Musorujsag
Élő Eredmények
 

Elveszítette az óvási ügyet a Racing Point – komoly büntetést kaptak!

Elveszítette az óvási ügyet a Racing Point – komoly büntetést kaptak!

FIA
Jókora büntetést osztott ki a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a Racing Pointnak, miután helyt adott a Renault fékhűtőjük szabályosságával kapcsolatos óvásának. A pontvesztés mellett jelentős pénzbírságot is elkönyveltek.

Szerdán tárgyalta, de csak péntek reggel hirdette ki a Renault Racing Point fékhűtőinek szabályosságát megkérdőjelező óvásait az FIA versenybírósága. A franciák három futam, a Stájer Nagydíj, a Magyar Nagydíj és a Brit Nagydíj végeredményét óvták meg, a három beadványt összevonva tárgyalták. A bírák helyt adtak a Renault panaszának, és szabálytalannak minősítették az RP20-as autó fékhűtőit. Ennek következtében a silverstone-i csapatot 15 ponttól fosztották meg, további összesen 400 ezer eurós pénzbírsággal sújtották.

A Renault óvását arra alapozta, hogy feltételezésük szerint (állítólag a Racing Point hozzájuk szerződő egyik korábbi alkalmazottjának tippjére) a Racing Point idén használt fékhűtő rendszere  nem saját tervezésű, mint azt a vonatkozó szabályok 2020-tól megkövetelik, annak alapját a Mercedes tavalyi megoldása képezi. A rózsaszín istálló már a tárgyalás előtt elismerte, hogy a tavalyi Mercedes fékhűtőjére alapoztak, ám azzal érveltek, hogy a fékhűtők tavaly még nem szerepeltek a kötelezően saját gyártású, úgynevezett listázott elemek sorában, így legálisan jutottak hozzá annak terveihez.

Az FIA által lefolytatott részletes vizsgálatból ugyanakkor kiderült, a Racing Point a Mercedes tavalyi számítógépes modelljeit használta a tervezés során. Miközben a bíróság azt elismerte, hogy az első fékhűtő esetében jogosan vették alapul a Mercedes-tervezést, hiszen 2019-ben is a csillagosok megoldásával versenyeztek, addig a hátsó fékhűtőknél már más volt a helyzet: azok úgy mutattak hasonlóságot (az FIA szerint alig változtattak rajta) a partner tavalyi megoldásával, hogy a Racing Point 2019-ben nem a Mercedes fékhűtőjét használta, így azt az idei évre jogtalanul másolta le.

Az FIA úgy döntött, a Renault óvása megalapozott, és ez alapján a következő büntetést szabták ki: a Racing Pointnak 200 ezer eurós pénzbírságot kell fizetnie Lance Stroll és Sergio Pérez Stájer Nagyíjon használt autója után is (ez összesen 400 ezer euró), továbbá autónként 7,5 konstruktőri ponttól fosztották meg a csapatot (ez 15 pontos veszteség), ugyancsak a Stájer Nagydíj kapcsán. A Magyar és a Brit Nagydíj kapcsán a csapat hivatalosan megrovást kapott mindkét szabálytalan autója használatáért.

A fekete és a rózsaszín Mercedes a hungaroringi boxutcában… (Fotó: XPB)

„Miután az RP20-as hátsó fékjét az RP19-esen 2019-ben nem használták, a bírák úgy vélik, a Racing Point erőfeszítései ellenére, amiket az eredetileg a Mercedes által a W10-esre tervezett fékek átvételére tettek, a Mercedes munkájának jelentősége nagy, ezért a bírák arra jutottak, hogy az RP20-as hátsó fékjeinek tervezője a Mercedes volt, nem a Racing Point” – írta a hosszú indoklásában a szövetség.

Az FIA szerint a Racing Point előnyre tett szert vetélytársaival szemben a tervezés átvételével. Mindezek ellenére a dokumentum azt is kimondja, hogy nem várható el a teljes újratervezés a Racing Pointtól, sem az, hogy „elfelejtsék” mindazt, amit erről a tervről megtudtak, így az előnyszerzésért, valamint a tervezés során alkalmazott eljárásért büntették meg őket, amik a másolt fékhűtők használatához vezettek.

A versenyekről azért nem zárták ki őket utólag, mert a sportszabályzatot szegték meg, nem a technikai szabályzatot, és ennek megfelelőően a Racing Point a továbbiakban is a meglévő fékhűtőit fogja használni – ezt Otmar Szafnauer csapatfőnök már megerősítette.

A Racing Pointnak 24 órája van eldönteni, fellebbez-e az ítélet ellen. Egyelőre nem határoztak, ám amennyiben a fellebbezés mellett döntenek, az FIA Sportdöntőbírósága elé kerül az ügy.

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak