Miért ejtette az F1 a Vietnámi Nagydíját?

A múlt évben még büszkén jelentették be a sorozat vezetői, hogy új ország kerül fel a Forma–1 térképére, most van rá esély, hogy sosem valósul meg a Vietnámi Nagydíj.

A vietnámi versenypálya (Fotó: F1vietnamgp.com)
A Forma–1 kedden tette közzé hivatalos 2021-es naptártervezetét. A várakozásnak megfelelően 23 időpont szerepel benne, de csak 22 helyszín. A lyukat a Vietnámi Nagydíj áprilisi időpontja jelenti, amelyet fenntartanak egy versenynek, de még nem dőlt el, melyiknek.

Vietnám 2020-ban debütált volna a Forma–1-es bajnokságban, április 5-én került volna sor a bajnokság történetének első Vietnámi Nagydíjára. A versenypálya már készen várta a mezőnyt, azt már meglévő városi utak mellett külön e célra épített szakaszokból rakták össze, több régi versenypálya bizonyos kanyarjait lemásolva. A koronavírus-járvány miatt viszont előbb elhalasztották, majd véglegesen törölték az idei versenyt.

Úgy tűnt, Vietnám debütálása 2021-re tolódik, ám a terveket ismét újraírta egy külső tényező, melynek ezúttal semmi köze a koronavírus-járványhoz. Hanoi versenyét politikai okok miatt tolta félre Vietnám. Az esemény lebonyolításáért felelős Nguyen Duc Chungot augusztusban egy korrupciós ügyben folyó vizsgálat miatt letartóztatták. Az eset nem kapcsolódik az F1-es nagydíjhoz, Hanoi városi bizottságának elnökét Vietnám miniszterelnöke előbb 90 napra felfüggesztette, majd őrizetbe is vették, mivel a gyanú szerint állami titkokat tartalmazó dokumentumok birtokába jutott, és visszaélt azokkal.

Vietnám, Hanoi (Fotó: MTI/EPA)

Fotó: MTI/EPA



Chung az F1-es verseny legfőbb támogatója volt, kiválásával a projekt mondhatni „gazdátlanná vált”. A BBC cikke szerint Vietnám kormánya már jelezte a királykategória felé, hogy jelenleg sokkal fontosabb kérdések foglalkoztatják őket, például a választások, a világjárvány és a közelmúlt tájfunja utáni helyreállítás, így nem kívánnak foglalkozni a nagydíjrendezés problémájával.

Ez egyben azt is jelenti, hogy az üres áprilisi időpontra ők már nem esélyesek. Szó van arról, hogy 2022-ben talán lehet esély a Vietnámi Nagydíjra, ám a brit portál szerint könnyen előfordulhat, hogy soha nem is valósul meg a verseny, hiába készült el arra minden Hanoiban.

 

Hadilábon az új helyszínekkel

Vietnám az első új helyszín volt, amit a Liberty Media 2017-es hatalomátvétele óta bejelentett. Megállapodásuknak több szempontból is nagy jelentősége volt. Ez volt az első olyan helyszín, amit az új szemléletmód szerint választottak ki, vagyis figyelembe vették, hogy a sportágat úgynevezett desztinációs városokba vigyék, ahol az F1-et más fesztiváleseményekkel, és az idegenforgalommal kötik össze, miközben új piacokat hódítanak meg. Másfelől a pálya tervezésében aktívan részt vett az F1 munkacsoportja, amely szimulációs eszközök segítségével kimondottan törekedett arra, hogy a versenyzés és az előzés szempontjából megfelelő szintet üssön meg az új ring.

Chase Carey (Fotó: XPB)



A Liberty Media eddig nem áll túl jól az új helyszínek bevezetésével. Elsőként Miamivel kötöttek szerződést futamrendezésre, ám hiába kéne már évek óta a városban versenyeznie a mezőnynek, valójában még egy mindenki számára elfogadható pályát sem sikerült kijelölni. Az ügy erősen haldoklik, a helyiek tiltakozása mellett a koronavírus is rontott a helyzetén, ám Chase Carey elnök szerint végleg még nem tettek le az ottani nagydíjukról.

A sorozat eközben Rióval is megállapodást kötött a Brazil Nagydíj átköltöztetéséről. Erre 2021-ben kellett volna sort keríteni, ám az előzetes naptárban ismét Interlagos neve szerepel. Ennek oka, hogy Rióban az új pálya építésére még nincs meg az engedély, mivel ehhez erdőirtásokra lenne szükség, amit helyi szervezetek hevesen elleneznek.

Az F1 2021-es naptártervezete



 

Isztambul vinné az áprilisi időpontot

Új pályákból azért így sincs hiány. Idén a rendkívüli helyzetnek köszönhetően először rendeztek futamot a portugáliai Portimaóban és az olaszországi Mugellóban, visszatértek Imolába, a Nürburgringre, Isztambulba, jövőre pedig a felújított Zandvoort is visszatér, miközben teljes újoncként Szaúd-Arábia is a programba került.

Hanoi jövő évi helyére az idén naptárba tett pályák lehetnek a legfőbb esélyesek. Portugália, Imola és a Nürburgring is jelezte már, szívesen lenne a program állandó tagja, és a hétvégi Török Nagydíj szervezői is örömmel vennék, ha hosszú távra szerződhetnének az F1-gyel.

„Próbáljuk megtartani a helyünket” – mondta a hírekre reagálva Vural Ak főszervező az Anadolu török hírügynökségnek. „Egyeztetünk arról, hogy jövőre is megrendezzük a Török Nagydíjat. Hamarosan jó eséllyel véglegesítjük is ezt. A célom, hogy állandó helyszínné váljunk.”