×

Egy nagy IGEN az F1-es versenyzőktől a mugellói folytatásra

Ha a versenyzőkön múlna, Mugello már be is betonozta volna magát a Forma–1-es versenynaptárban. Lesz visszatérés?

Motor Racing - Formula One World Championship - Tuscan Grand Prix - Race Day - Mugello, Italy Fotó: XPB
Nem túlzás azt mondani, hogy ez szerelem volt első látásra. A Forma–1 mezőnye nagydíjhétvégén a múlt pénteki edzésnapon körözött először a mugellói versenypályán, és már kétszer 90 perc után mindenki ódákat zengett a programban a koronavírus-járvány teremtette sajátos helyzet miatt debütáló helyszínről. A tempós, „folyós” vonalvezetése mellett lenyűgözte őket a fizikai próbatétel, valamint a kavicságyak és a füves bukóterek által jelentett veszély is. Az időmérő edzés aztán csak fokozta a vezetési élményt, és a verseny sem okozott csalódást, annak ellenére, hogy előzetesen sokan kételkedtek benne, hogy lehet-e majd előzni az erre kevés lehetőséget kínáló ringen.

Hogy a vasárnapi első Toszkán Nagydíj őrült verseny lett, az csak részben köszönhető a pályának. A legnagyobb kavarodást okozó tömegbaleset a biztonsági autós újraindításnál nem a kavicságyak vagy a nagy tempó miatt történt, hanem azért, mert a több mint 1 kilométeres egyenesben egészen későn, a boxutca kijáratától engedélyezték csak az előzést, és ez rákényszerítette az élmezőnyt a tempó visszafogására.

Sebastian Vettel rámutatott: „Nem gondolnám, hogy a mostani versenyen a pálya miatt láthattunk három rajtot és piros zászlókat. És az első piros zászlót legszívesebben mindenki elhagyta volna, mivel egészen sokkoló volt, ami történt.” Ugyanakkor megállapította: „Mindenesetre bármennyire aggódott mindenki, valójában lehetett előzni itt, szóval talán jó lenne visszatérni.”

Fotó: XPB



Nem ő volt az egyetlen versenyző, aki szeretne rendszeresen versenyezni Mugellóban. Mindent elmondó jelenet volt, hogy amikor a futam után Daniel Ricciardo és főnöke, Cyril Abiteboul közös interjút adtak a brit Sky Sportsnak, a beszélgetés végén föltett kérdésre, szeretnének-e folytatást a pályán, mindketten gondolkodás nélkül rávágták, hogy mindenképpen, miközben Abiteboul még a kezét is fölemelte, mintha szavazásról lenne szó. A lelkesedésük nyilvánvaló volt. „Igen, teljes mértékben! Száz százalékig!” – mondta határozottan a főnök. „Az biztos, hogy nem volt egy unalmas verseny” – tette hozzá Ricciardo. „Mind ettől féltünk, de az ellenkezőjét kaptuk. Szóval örülnék, ha visszajönnénk.”

Charles Leclerc is így van ezzel. „Nagyon élveztem ezt a hétvégét a pályán. Szeretném, ha a normál versenynaptárral is visszatérnénk ide, mert nagyon klassz volt. És a verseny is különleges volt a sok piros zászlóval és a többivel. Hogy őszinte legyek, a futam előtt kicsit szkeptikus voltam, hogy hány előzést fogunk látni a pályán, de meg kell mondjam, egészen sok volt, és meglepően jó volt a helyzet ilyen szempontból. És a pálya elképesztő. Szóval igen, visszajönnék” – mondta szintén határozottan.

A versenyt követő sajtótájékoztatón az első három helyezett sem sokat gondolkodott a válaszadással, amikor a mugellói folytatás kérdése vetődött föl. A győztes Lewis Hamilton elmondta: „Személy szerint kedvelem a pályát. Nem tudom, hogy a versenyzés szempontjából milyen volt, de az biztos, hogy az egyik legkeményebb pálya, amin versenyzünk, tele közepesen gyors és gyors kanyarokkal. Fantasztikus pálya, és nem hinném, hogy túlságosan veszélyes lenne. Ez egy régi vágású helyszín, kavicságyas bukóterekkel. Remélem, ezen nem fognak változtatni. Szívesen visszajönnék.”

Pierre Gasly (Fotó: XPB)



Valtteri Bottas máris a kedvenc helyszínei között tartja számon az 1974-ben létrehozott ringet. „A pálya nagyszerű! Minden évben a naptárban lenne a helye. A kedvenceim listájának elejére került, ez egyértelmű. És nem túl veszélyes. Az autóversenyzés veszélyes, ez benne van. Ez itt egy régi vágású pálya, és mindannyian szeretjük” – mondta a finn.

Alexander Albon hozzátette: „Nagyon szeretem ezt a pályát. Jó olyan pályákra menni, amelyek nem szokványosak, és a bukótereikkel nem teszik súlytalanná a hibákat, amiket más pályákon könnyen megúszol. Ez itt most jobban büntetett. És különleges érzés ilyen régi helyekre jönni, amelyeknek múltja van.”

A résztvevők véleménye tehát egyértelmű. A döntést ugyanakkor nem ők hozzák meg, és kétséges, hogy Mugellónak valóban nőtt-e az esélye az F1-es naptárba kerülésre. A 2021-es visszatérés máris kérdőjelesnek tűnik, hiszen Chase Carey, az F1 elnöke előrebocsátotta, már gyakorlatilag kész a jövő évi programjuk, amelyet a járvány előtti normák szerint alakítottak, 22 nagydíjjal, amilyennek a 2020-as évet is tervezték. Valószínűleg lesz majd benne pár olyan pálya, amit sokan szívfájdalom nélkül a toszkán helyszínre cserélnének...