Előre kell hozni az új motorszabályokat a Honda kivonulása miatt?

A Honda kivonulása után a Red Bull mellett a Renault is megsürgette a Forma–1-et. A franciák szerint előrébb kell hozni a motorok terén tervezett nagy megújulást.

Renault V6 turbó A Renault V6-os turbóerőforrása (Fotó: Renault)
Amikor pár éve a Forma–1 a jövő motorformulájáról kezdett tárgyalni a négy jelenlegi motorgyártóval és a külsős érdeklődőkkel (Cosworth, Ilmor, Volkswagen), a hosszas viták után arra jutott, fontosabb megtartani az aktuális gyártóit, mint megnyitni a kaput az újonnan érkezők előtt. Ezen rangsorolásból következett aztán az a döntés, hogy az F1 a következő öt évben is kitart a mostani erőforrások technológiája mellett, nem iktatja ki a költségeket megdobó, a fejlesztést és a versenyképessé válást az újak számára elrettentően megnehezítő MGU-H-t.

Többek között az a Honda is ragaszkodott ehhez a technológiához, amely a múlt héten bejelentette, 2021 végén kiszáll az F1-ből. Mindez sajátos helyzetet teremtett: az F1, amely azért mondott le önként az új gyártókról középtávon, hogy eleget tegyen a négy aktuális motorbeszállítója kívánalmainak, most mégis elveszít egy résztvevőt, és a szabályai miatt még csak esélye sincs arra, hogy pár éven belül pótolja.

A partner nélkül maradó Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner a Servus TV-nek adott interjúban jelezte, a Honda nemcsak őket, az F1-et is új kihívás elé állította, amire a sportág vezetőinek minél előbb reagálniuk kell. „Az FIA-nak és a Libertynek figyelmeztetésként kell kezelnie, hogy a Honda kivonul az F1-ből. Hogy mi lesz 2026-tól, arról a következő hat, legfeljebb tizenkét hónapban dönteni kéne” – állapította meg, hozzátéve, új beszállító a jelenlegi motorformula és költségek mellett nem érkezhet, így ha nem történik változás, fel kell készülni arra, hogy 2025-ig három gyártó lesz érdekelt az F1-ben.

Honda (Fotó: MTI/EPA)

Honda (Fotó: MTI/EPA)



 

2026 túl késő az új motorokhoz?

A Renault ennek kapcsán úgy véli, az F1 nem várhat ilyen sokáig. Főnökük, Cyril Abiteboul nem tud örülni annak, hogy egy ellenféllel kevesebbel kell megküzdeniük. „Szeretném egyértelművé tenni, hogy nem tesz minket elégedetté a Honda-helyzet. Ez nem jó fejlemény az F1 szempontjából. Mi az autógyártókért csináljuk az F1-et, és nem jó fejlemény, hogy csak három gyártó marad. Ebből le kell vonnunk a tanulságokat, és a helyzetnek arra kell ösztökélnie a szövetséget, hogy legyen óvatosabb. A mostani motorhelyzet egyszerűen nem fenntartható, különösen nem anyagi szempontból, de a technológia szempontjából sem” – jelentette ki a francia.

„Nem hiszem, hogy megengedhetjük magunknak a mostani felfogást. Vagy ezen, vagy a mostani motorokon kell változtatnunk, vagy pedig fel kell gyorsítanunk az új motorokra való átállást, hogy javuljon a szemléletmódunk is. A mostani fejlemények után el kell gondolkodnunk az új generációs erőforrások bevezetésének átütemezésén.”

Hornerhez hasonlóan Abiteboul is úgy gondolja, hogy a jelenlegi feltételek mellett irreális egy új gyártó érkezésére várni, mivel senki sem fogja vállalni, hogy a versenyképesség ilyen sokba kerül, és egyből megfelelni a magas technológiai követelményeknek szintén lehetetlenség. „Még ha nagyok sokat is költesz rá, akkor is eltart egy darabig, mire eléred a szintet. Mi vagyunk a példa erre, még ha ma már jobbnak is érezzük magunkat. Nem állhatsz ott a szigeten, azt mondva, hogy minden rendben, hiszen már átszeltük a tengert. Ez a tenger egyszerűen túl nagy és kemény ahhoz, hogy az F1 fenntartható legyen. És többekre lenne szükségünk ezen a szigeten, ahol most vagyunk. Tennünk kell a motorok környezetbarátabbá tételéért, a gazdasági fenntarthatóságért. Sokat tettünk már, de ez nem elég. Keményebbnek kell lennünk, ahogyan a karosszéria terén voltunk az utóbbi hónapokban” – visszhangozta Horner szavait.

Cyril Abiteboul (Fotó: XPB)



 

Az F1 nagyon is modern, csak rosszul reklámozza

A Honda kiszállása a Renault-főnök szerint az F1-ről sem fest jó képet. Hiába kötelezte ugyanis el magát a sorozat, hogy 2030-ra karbonsemlegessé válik, valamint hogy a következő években a 100%-ig átáll a szintetikus üzemanyagok használatára, a japánok most a környezettudatossággal érveltek a kivonulásuk mellett, ami azt üzeni, „zöldek” csak az általuk preferált, de az F1 által nem beengedett technológiák lehetnek. Az F1 tudatosan az elektromosság divatossá vált útjával szemben álló irányt választott a jövőre nézve, egyelőre azonban úgy fest, nem képes fölvenni a kesztyűt a gyakorlatban.

Abiteboul szerint a hiba abban van, hogy az F1 eddig képtelen volt hatásosan megmutatni, hogy ő is a környezettudatosság útját járja. „Ez azt bizonyítja, hogy nem tudtunk megfelelő üzenetet közvetíteni, és nem volt megfelelő a mostani motorszabályok marketingje. Ez őrület, hiszen a világon nincs semmi, ami fejlettebb lenne ennél az erőforrások iparágában. Ennek a hatékonyságnak még csak a közelébe sem érhet semmi a könnyű járműveknél. Ez figyelemreméltó, csak nem tudtuk elmagyarázni a világnak, hogy az, és nem értettük meg vele, miről is szól ez, nem lett kellő hatása a mainstream technológiára” – vélekedett Abiteboul.

Attól tart, most már talán késő változtatni ezen az üzeneten, és nem egyértelmű számára, hogy most csak a megítélésen, vagy az egész motorformulán kellene módosítaniuk. „Kicsit szomorú, hogy nem tudtunk jobb munkát végezni közösen. Nemcsak a Honda, mindannyian. Az F1 kihagyott egy lehetőséget arra, hogy kihasználja az értékét. Befektettünk ebbe, közösen talán milliárdokat, és csakis a marketingen múlik, hogy a világ tudtára adjuk, mit csinálunk. Nem csak egyszerűen panaszkodni kéne miatta. Amikor a versenyzők és mindenki más a motorokról beszél, csak panaszkodik, és ez nagyon kellemetlen, mivel alig áll módunkban arról beszélni, mennyire elképesztő erőforrások ezek.”

Abiteboul emellett azt is érdekes kérdésnek találja, megérte-e ezt a motorformulát választani, ha ennyire rányomta a bélyegét a küzdelemre (pontosan annak hiányára). „Talán fel kell tennünk a kérdést magunknak, hogy szükségünk van-e ilyen szintű technológiára, ha ez a technológia csak arról gondoskodik, hogy ilyen mértékben meghatározza egy csapat vagy autó versenyképességét.”