×

Tömegbaleset Mugellóban: „Ez egészen ijesztő volt!”

Sérülés nélkül úszta meg a mugellói tömeges balesetet annak négy résztvevője. Carlos Sainz szerint sokkal súlyosabb is lehetett volna az incidens. Ezt mondták az érintettjei!

Sainz szemszöge A baleset Carlos Sainz szemszögéből (Fotó: Formula1/Twitter)
Tömeges balesetbe torkolt a Toszkán Nagydíj biztonsági autós fázist követő újraindítása. Miután a versenynaptár egyik leghosszabb célegyenese és legjobb szélárnyékozási lehetősége várt az élen álló Valtteri Bottasra, sajátos helyzet állt elő a repülőrajtnál: a finn Lewis Hamiltonék szélárnyékos támadását megelőzendő kénytelen volt lassú tempóval végigdöcögni az egyenesben, és csak közvetlenül az előzési tilalom határát jelentő vonal előtt a gázba taposni.

A mercedesesnek élen állóként jogában állt visszafogni a tempót, és a mezőny közepéig ez nem is okozott problémát. Az alsóházban viszont már az utolsó kanyar előtt ment a lassítós-gyorsítós játék, ami a célegyenesben oda vezetett, hogy többen már padlógázzal haladtak, amikor Bottas még elöl visszafogta a tempót. Az eredmény egy négy autó kiesését hozó tömeges karambol lett.

A láncreakció Nicholas Latifinél kezdődött, akit a gyorsítás után meglepett, hogy Kevin Magnussen előtte még nem versenytempóval haladt. Hirtelen balra rántotta a kormányt,hogy elkerülje a dánt, ám ezzel Antonio Giovinazzit hozta nehéz helyzetbe, aki addig a Williamstől nem látta Magnussent, így egyenesen, nagy tempóval belerohant a Haasba. Majd jött még Carlos Sainz mögöttük, aki szintén beléjük hajtott.

A tömegbaleset (Fotó: Formula1/Twitter)



„Nagyon veszélyes lehet az ilyen” – nyilatkozta a balesetet sérülés nélkül megúszó Giovinazzi. „Már padlógázzal mentünk hátul, erre hirtelen valaki teljesen megáll előttem. Én már teljes sebességgel mentem – egyszerűen túl veszélyes manőver volt. Nagyon bosszantó volt, mivel fel tudtam jönni a tizennegyedik helyre, és bármi megtörténhetett volna onnan. Egyszerűen túl veszélyes volt. Meg kell vizsgálnunk, min lehetne változtatni.”

A hátul lévők közül talán elsőként gyorsító Latifi saját felelősségéről nem beszélt, ám elárulta, már az utolsó kanyar előtt majdnem történt egy baleset. „Annyira hosszú ez a célegyenes, hogy világos volt, az első a lehető legkésőbbre fogja hagyni az indulást, hogy kivédekezze a szélárnyékhatást. A mezőny végén viszont mindig nehéz felmérni a helyzetet. Már az utolsó kanyarra vezető egyenesben úgy tűnt, hogy a körülöttem lévő autók mind teljes gázzal mennek, ezért én is nyomni kezdtem. Már az utolsó kanyar kijáratánál is majdnem belementem hátulról Kevinbe. Nagyon közel voltam. Újra visszavettünk, majd úgy tűnt, ismét mindenki megindult. Ennyire hátul csak a körülötted lévő autókra reagálsz.”

„Ilyesmit a Forma–2-ben Bakuban tapasztaltam, amikor az első helyezett nem tartotta a következetes sebességet. A dolgot csak fölerősíti, hogy ezek az autók ennyire gyorsak. Nem lehetett volna mit tenni a baleset elkerüléséért” – vélekedett az újonc.

Fotó: Formula1/Twitter



Sainz már csak tehetetlen áldozata volt a történéseknek. Az első körben Lance Stroll-lal történt ütközése miatt került a mezőny végére, és amikor az újraindítás történt, annyira hátul volt, hogy nem is érzékelhette az elöl haladók lassú tempóját.

A mclarenes a kezét fájlalva szállt ki autójából, ám elmondása szerint nem sérült meg. „Igen, rendben vagyok. Úgy fest, mindenki rendben van. Ez a legfontosabb, mivel a baleset egészen ijesztő volt” – ismerte el. „Közel háromszázzal mentünk azon a részen, mivel előttem mindenki azt gondolta, hogy megy a verseny. Aztán hirtelen kiderült, hogy mégsem versenyzünk, mindenki fékezni kezdett. Mindent láttam, de túl késő volt már, ezért ütköztünk.”

A láncreakciót Sainz szerint az élen haladók játéka indította be. „Nagyon hasonlított a tavalyi brazíliai esetre. A mezőny végén voltam, és úgy éreztem, előttem mindenki azt gondolja, már megy a verseny. Mind padlógázon voltunk. Aztán valaki rájött, hogy mégsem megy még a verseny. Muszáj lesz elgondolkodni ezen, mivel a célegyenesben nagyon nagy tempóval mentünk. A balesetem sokkal rosszabb is lehetett volna, ha az egyik autó keresztbeáll a pályán, és telibe találom. Muszáj lesz tanulni ebből, mert nem a legjobb érzés kettőszáznyolcvan kilométer/órával menni, majd látni, hogy három autó szinte teljesen megáll a pálya közepén.”