Az Emilia-Romagna Nagydíjának élő közvetítéséből kimaradt ugyan, de egy igen veszélyes jelenet is történt a futam biztonsági autós fázisának végén. A mezőny tempóját a versenyirányítás Max Verstappen 50. körben történt defektje miatt fogta vissza, ám Bernd Mayländernek túlóráznia kellett, mivel a Piratella után George Russell a falnak csapta Williamsét.
A szabályok kimondják, biztonsági autós fázis esetén az élmezőny tagjai között ragadó lekörözöttek visszakapják a körüket. Hogy a többieknek mikor kell útjára engedniük őket, azt az FIA határozza meg. A szabályok szerint akkor hajtható ez végre, amikor már biztonságos.
A visszakörözés Imolában is megtörtént, viszont mint a fedélzeti kamerás felvételekből kiderült, arra Michael Masi versenyigazgató talán túl korán adta meg az engedélyt.
Lewis Hamiltont és a biztonsági autót Kimi Räikkönen, Antonio Giovinazzi, Nicholas Latifi, Romain Grosjean, Sebastian Vettel és Lance Stroll előzhette meg. Ők a mezőny végére való visszazárkózás és a gumik fölmelegítése érdekében már versenytempóra kapcsoltak, abban a hiszemben, hogy mivel szabad utat kaptak, a pálya is szabad már. Aztán jött a kellemetlen meglepetés: a 10-es kanyarból kigyorsítva a beláthatatlan lejtős szakaszon három-négy pályabíró tevékenykedett a pálya baloldalán, törmelékeket szedegetve, söprögetve.
Stroll Racing Pontja csak pár méterrel kerülte el egyiküket, miközben gyakorlatilag nem is lassított mellettük. Vettel a veszélyt látva az utolsó emberhez érve vett vissza jelentősen. Ezt követően sietve jelentett is a rádión: „Legyenek résen, bírók vannak a pályán. Nagyon-nagyon veszélyes! Mondják meg a sportbíróknak, hogy menjenek ki! Ki a pályáról.”
Sebastian Vettel not happy they were released with marshalls still on track pic.twitter.com/xLSrfupdo3
— SportsMoments4All (@SportMoments4Al) November 1, 2020
Dangerous moment by Lance Stroll close to marshall pic.twitter.com/YuWkNgo5yC
— SportsMoments4All (@SportMoments4Al) November 1, 2020
„Egy kissé veszélyes a pályán hagyni a bírókat”
Noha úgy tűnhet, az FIA mulasztott, a helyzet nem ennyire egyértelmű. A kérdéses pályaszakaszon, vagyis a Piratella és az Acque Minerale között ebben az időpontban dupla sárga zászlós jelzés volt érvényben, amivel az FIA általában arra figyelmezteti a mezőnyt, hogy emberek lehetnek a pályán. Ez egyben jelentős lassításra szólítja fel őket, és figyelmeztet, hogy adott esetben elkerülő manőverre is szükség lehet.
A veszélyes részhez elsőként Räikkönen érkezett, aki jelentősen lassított is, észlelve a dupla zászlójelzést. Mögötte Giovinazzi, Latifi és Grosjean vonatként következett, vagyis a finn automatikusan őket is visszafogta. Csapata Grosjeant és Giovinazzit is figyelmeztette, hogy lehet törmelék a pályán, de a dupla zászlójelzésről csak a franciát tájékoztatták, aki Vettelhez hasonlóan megjegyezte: „Rendben, de egy kissé veszélyes a pályán hagyni a bírókat.”
Vettel csak némi késéssel érkezett a helyszínre, csapata nem tett említést a jelzésről és az emberekről sem, ezért meglepődött. Stroll pedig még jobban lemaradt, és vélhetően ezért is nyomta annyira, mert mérnöke nem sokkal előtte figyelmeztette a rádión, hogy ne maradjon le túlságosan. A Racing Point abban a körben 7 másodperccel teljesítette gyorsabban a szektort, és Vettelnél is 3,5 másodperccel, miközben a futamon elért legjobb részidejétől csak 1 másodperccel maradt el a kanadai.
Ennek kapcsán több kérdés is fölmerül. Például az, nem járna-e büntetés Strollnak a veszélyjelzés figyelmen kívül hagyásáért, vagy – és ez talán még lényegesebb – hogy az FIA megfelelően kezelte-e a helyzetet, és megfelelő tájékoztatást adott-e a csapatoknak.
A szövetség érdemben egyelőre nem reagált a történtekre.