×

Hullámvasút, jégen: jó választás a pálya, rossz az aszfalt?

Sebastian Vettel szerint az Algarve-versenypálya a bizonyíték arra, hogy az F1-nek csak jól kell pályákat választania. A portugál hullámvasút nagy kihívás elé állítja a mezőnyt – az új aszfalttal viszont kellemetlen „jégpályává” tették.

Motor Racing - Formula One World Championship - Portuguese Grand Prix - Practice Day - Portimao, Portugal Max Verstappen (Fotó: XPB)
A 12 évvel ezelőtt megépített portimaói versenypályán az első hónapjaiban két tesztet is rendezett a Forma–1, aztán viszont soha nem tért vissza rá. Többször emlegették potenciális nagydíjhelyszínként, ám a világjárványnak kellett jönnie ahhoz, hogy esélyt adjon neki a kategória. Sok versenyző ugyan már az alsóbb kategóriákban ment ezen a pályán, ám F1-es autóval – a 2009-es teszten részt vevő Lewis Hamiltont leszámítva – mindenki számára újdonság volt. Beláthatatlan kanyarokkal, emelkedőkkel és lejtőkkel tarkított vonalvezetése nem okozott csalódást a résztvevőknek.

„Hihetetlenül nehéz pálya, hatalmas kihívás” – állapította meg Lewis Hamilton. „A szintkülönbségek hihetetlenek, és vannak helyek, ahol nem látod, merre mész. A nyolcas kanyar kijáratánál az eget nézed, és egy ideig nem tudod, mi van a dombon túl. A tizenegyes kanyarnál sem tudod, hol vagy, csak hirtelen ott terem előtted.”

Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes)

Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes)



Pierre Gasly igazi hullámvasútélményről számolt be. „Amikor először kihajtottam a pályára, megvolt az az érzés a gyomromban, ami a hullámvasúton. A nyolcas kanyar után, amikor fölmentem az emelkedőn, majd le, ugyanaz az az érzés volt! Azt mondtam, hű! Még sosem éreztem hasonlót F1-es autóban!  Be kell valljam, eléggé nagy kihívást jelent a sok beláthatatlan kanyar, gyorsak, lassúak, és fékezéssel kell kombinálni. Eléggé rendhagyó. Én szeretem a különleges pályákat, és ez az. Klassz volt!”

Sebastian Vettel szerint az F1 levonhatja a tanulságot: tudni kell jól pályát választani. „Ez a pálya szuper! Nagyon élveztem! Teljesen más a sok emelkedővel és lejtővel. Nem könnyű megtalálni a megfelelő pontokat, de ennek így is kell lennie. A pálya nagyon klassz. Sosem voltam itt korábban, ez volt az első napom, és szeretem! Holnap jobb lesz úgy fölkelni, hogy már tudod, merre kell menned… Ez talán azt igazolja, hogy van pár izgalmas pálya, csak ki kell választani őket” – dicsért és kritizált egyszerre.

Charles Leclerc kiemelte, a beláthatatlan kanyarok miatt a pálya megtanulása is nehezebb feladat volt. „A pálya önmagában elképesztő. Beletelt pár körbe, mire elkaptam a ritmust, hiszen nem lehet látni a kanyarcsúcspontokat. De miután elkapod a ritmust, már nagyon jó.”

Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes)

Carlos Sainz (Fotó: McLaren)



 

Hullámvasút jégen: az új aszfalttal elszúrták az élményt?

Miközben a kialakítás egyöntetű sikert aratott, az élményt rontotta, hogy a portugálok úgy döntöttek, az F1-es futamuk előtt egy hónappal újraaszfaltozzák az egész ringet. Az új felület nagyon sima lett, még ereszti magából az olajat, így szinte alig van rajta tapadás. „Nem volt jó móka. Mármint a pálya az, de a tapadás nem. A szél is erősödött, szóval olyan volt, mintha jégen mennénk” – mondta kettős érzéseiről Alexander Albon.

„Egészen csúszós volt” – erősítette meg Valtteri Bottas. „Igazából arra emlékeztetett, amikor először mentünk Szocsiba vagy Austinba. Új volt az aszfalt, és szinte körről körre javult. Az aszfalt eléggé trükkös. Megvan a tapadásod, de ha elveszted, akkor nagyon elveszted. Ezért is volt olyan sok megforgás.”

Mondhatnánk, hogy a felgumizódással javulhat még a helyzet, ám többen rámutattak, pénteken ennek nemigen mutatkozott jele. „Többre számítottam, a második edzés végéig kevés volt a tapadás. Izgalmas versenynek ígérkezik” – állapította meg Leclerc. Albon semmiféle javulást nem tapasztalt. „Furcsamód nem volt. Valójában jobbnak éreztem az első edzést, mint a másodikat. Talán a pálya hűlt le, ahogyan föltámadt a szél.”

Charles Leclerc és Danyiil Kvjat (Fotó: XPB)



 „Nem javult nagyot” – erősítette meg Max Verstappen is. „Az aszfalt talán még túlságosan új. Hasonlót láttunk Silverstone-ban is, amikor újraaszfaltozták. Az első év nehéz volt, de a másodikban már egészen jó volt rajta vezetni. Remélem, holnap jobb lesz.”

Daniel Ricciardo attól tart, hiába várnak javulást. „Engem Austinra emlékeztet, a 2012-es első versenyre, amikor friss volt még az aszfalt. Jött még belőle az olaj, és nagyon-nagyon csúszott. Az ilyesmihez idő kell, valamint hogy több autó menjen rajta. Ez nem fog megváltozni egy hétvégén, szóval szerintem el kell fogadnunk ezt. Nem akarok siránkozni, de ez nem egy klassz felület a versenyzéshez, nehéz érezni és pontosítani is az autón. Gyanítom, hogy az összes versenyző egész hétvégén panaszkodni fog, hogy nincs elég tapadás…”

 

Előzni nehéz, de lehet kavarodás

Ha mindez nem lenne elég, a szél erősödése és irányváltása, valamint a kifelé dőlő kanyarok is tovább nehezítették a versenyzők dolgát. „Volt pár kanyar, ahol elfordulni is alig tudtunk. Nehéz, de vannak kanyarok, ahol meg elképesztő az autó. Remélhetőleg a kettő kiegyensúlyozza egymást” – mondta Carlos Sainz, akinek McLarenje igencsak érzékeny idén a szélre.

Csapattársa, Lando Norris eközben a kanyarok dőléséről beszélt. „Igen, jó élmény ez a pálya. Más a többihez képest. Nagyon szeretem a Nürburgringet a kanyarjainak dőlése miatt. Itt a kanyarok többsége kifelé dől. A nürburgringi döntött kanyarok extra tapadást adnak, és az klassz, itt ezek kevésbé tapadnak, ami nehezebbé teszi. A pálya viszont klassz, hiszen a gyors és lassú kanyarok váltakoznak, és sok a szintváltás is, több, mint a többi pályán. Klassz F1-es autóval, csak jó lenne, ha nagyobb lenne a tapadás” – összegzett szintén kettős érzésekkel.

Romain Grosjean (Fotó: XPB)



E sajátosságok miatt Portimao az időmérőn és a versenyen is tartogathat izgalmakat. „Nem könnyű helyezkedni. És a gumikat sem könnyű felkészíteni a körre, még a lágyat sem” – mondta Hamilton, amikor a kvalifikációról kérdezték. „Ezek kemény gumik, a legkeményebbek a választhatók közül, szóval lehetett erre számítani. A Q1-ben sok autó lesz a pályán, és biztosan megy majd a marakodás a pozíciókért, hogy tiszta kört mehessünk. De egy hajóban evezünk.”

Verstappen eközben attól tart, a csúszós aszfalt miatt nehéz lesz az előzés vasárnap. „Nem volt egyszerű, az új aszfalt egészen csúszott. És csak egy normális ív van, amin mehetsz, mert mihelyst letérsz róla, nagyon nagy tapadást veszítesz. A gumik nagyon későn lépnek működésbe, szóval egészen trükkös odakint.”

Sebastian Vettel és Charles Leclerc (Fotó: XPB)



„Az időmérőig szerintem már mindenki egész jó szintet ér el és sokat megtud” – tekintett előre Ricciardo. „De egészen trükkös lesz. A versenyen pedig az üthet vissza, amikor letérsz a versenyívről, és a kevésbé tiszta részre kerülsz. Ott nyilván nem sokat megy senki. Vasárnapig a versenyív egészen jó lesz, de mellette nem. Úgy vélem, a vonalvezetés már önmagában is eléggé nehezíti az előzést. Eléggé negatívnak tűnhetek, de ez egy hosszú nap volt, sok piros zászlóval és bosszúsággal. De rendben lesz, jó lesz!”

„Amúgy klassz pálya. Az egyetlen, aminél ilyen nagy hullámzást tapasztaltam. A nyolcas kanyarnál például Egészen klassz. Vakon mész, semmit sem látsz. Még a kijárati kerékvetőt is csak érzed az autón, de nem látod igazán. Kihívás, de nagyon élvezem” – összegzett az ausztrál.

Noha az új aszfalttal tehát valamelyest rontotta az új aszfaltréteg, a nézői élményt talán nem fogja. A sok csúszkálást látva nincs garancia arra, hogy vasárnap monoton, hibák nélküli vonatozás következik. A mezőnynek erősen kell kapaszkodnia ezen a különös, vad hullámvasutas vágtán!

A Portugál Nagydíj közvetítési időpontjai