×

Felforgatott program és szabályok a kétnapos imolai F1-es hétvégén

Először rendez tervezetten kétnapos versenyhétvégét a Forma–1. Az imolai rendhagyó versenyért a programot és a szabályokat is alaposan föl kellett forgatni.

Imola (Fotó: Alfa Romeo) Imola (Fotó: Alfa Romeo)
Portugáliából szünet nélkül máris száguld Olaszországba a Forma–1 mezőnye. Az olasz csizmát idén harmadszor látogatják meg, Monza és Mugello után most Imola látja őket vendégül. Az Emilia-Romagna Nagydíjának nemcsak a neve lesz rendhagyó, hanem a programja is. Az F1 logisztikai problémák mögé bújtatva kísérleti jelleggel kicsit belekóstol abba, hogyan működnének a kétnapos nagydíjhétvégék, amelyek a futamok éves számának tervezett növelése esetén alternatív megoldási lehetőséget kínálnának.

A rövidítéssel tulajdonképpen törölték a pénteki edzésnapot, az első és a két szabadedzés kétszer 90 percével együtt. Mindössze egy gyakorlást tartanak majd az éles bevetésen, szombat délelőtt másfél órán át körözhetnek a versenyzők, majd már következik is az időmérő edzés, vasárnap pedig a futam.

A hétvége programját alaposan át kellett írni a rövidítés miatt, de vele együtt a szabályzatot és a gyakorlatot is.

 

A menetrend

A hétvége programja ezúttal is a sajtónappal indul, ám nem csütörtökön, hanem pénteken. Már itt is lesz módosulás, hiszen míg a „nulladik” nap hagyományosan a versenyzőké a média képviselői előtt, ezúttal a normál esetben a pénteki két szabadedzés között rendezett csapatfőnöki sajtótájékoztatót is be kellett préselni valahová.

Ezt úgy oldották meg, hogy az online zajló sajtótájékoztatón, amelyen csapatonként, párosával vesznek részt a versenyzők, most az istállók főnökeit is beültetik harmadik félnek. Ez jó eséllyel a beszélgetés hangulatán, a témákon és a válaszadások módján is éreztetni fogja majd hatását. Érdekes lesz látni például Sebastian Vettelt Mattia Binotto mellett, vagy Günther Steinert a menesztett Romain Grosjean és Kevin Magnussen között...

Szombaton az egyetlen szabadedzés 10 órakor rajtol és 11:30-ig tart; míg a kvalifikáció 14 órakor veszi kezdetét. A két edzés között emiatt a megszokottnál 30 perccel több idő lesz a felkészülésre. A csapatok ezzel persze aligha mennek sokra, hiszen normál esetben pénteken egy teljes késő délutánjuk/estéjük van az adatelemzésre, a beállítások kiértékelésére, meghatározására, a stratégiák kiötlésére.

Vasárnap a versenyt 13 óra 10 perckor indítják el.

Fotó: Alpha Tauri



 

Gyakorlati változások

A normál péntekeknek hagyományosan a versenyzői eligazítás is a programjába tartozik. A mezőny tagjai ekkor mondhatnak véleményt a pályáról és a hétvégén érvényes szabályokról (pl. pályahatárok, boxutca kialakítása, stb.). Ezúttal ez is másképp lesz: két megbeszélést is tartanak. Az elsőre pénteken, még a pályaaktivitás kezdete előtt sort kerítenek, majd szombat a szabadedzés és az időmérő edzés között újra véleményt formálhatnak, és esetleges változtatásokat kérhetnek az FIA-től.

Módosul a szerelők „kijárási tilalmának” szabálya is. A normál versenyhétvégéken péntek és szombat estétől is kijelölnek egy éjjeli idősávot, amelyben senki sem tartózkodhat a garázsokban és nem végezhet érdemi munkát az autókon. Ezúttal csak egy ilyen tiltott idősáv lesz, szombat este.

A kevesebb pályán töltött idő miatt kevesebb gumira lesz szükség. A Pirelli a megszokott 13 helyett csak 10 szett abroncsot ad minden versenyzőnek. Ezek közül 2 garnitúra kemény keverék lesz, 2 közepes, 6 lágy. Három szettet már a szabadedzés után vissza kell adni a Pirellinek, vagyis a folytatásban 7 garnitúrával gazdálkodhat mindenki.

Fotó: XPB



A gumikra vonatkozóan lesz még egy módosítás. A Pirellire jellemző, hogy az első edzésnap tapasztalataira alapozva akár hétvégén belül változtat az előírásain, és módosítja a guminyomás értékeit. Amennyiben szükséges, ilyesmire ezúttal csak az időmérő edzés után lesz módja. „Emögött az áll, hogy a szabadedzések után nem lenne elegendő időnk a csapatoktól kapott adatok kielemzésére” – magyarázta Mario Isola sportigazgató, miért nem az edzés után változtatnak.

Mindez azt is jelenti, hogy a csapatoknak már nem lesz lehetőségük a beállítások átalakításával reagálni egy változtatásra, és adott esetben a Pirelli egy ismeretlent dobhat az egyenletbe a verseny előtt, ami átrendezheti kicsit a képet. A nyomási értékek variálása már korábban is lepett meg csapatokat péntekről szombatra. A különbség most az lenne, hogy a meglepetéssel egyből éles helyzetben, a futamon szembesülhetnek.