-nak el kell döntenie, hogy a külső segítséggel történő másolás szabályos-e vagy sem. Ha igen, akkor egy veszélyes helyzet előtt nyitnak ajtót” – utalt Alain Prost arra, hogy ez esetben a szatellitcsapatokkal rendelkező nagyok hasonló irányt vehetnek, és akár négy azonos autót is a rajtrácsra küldhetnek.

A fekete és a rózsaszín Mercedes a hungaroringi boxutcában... (Fotó: XPB)



 

Technikai vagy filozófiai kérdés?

Miközben a fékhűtők szabályosságának megítélése látszólag egy szigorúan technikai jellegű dilemma, a valóságban mind a Racing Point autójának legalitása, mind a módszerük elfogadhatósága szemléletmódtól függ. Mint arra az FIA technikai igazgatója, Nikolasz Tombazisz rámutatott: sem az nem egyértelmű, mikor számít másoltnak egy adott megoldás, sem az, az annak megalkotásához használt információ és tudás mikor saját vagy „kapott”. „Ez inkább filozófiai, mint technikai kérdés. Mit jelent, ha teszem azt egy csapat 2019-ben legálisan információhoz jutott egy másik autó fékhűtéséről? Dobja a kukába az információját? Vagy használhatja ezt a tudást a mostani tervezéshez? Ez egy bonyolult eset lesz a bírák számára” – érvelt.

Az sem egyértelmű, mekkora eltérésnek kell lenni két alkatrész között ahhoz, hogy másolatnak vagy eredetinek minősítsék. „Ha mondjuk két, láthatóan hasonló üveg csak egy milliméterrel tér el egymástól, akkor azonosnak számítanak? És mekkora különbséget jelent ez az eredmény szempontjából? Ezek olyan alapkérdések, amiken most muszáj lesz átverekednünk magunkat.”

„Mindenekelőtt felejtsük el, hogy egy tervezés egy fehér papírral kezdődik. Senki sem indul a nulláról, mindenki tapasztalatokat és ötleteket gyűjt másoktól. A mérnökök fotók ezreit elemzik ki az autók részleteiről az archívumukban. A másolás mindig elfogadott lesz, mindenki csinálja, még az élcsapatok is. Hogy akarjuk-e, vagy sem, az fölveti a jogos kérdést, hogy akarunk-e partnerautókat, vagy sem. És pontosan erről szól a Renault óvása. Nem elégedettek azzal, hogy másolni lehet fotók alapján egy autót, főleg nem, hogy ilyen mértékben, mint a Racing Point tette” – állapította meg Tombazisz.

Nikolasz Tombazisz (Fotó: XPB)



 

Miért fontos ez az F1 jövője szempontjából?

Függetlenül attól, milyen döntést hoz konkrétan a fékhűtők ügyében az FIA versenybírósága, az ügy aligha ér véget az ítéletükkel. Bármilyen irányú is lesz, az első ítéletet várhatóan megfellebbezi majd a vesztes fél, és azzal egy független FIA-bíróság elé kerül, amelynek már részletesebben kell foglalkoznia a másolás és a csapatok közötti együttműködés, de akár a szellemi tulajdon kérdésével is.

A Racing Point módszerét ellenző Renault, McLaren és Ferrari azt várja el, hogy ha az FIA legálisnak is minősíti a Racing Pointot, a jövőben bezárja az ilyen fokú másolást lehetővé tevő kiskapukat, és megkövetelje a nagyobb önállóságot a csapatoktól. Előbbi két csapatot különösen az aggasztja, hogy nincs partnere, és ez behozhatatlan hátrányt hozhat számukra. „Egy idő után a Williams is át fog állni erre a modellre a Mercedesszel, a Ferrari a Haasszal, az Alfa Romeóval csinálhatja ugyanezt, és egy olyan konstruktőr, mint amilyen a Renault, egyedül marad. Mi nem akarjuk és nem is tudjuk lemásolni ezt a modellt” – magyarázta Prost. „A szatellitcsapatok sokkal kisebb költségvetésből működhetnek, és ezzel még előnyösebb lesz számukra a költségvetési plafon, mivel a másolással pénzt spórolhatnak, és más területekre költhetik azt.”

„Mi százmillió eurónál is többet költünk a motorunk fejlesztésére, van ezerkétszáz alkalmazottunk, mert konstruktőrök vagyunk, és mindent magunknak csinálunk. Aki nem felel meg e feltételeknek, az ne is kapjon ugyanakkora hányadot a sportági bevételekből! Amennyiben a Mercedes, a Red Bull és a szatellitcsapatai is legyőzik, a Renault számára ez elveszett pénz lesz, miközben konstruktőrként eleve többet költünk. Ez nem sportszerű. Ha az FIA ezt akarja, akkor tegyen egyértelmű különbséget a konstruktőrök és a partnercsapatok között, és utóbbiak ne kapjanak annyi pénzt a bevételekből sem” – érvel a négyszeres világbajnok, hozzátéve, a kliensautós modellel az F1 aligha számíthat arra, hogy 2026-ban az új motorformulával új gyártókat vonz a sorozatba, mivel senki sem fogja vállalni, hogy kettő helyett négy-hat Mercedesszel, Red Bull-lal vagy Ferrarival küzdjön újoncként.