×

Vettel: Inkább a pálya büntessen, mint az FIA

Tetszett az F1 versenyzőinek, hogy Mugellóban a kavicságyas bukóterek miatt szabadabban, de nagyobb kockázat mellett versenyezhettek. Szeretnék, ha ez válna a trenddé, de van itt egy bökkenő…

Motor Racing - Formula One World Championship - Tuscan Grand Prix - Qualifying Day - Mugello, Italy Pierre Gasly (Fotó: XPB)
Rendhagyó üzenetet küldött az FIA a múlt hétvégi Toszkán Nagydíj szombatjának reggelén a csapatoknak és a versenyzőknek. „A pálya határait a 3-as, az 5-ös, a 9-es, a 11-es és a 15-ös kanyarokban nem fogjuk felügyelni, mivel a határt mindegyik helyen a kavicságy jelenti” – írta Michael Masi versenyigazgató. A Forma–1-ben az 1990-es és a 2000-es években versenyző Johnny Herbert a Sky Sports kommentátoraként mosolyogva jegyezte meg, az ő idejében még ez jelentette a normát. A mai F1-ben viszont ez rendkívüli jelenségnek számít, így külön tájékoztatást kell róla küldeni.

Évek óta állandó probléma az F1-ben a pályahatárok betartatása. A megnövekedett aszfaltozott bukóterek durva kanyarlevágásokra és pályaszélesítésekre csábítják a minden ezredmásodpercet kereső versenyzőket, és az FIA kelléktára nem a legjobb ahhoz, hogy viták nélkül be tudja tartatni az előírásokat. Vannak helyek, ahol hurkakerékvetőkkel próbálják elriasztani a versenyzőket a pályaelhagyástól, ám azok sokszor komoly kárt tesznek az autókban. Máshol egyszerű szenzorokkal őrködnek, de azok meg abszurd körtörlésekhez vezetnek. Monzában minden edzésen több tucat időeredményt tettek semmissé a fehér vonalon történő átcsusszanások miatt.

Mugello ezek után üdítően hatott a résztvevőkre: a régi stílusú (és elsősorban motorversenyekre használt) pálya kavicságyai leegyszerűsítették és megoldották a kérdést: aki túlzóan szélesített, jó eséllyel a gumifalban találta magát.

„Jó viszontlátni a kavicságyakat. Talán az FIA-t ez arra bátorítja, hogy merjen kavicságyat alkalmazni a pályahatárok betartatására” – állapította meg Carlos Sainz.

Lando Norris (Fotó: XPB)



Charles Leclerc egyetértett. „Én kavicságyat akarok. Végső soron az a versenyzők számára is nagyobb kihívást jelent. Tudod, hogy ha hibázol, akkor nagyobb árat fizetsz érte, mint ha csak szélesre futsz, és ötven méterrel odébb egyszerűen visszatérsz a pályára. Én a kavicságyat pártolom” – tette egyértelművé.

A kavicságyak nemcsak büntetik a hibákat, láthatóbbá is teszik, ha valaki a határon van. George Russell időmérős Q1-es körében úgy javított, hogy félig átszánkázott az egyik sóderes részen. Túl azon, hogy megmozdulása  izgalmasnak tűnt a tévében, egyben egyértelműen jelezte is, hogy mennyire a határon táncolt.

Sebastian Vettel szerint jobb, amikor a pálya határainak betartását „a természet rendjére” bízzák. „A versenyzők jobban szeretik, amikor az útról letérve bűnhődnek. Sokkal egyszerűbb így” – utalt arra, hogy a kavicságyas megoldás mellett nem lenne szükség a butának tűnő időtörlésekre és nem látnánk annyi bukótérben való tét nélküli kalandozást sem.

Michael Masi azonban kénytelen volt kiábrándítani a reformot akarókat. Rámutatott, a kavicságy nem lehet mindenhol megoldás. „Nem, nem alkalmazhatjuk mindenütt. Ez nem olyasmi, amit bármire ráhúzhatsz. Már többször is elmondtam korábban: minden pályánál a tulajdonos és az üzemeltető számára megfelelő megoldással kell előállnunk. Folytatjuk a munkát ezen a téren. Már beszéltünk erről a versenyzőkkel, és szerintem ez tőlük egy kicsit túl nagy kérés. Mondjuk úgy: ez nem lehet mindenhol megoldás” – fogalmazott az ausztrál.

Max Verstappen (Fotó: Formula1/Twitter)

Max Verstappen (Fotó: Formula1/Twitter)



Miközben Herbert idejében még talán a kavicságy jelentette a standardot, az F1 az évek során rájött, hogy sok helyzetben sokkal biztonságosabb az autót nem megdobó aszfaltozott zóna, amely nem teszi egyből irányíthatatlanná a gépet, és nem is ejti rabul azonnal. A biztonsági mellett azonban más szempontok is vannak: a pályák többsége nem csupán F1-es pályaként üzemel, és a különböző sorozatoknak különböző követelményrendszerük van, amelyeket az őket vendégül látó helyszínek próbálnak összeegyeztetni.

Vettel szerint ugyanakkor az F1 számára létezhet kompromisszumos megoldás is: elhelyezhetnének például csak egy vékony sávnyi kavicsot a kanyarok kijáratánál, és mögötte megtarthatnák a biztonságosabb aszfalt bukótereket. „Meg kell találni az egyensúlyt a kavics és az aszfalt között. Talán lehetne egy köztes megoldás, ahol van egy kavicságyas sáv, ami elriaszt a pályaszélesítéstől, és mögötte aszfalt, amivel kisebbé tehetők a bukóterek, és így a nézőket is közelebb lehetne hozni a pályához. Közben a mi biztonságunk is nagyobb lenne, hiszen jobban le tudnánk lassítani, ha elvesztenénk az irányítást.”

„Nem egyszerű ez, de az biztos, hogy egyes pályáknál a sok aszfaltterület elveszi a pálya karakterét, és túlságosan olcsón meg lehet úszni a hibákat” – vélekedett a négyszeres világbajnok, aki egyúttal a versenyzők érdekvédelmi szövetségének, a GPDA-nak is az egyik igazgatója.