×

Négy kanyar levegő nélkül – egy mugellói gyorskör belülről

Zihálás, kimerültség, mentális fáradtság – egy F1-es időmérős kör mindig intenzív, hát még a tempós, fizikálisan is brutális Mugellóban!

Motor Racing - Formula One World Championship - Tuscan Grand Prix - Qualifying Day - Mugello, Italy Daniel Ricciardo (Fotó: XPB)
Ódákat zengtek a Forma–1-es versenyzők a sorozat programjában most debütáló mugellói pályáról. Már pénteken mindenki azon lelkendezett, mekkora élmény a gyors, nagy irányváltásokat hozó, ritmusos pályán körözni, és hogy milyen komoly kihívást jelent a kavicságyak fenyegetése és a fellépő nagy erőhatások mellett a határon egyensúlyozni. Sokan már nagyon várták az ilyen szempontból a hétvége csúcspontját jelentő időmérő edzést, amelyen kevés üzemanyaggal, maximális teljesítménnyel próbálják meg az utolsó ezredeket is kipréselni az autójukból.

Daniel Ricciardo a kvalifikáció alatt az egyik jól sikerült gyorsköre után a rádión jelezte csapatának, elfogyott a szuflája. Utólag elárulta, annyira a tökéletességre koncentrált, hogy a pálya leggyorsabb szakaszán kanyarokon keresztül visszatartotta a lélegzetét is. „Jó kör volt, és egy kicsit izgatott voltam a rádióban. De igen, amikor egy jó kört raksz össze, úgy érzed, hogy egy csomó energiát elhasználtál. A hatos kanyartól a tízesig szerintem nem vettem levegőt, végig visszatartottam annál a nagy tempónál. Az egykörös sprintnél ezt megérzed” – mesélte, milyen intenzív élmény a mugellói időmérős kör.

Beszámolója kapcsán a szombat első három helyezettjét is megkérték, meséljék el, mit élnek át a volán mögött a nagy erőpróbát jelentő pályán. „Nem is tudom, lehet, hogy túl sokat táncolt…” – kommentálta tréfásan Max Verstappen Ricciardo nyilatkozatát. „Hogy őszinte legyek, én rosszabbra számítottam előzetesen. Szerintem rendben volt. Élvezetes a vezetés, nagyon folytonos ez a pálya. Igen, a G-erők nagyok, de Silverstone-ban is. Én csak ülök az autóban, és élvezem ezeket a gyors, hosszú kanyarokat. Az időmérőn, amikor a legjobban nyomod, mindig sűrűbben veszed a levegőt, mint egy normál körön. De semmi rendkívüli nem volt.”

Fotó: XPB



Lewis Hamilton szerint sem szükséges túlmisztifikálni a rájuk váró erőpróbát, ám elismeri, Mugello a határon van a fizikai igénybevétel szempontjából. „Mindig fölteszik nekünk ezeket a kérdéseket, de mi sportolók vagyunk, hozzászoktunk ezekhez a viszonyokhoz, és edzünk ezekre a körülményekre. Ez a pálya hihetetlenül megterhelő fizikálisan. Egyáltalán nem könnyű fizikálisan, főleg a gyors szakaszokon. De ez ugyanolyan, mint Silverstone. Az biztos, hogy a kör végén nem ver lassan a szíved. A kör végén sűrűbben is veszem a levegőt, mivel annyira fókuszálok. Nincs mód hibázni, és az egész tested megfeszül a kör alatt, teljesen elszánt vagy, minden izmod feszül. Szóval ez érthető.”

Valtteri Bottas számára éppen ez teszi annyira különlegessé és szerethetővé az olasz ringet. „Ez egyike a legnehezebb pályáknak fizikálisan, de én nagyon élvezem. Egy kis fájdalom jöhet! Egy időmérős kör alatt annyira fókuszálsz, hogy nem is érzel igazi fájdalmat. Viszont a kör végén érzed, hogy itt csináltál valamit…” – állapította meg a finn, aki később megállapította: „Erre a pályára minden évben el kéne jönnünk! Nagyon szeretem, előkelő helyre került a listámon!”