Alonso: Versenyekbe fog telni, mire belelendülök 2021-ben

Megfigyelőként kíséri figyelemmel Fernando Alonso a Renault imolai hétvégéjét, majd jövő héten újabb F1-es tesztet is teljesít. A 2021-es visszarázódás szerinte azonban így is nehéz és hosszadalmas folyamat lesz számára.

Motor Racing - Formula One World Championship - Emilia Romagna Grand Prix - Preparation Day - Imola, Italy Fernando Alonso (Fotó: XPB)
Különleges vendége van Imolában a Renault csapatának: jövő évi versenyzőjük, Fernando Alonso csatlakozik hozzájuk a következő két napban, hogy felmérje, hogyan is dolgozik régi-új gárdája élesben. „Most nézi meg először, hogyan versenyzünk” – mondta a látogatásáról a Renault sportigazgatója, Alan Permane. „Csak beilleszkedni van itt, nem véleményt mondani. Láthatja, mi vár rá jövőre. Az utóbbi három-négy versenyhétvégén végig hallgatott minket. Van egy jó laptopja, használhatja az F1-es boxfal szoftvereit, így láthatja az autókat, hallhatja a megbeszéléseinket, a stratégiai egyeztetéseinket. Ez most itt a következő lépés. Nem vállal aktív szerepet ezen a hétvégén, csak hallgat, próbálja fölvenni a ritmust.”

Miközben Alonso még csak próbál visszaszokni, bizonyos fokig máris a mezőny tagjának érezhette magát, hiszen a 20 versenyzőhöz hasonlóan vele is készítettek interjúkat a pénteki sajtónapon, amelyen a Renault megerősítette, hogy jövő héten két napon át egy 2018-as autóval tesztelhet Bahreinben. „Nagyon várom a visszatérést. Jó időszak volt számomra az F1-től távol töltött idő, friss szemléletmóddal, más versenyekkel. Indy, Dakar, WEC – ezek más élmények voltak. Most nagyon motiváltan térek vissza, fejben és testben is megújulva. Tizennyolc év az F1-ben eléggé igénybe vett, hiszen mindig százszázalékos próbálsz lenni. Egy kis lélegzetvétel a Forma–1-en kívüli friss levegőn jót tett. Most már úgy érzem, készen állok” – mondta a kétszeres világbajnok.

Az F1 riportere megjegyezte, látni és érezni is rajta az említett frissességet. „Borotválkoztam! Borotválkoztam, mert mindenki panaszkodott, hogy egy kicsit túl öregen jövök vissza. Emiatt megborotválkoztam, hogy meggyőzzem őket, még mindig elég fiatal vagyok” – ütötte el viccel a kérdést a 2018-ban az F1-től megkeseredetten távozó, most viszont valóban pozitívnak és nyugodtnak mutatkozó spanyol.

Fernando Alonso (Fotó: Renault)

Fernando Alonso (Fotó: Renault)



Alonso nemrég Barcelonában kipróbálhatta a Renault idei autóját egy filmes napon, így belekóstolhatott, mi várhat rá 2021-ben. „Jó nap volt. Két okból is. Egyfelől F1-es autót tesztelni mindig nagyszerű érzés. Újra ráérezni a tapadásra, a fékerőre – minden nagyon gyors volt. Jó nap volt. De ott volt az érzelmi oldala is. Jó volt visszatérni a Renault-val. Sokan már az én időszakomban is a csapatnál voltak. Az egyetlen útja a visszatérésemnek az F1-be talán a Renault volt, a közeg, amit már ismerek. Számomra ez olyan, mint egy család. Ez a két dolog volt számomra különleges azon napon, és most várom a következő tesztet.”

Annak jellege már más lesz, mint a legutóbbinak. Csak egy 2018-as autóval körözhet, de korlátozások nélkül. Permane elmondta, fiatal versenyzők esetében általában ilyen esetekben végigmennek egy „teljes versenyhétvégén”, időmérős szimulációkat és versenyszimulációt is teljesítenek. Alonso esetében a program alakítása a bajnokon múlik majd. „Fernando dönti el, mit akar csinálni, de úgy vélem, az ilyesmi számára is hasznos lehet. Ráérezhet az autóra harminc és negyven kilogramm üzemanyaggal, aztán sok üzemanyaggal is. Kétlem, hogy mást csinálunk vele” – mondta a mérnök.

Szerinte Alonso nem sokat változott 2005 és 2006 óta, amikor együtt lettek bajnokok a Renault-val. „Én Giancarlo Fisichella mérnöke voltam abban a két évben, amikor Fernando bajnok lett, szóval kicsit ellenség volt nekünk akkor. És természetesen nem tudtuk legyőzni őt, nem igazán tudtunk a közelébe sem kerülni. Ahogy mi is, ő is tizennégy-tizenöt évvel idősebb már, de érettebb is, és a hajtóerő még megvan nála. Ott voltam Barcelonában a filmes napon, és egyből minden részlet érdekelte, látszott rajta, hogy már most a jövő foglalkoztatja. És még ha csak bemutatógumikat is használt, amik elég messze vannak a valódi versenygumiktól, így is minden részletre rákérdezett az autóval kapcsolatban, a kormány kialakításával kapcsolatban, a hátsó hasmagasság kapcsán. Biztos vagyok benne, hogy a motivációja egyáltalán nem tűnt el.”

Fernando Alonso (Fotó: XPB)



A visszarázódás viszont a versenyző szerint nehéz lesz. Alonso nem vár azonnali csúcsformát magától 2021-ben. „Gyanítom, hogy több versenyre is szükségem lesz ehhez. A kevés tesztelés mindenki számára kihívás lesz, de főleg számomra, mivel két évet távol töltöttem. Másfél napom lesz tesztelni, és másfél nap alatt nem lehet fölkészülni egy bajnokságra. Ez van. Próbálom kihasználni a szimulációs eszközöket. Vannak dolgok, amikkel idős spórolhatunk a valódi autónál, a beállítások finomhangolásánál. Sok minden új a csapattól, a kormányig, a mérnökökig és az eljárásokig. Ezekhez mind idő kell, de igyekszem a lehető legrövidebbre szabni.”

Annak lehetőségét kizárta, hogy már 2020-ban beüljön a Renault-ba egy versenyen. „Nem. Remélem is, hogy nem, mert az azt jelentené, hogy valami történt a két versenyző egyikével. Én nem szeretném, hogy ez megtörténjen. És nem is lennék százszázalékos, márpedig én csak akkor versenyzem, ha tudom, hogy maximálisan felkészültem” – jelentette ki Alonso, aki aligha lenne beugró a Renault-nál, ahol jelenleg Szergej Szirotkin a tartalékversenyző.

A rendhagyó imolai versenyhétvége eseményeinek közvetítési időpontjai.