×

Mentora elmesélte, hogyan lett a fitnesz megszállottja Schumacher

Michael Schumacher versenyzőapja volt, a mentora, akitől már befutott F1-es sztárként is gyakran kért tanácsot. Jochen Mass elmesélte, hogyan ébresztette rá a későbbi hétszeres világbajnokot, mennyire fontos a fizikális felkészültség, és hogyan terelte őt pályafutása legjobb döntése, a Ferrarihoz szerződés felé.

XPB_1034347_HiRes Michael Schumacher az F1-be kerülése után is többször kikérte Mass tanácsát (Fotó: XPB)
Manapság talán mindenkit tönkrever a Mercedes a Forma–1-ben, ám a modern kori királykategóriás korszakuk kicsit sem indult sikertörténetként. Amikor Michael Schumacher 2009 karácsonya előtt bejelentette, hogy a csillagos márkával visszatér az F1-be, döntésében komoly szerepet játszott az a tény, hogy az 1980-as évek végén és az 1990-es évek elején a Mercedes saját nevelésű fiatalja volt. Sokat köszönhetett a márkának, amely tudatos és sok területre kiterjedő képzést biztosított számára, valamint két társa, Karl Wendlinger és Heinz-Harald Frentzen számára.

Schumacher 1989-ben került az akkoriban a Sauberrel a sportautó-világbajnokságban vitézkedő, de már az F1-be készülő Mercedes-csapathoz, ahol egy F1-et is megjárt, sikeres és rutinos német, Jochen Mass lett a mentora. A korábbi versenyző a Beyond The Grid F1-es podcastnak beszélt ezekről az időkről, és arról, hogyan bosszantotta őt és idősebb kollégáit Schumacher már akkor is jellemző alapossága és újító szemléletmódja.

„Michael nagyon aprólékosan dolgozott, igazi munkamániás volt, ha az autó beállításairól és hasonlókról volt szó. Számunkra, idősebbek számára – és ne feledjük, öregebb vagyok az apjánál – eléggé zavaró volt (a jó értelemben), amikor éjszaka tíz órakor jött, és azt mondta: »Talán kipróbálhatnánk ezt és azt az autón.« »Hagyd az egészet, az autó jó úgy, ahogyan van, ne variálj rajta túl sokat!« – mondtam. »Nem – felelte –, itt gyorsabb is lehetne.« Ő ilyen volt. Mindig próbálta bizonyítani az igazát. Számunkra, idősebbek számára ez volt benne a zavaró. Jött a bizonyítással, és az ötletei működtek! Ez időnként egészen frusztrált minket, de ez a korával járt” – állapította meg nevetve Mass.

Jochen Mass (Fotó: XPB)



Az őt az F1-ben sikeressé tévő szemléletmódja tehát már kezdettől jellemezte Schumachert. A rekordbajnok másik nagy újításaként a profi fizikális felkészülést szokás emlegetni – ezt Mass szerint csak a közös mercedeses éveikben „szedte magára”, szintén a szemléletmódjának köszönhetően. Mass elmesélte, milyen szerepe volt neki ebben. „Én örülni tudtam, amikor képes voltam csak hasonló sebességre, mint Michael. Nem mindig volt gyorsabb. Általában természetesen az volt, de nem mindig. És amikor nem volt, akkor jött hozzám, és megkérdezte: »Miért vagy te gyorsabb nálam?« Erre én azt mondtam: »Michael, alapvetően azért, mert erősebb vagyok.«”

Mindezt szó szerint értette. „A Sauber-Mercedes C9-es és C11-es autóit időnként elég nehéz volt vezetni, főleg az akkori gumikkal. A Michelin-gumik bizonyos kanyarokban nagy terhelést kaptak, és a kormányzás nehézzé vált. Én egy kicsit erősebb voltam, és ez segített. Ekkor kezdett el sokat sportolni, hogy mindenütt izmos legyen.”

A korábbi F1-es tehát elmondhatja, ő terelte arra az útra Schumachert, amit járva aztán amolyan paradigmaváltó lett az F1-ben. „Mindig figyelte és olvasta, amit az idősebbek csináltak, főleg amit én, hiszen azonos csapatban voltunk. Egyfajta példaként tekintett rám – jó és rossz értelemben is. Volt, hogy azt mondta: nem-nem, ezt ő rosszul csinálja. És ebből is tanult. Nagyon jó volt a hozzáállása, és nagyon jó volt abban is, hogy tudta, mi működik nála. Egészen figyelemreméltó volt.”

 

Ő terelte pályafutása legjobb döntése felé Schumachert

Mass úgy érzi, nem túlzás azt mondani, hogy a versenyzés világában amolyan apafigura volt Schumacher számára. „Bizonyos szempontból az voltam. Idősebb vagyok az apjánál, ezért természetes, hogy felnézett rám, és hatással voltam rá. Az interjúiban mindig azt mondta, jó volt velem dolgozni, hallgatni rám. Természetesen barátságos volt. Tudta, hogy előnyben van velem szemben, de azt is érezte, hogy tanulhat tőlem valamit. És ez jó érzés. Alapvetően ez volt az én munkám velük. Senki sem várta el, hogy gyorsabb légy Michaelnél, csak azt, hogy jó példa légy számára a Mercedes csapatánál.”

Hogy mennyire adott a szavára, azt későbbi esetek is megmutatták. Amikor Schumacher úgy döntött, 1995 végén elhagyja a Benettont, több ajánlata is volt. A Ferrari és a McLaren mellett és a Williams is bejelentkezett érte, és mivel utóbbi volt annak az időszaknak a legjobb csapata, Schumacher hajlott rá, hogy hozzájuk menjen. Menedzsere, Willi Weber mellett Mass volt az, aki lebeszélte erről.

Massnak is köszönhető, hogy Michael Schumacher 1996-ban a Ferrari versenyzője lett (Fotó: XPB)



Az akkor már sportautós versenyzőnek abban az időszakban lehetősége nyílt arra, hogy hosszú kihagyás után F1-es autót vezessen. Alain Prost 1993-as Williamsét tesztelte. Még sosem ült annyira könnyen vezethető gépben, mint a mindenféle segédeszközökkel fölszerelt az évi konstrukció. Akkor megállapította, ezzel a Williamsszel akár még ő is bajnokságot tudna nyerni. Ezek után jött a telefonhívás Schumachertől.

„Michael felhívott, hogy a Williamsnél fog versenyezni. Szerettem Franket (Williams), és azt akartam, hogy a legjobb versenyző dolgozzon neki. Viszont Michaelnek azt mondtam: »Nézd, ha velük nyersz, az az autó miatt lesz, nem miattad. Az autó túl jó. Neked inkább a Ferrarit kéne kirángatnod a gödörből, amiben most van. Kirángatni és újra bajnokká tenni őket, és akkor te leszel Olaszország királya.« Azt felelte: »Nem is tudom, nem is tudom…« Aztán egy hónappal később felhívott, és azt mondta, a Ferrarihoz megy. Én pedig mondtam neki: »Jól teszed!« Természetesen sajnáltam Franket. De ha azokat a bajnoki címeket egy kiemelkedő autóval nyeri, sokkal kisebb értékük van, mint ha a Ferrarit teszi újra világbajnokká.”

Mass hozzátette, szerinte nagyban befolyásolni tudta Schumachert a döntésében, ami végül pályafutása legjobb húzása lett. „Ha azt mondtam volna neki, hogy ez szuper öltet, csináld meg, akkor meglépte volna” – utalt a Williamshez szerződésre.

 

Azért nem minden tanács ért célt...

Schumacher a Ferrarival aztán minden sportági rekordot megdöntött, és valóban „Olaszország királyává” vált. Az pedig, ahogyan a csúcsra juttatta a szenvedő csapatot, megadta a Mass által jósolt pluszt is az eredményeinek. Ennek is köszönhető, hogy manapság vita megy arról, Lewis Hamilton vagy Michael Schumacher domináns korszakát tekinthetjük-e „értékesebbnek”.

Persze Mass sem tudott mindig hatni a hétszeres bajnokra. Elmesélte, amikor a 2006-os visszavonulása után Schumacher motorversenyezni kezdett, ő próbálta lebeszélni erről, de nem hallgatott rá, sem a neki kezdetben tanácsokat adó korábbi MotoGP-bajnok, Mick Doohanre. És pár évvel később akkor sem fogadta meg Mass tanácsát, amikor a mercedeses F1-es visszatérésről döntött. „Ott volt a Mercedes, ami majd nyolcszoros világbajnokká teszi. Azt mondtam neki: »Michael, ne csináld! Ne csináld! Örömmel alkalmaznak hétszeres bajnokként, hogy azt mondják, itt van nekünk a nagy bajnok. De nem fogják neked megadni, nincs meg hozzá az autójuk.« De persze megcsinálta, és az eredményt ismerjük” – utalt Schumacher 2010-től 2012-ig tartó sikertelen második pályafutására.