×

Renault: Csak nekünk volt bátorságunk lépni a másolásügyben

Büszke a Renault főnöke arra, hogy az általuk elindított folyamatnak köszönhetően 2021-től az FIA leállítja az autómásolást. Egyvalami viszont még böki a csőrüket a Racing Point kapcsán.

Motor Racing - Formula One World Championship - 70th Anniversary Grand Prix - Practice Day - Silverstone, England Fotó: XPB
Évek óta kampányolt a Renault a csapatok közötti szoros együttműködések ellen, ám csak idén jutott el arra a szintre, hogy a tettek mezejére is lépett. A kiváltó okot a Racing Point szolgáltatta, amely idén szinte teljes egészében lemásolta a Mercedes múlt évi autóját. A módszer sok gárdának nem tetszett, de a Renault volt az, amely óvást benyújtva kényszerítette ki az FIA-ból a történtek alaposabb felülvizsgálatát.

Az eredmény ismert: a Racing Pointot a másolt hátsó fékhűtője miatt bűnösnek találták a sportszabályzat megsértésében, pénzbírsággal és pontlevonással sújtották, miközben 2021-re olyan szabályokkal készülnek, amelyek ellehetetlenítik a hasonló autó klónozások megismétlődését.

Cyril Abiteboul, a Renault csapatfőnöke elégedett az ügy kimenetelével. „A helyzet jobb, mint volt. A szabályok ugyan erre a bajnokságra  nem lesznek hatással, hiszen a Racing Point tovább versenyezhet az autójával, és év végéig valószínűleg további dolgokat fognak lemásolni a Mercedesről, mert még szabad. Viszont most legalább már megvan az egyértelmű irány a jövőre nézve” – állapította meg az Auto Motor und Sportnak nyilatkozó francia.

Cyril Abiteboul (Fotó: XPB)



„A Racing Point precedenst teremtett, és nekünk ez nem tetszett. Büszke vagyok arra, ahogyan reagáltunk, és hogy ez megoldást eredményezett. Mindenki beszélt róla, de csak mi voltunk olyan bátrak, hogy tegyünk is valamit ellene. Nemcsak kritizáltunk, hanem konstruktív javaslatokkal is előálltunk, és ezek belekerülnek a szabályzatba, és a részletes technikai direktíva is érkezik, ami egyértelművé teszi, mi engedélyezett a csapatok együttműködésében, és mi nem.”

„Ne felejtsük el, hogy itt két dologról van szó. Az egyik a másolás, a másik pedig mindaz, ami a zárt ajtók mögött történik. Szigorú keretfeltételekre van szükség, és az FIA a jövőben benéz majd a színfalak mögé a csapatoknál – már csak azért is, mert életbe lép a költségvetési plafon.”

Abiteboul szerint a jövőben a szövetség nemcsak a pályán felügyeli majd a csapatokat, hanem a gyárban, a mindennapokban is, mivel csak így biztosítható, hogy mindenkor a szabályok szerint játszanak. „Azt is figyelniük kell, hogy a csapatok tartják-e magukat a sportág alapelveihez” – vélekedett.

Miközben a másolásügyben a Renault célt ért, egy másik vitatémában, a fejlesztési zsetonok kérdésében már nem kapta meg, amit akart. Ők, a McLaren és a Ferrari próbáltak nyomást gyakorolni az FIA-ra, hogy módosítson a szabályain, és akadályozza meg, hogy a Racing Point és az Alpha Tauri csak azért többet változtathasson az autóján 2021-ben, mert nem 2020-as, hanem egy évvel korábbi alkatrészeket használ jelenleg. Az FIA már jelezte, ezen a téren nem lesz változás, vagyis a két csapat úgy változtathat a váltóján és a hátsó felfüggesztésén a következő idényre, hogy mindkét fejlesztési zsetonja megmarad, és azokat más területek módosítására fordíthatja.

Lewis Hamilton és Sergio Pérez (Fotó: Racing Point)

Lewis Hamilton és Sergio Pérez (Fotó: Racing Point)



„Ezt a Racing Point megússza. Eléggé frusztráló” – mondta Abiteboul, kiemelve, a vonatkozó szabálypontot egy nagy szabálycsomag részeként fogadták el a csapatok, és mivel a csomag többi részét nem utasíthatták vissza, erre is rábólintottak, a későbbi pontosítás reményében. „Nem értem, mi szükség volt erre a szabályra. A csomag része volt, de ha külön kellett volna elfogadni a zsetonrendszert, akkor nem szavaztuk volna meg. Sokan csak utána jöttek rá, hogy ez mit is jelent. De most már késő, nem változtathatunk a következő évre. Ez az egyedüli nagy csalódásunk.”

Az ellenfelek attól tartanak, hogy a jövőre Aston Martinná alakuló Racing Point náluk nagyobb fejlődést érhet el a 2021-es autójával a dupla fejlesztési lehetőségeknek köszönhetően. Az FIA technikai igazgatója, Nikolasz Tombazisz szerint azonban az aggályuk nem teljesen indokolt. „Ezen a téren kettős mércével mérnek, és nem mindig megfelelően érvelnek. A Haas például készen vásárol idei elemeket a Ferraritól. A Racing Point viszont a tavalyi autóról vesz alkatrészeket. Mi az egységesítést a pénzspórolás céljából vezettük be, és a Mercedes és a Racing Point is spórolás céljából működik együtt, hiszen előbbi a fejlesztett fölösleget adja el, utóbbinak meg nem kell fejlesztenie. De a Racing Point nem azért csinálja ezt, hogy gyorsabb legyen, szemben azzal, akik az aktuális év alkatrészeit vásárolja meg. Emiatt a Racing Pointtól nem vehetünk el zsetonokat” – érvelt a görög mérnök, aki szerint a zsetonvita csak „vihar egy pohár vízben”.