Musorujsag
Élő Eredmények

Veszélyes, zűrös időmérőre készülnek a versenyzők

Veszélyes, zűrös időmérőre készülnek a versenyzők

F1, Racefans
A gyorskörök mellett a kavarodás válhat a Szahíri Nagydíj időmérő edzésének főszereplőjévé. Több versenyző is veszélyes helyzetektől tart.

Már akkor tudható volt, hogy fennáll majd a veszély, amikor az F1 bejelentette, egy 3,5 kilométeres 1 perc alatti teljesíthető pályán tervezi megrendezni a második bahreini nagydíjhétvégét. Pénteken kiderült, a versenyzők nem véletlenül aggódtak amiatt, hogy hogyan fér majd el egyszerre 20 autó egy ilyen minipályán, és most, hogy közeleg az időmérő edzés, egyre inkább aggódnak.

„Nagyon fontos lesz tiszta köröket futni. A Forma–2 jó példa volt arra, mennyire zűrös lehet az időmérő edzés” – figyelmeztetett Valtteri Bottas pénteken. Mick Schumacher és Roy Nissany kvalifikáció hajrájában történt ütközésére célzott ezzel, amely annak következménye volt, hogy a bajnoki éllovas német az utolsó percben sűrű forgalomba ütközött a gyorskörén, miközben hajtotta a kényszer, hogy javítson a 18. helyre elegendő korábbi idején. Schumacher mindenképpen túl akart jutni ellenfelén, aki viszont nem mutatott nagy hajlandóságot az elengedésére, s a rámenősség dupla koccanáshoz és az izraeli levegőbe emelkedéséhez vezetett.

Efféle jelenet az F1-eseknél egyelőre nem történt, ám veszélyes helyzetek azért már pénteken kialakultak. Sebastian Vettel szerint a probléma kétrétű: egyfelől kevés a hely a rövid pályán, másfelől a gumik előkészítése miatt nagy tempókülönbségek alakulhatnak ki, ami a sima feltartásoknál veszélyesebb helyzeteket is teremthet. „Nemcsak a középső rész, az egész pálya nehéz lesz ennyi autóval. A Q1 szoros lesz. És az sem segít, hogy nagyon lassan kell mennünk a hűtőkörökben a gumik miatt. Talán ez a legrosszabb része. Az egy dolog, hogy forgalom van. A másik, hogy ilyen nagy tempókülönbségek is kialakulnak. Szóval zűrös lesz. Remélem, semmi nem történik. Át fogjuk beszélni a feltartásokat, a forgalmi problémákat.”

Fotó: XPB

Max Verstappen és Alexander Albon is felhívta a figyelmet, hogy a nagy tempókülönbségek akár balesetekhez vezethetnek, főleg a pálya kanyargós középső szakaszán, ahol nem látnak be túl nagy részeket a versenyzők. „A második szektorban több beláthatatlan kanyar is van. Eléggé veszélyes itt lelassítani, de muszáj hűtenünk a gumikat ahhoz, hogy újabb kört teljesítsünk” – állapította meg Verstappen. „Ezekkel a gumikkal muszáj annyira lassan mennünk a lehűtésük miatt, hogy az már veszélyessé válik. A tempó a középső szektorban egészen nagy, szóval nagyon kell figyelnünk, a mérnököknek pedig lesz dolguk bőven” – utalt arra Albon, hogy folyamatosan figyelmeztetni kell majd a versenyzőket.

Carlos Sainz szerint határeset, ami most van. „Fogunk beszélni erről a versenyzők értekezletén. Muszáj találnunk valami megoldást arra, hogy ne váljon túlságosan veszélyessé, mert pillanatnyilag a veszélyesség határán vagyunk. Nehéz. Mindenki próbál a lehető legbiztonságosabban eljárni, de ez a pálya kihívást jelent a forgalom szempontjából. Van pár ötletünk, amit a csapatok és a versenyzők az FIA elé tárhatnak, hogy könnyebb legyen a középső szektor sikánjánál, de muszáj megoldást találnunk, mert most a veszélyesség határán vagyunk.”

Fotó: XPB

A spanyol konkrét megoldási javaslatokat nem említett, korábbi csapattársa, Danyiil Kvjat viszont előállt eggyel. Egy eléggé drasztikussal. „A forgalom igazi lutri lehet. Beszélnünk kell erről a versenyzőkkel, mert egy kissé furcsa a helyzet. Nem tudom, talán két csoportra kéne osztani a mezőnyt az időmérőn. Meglátjuk, túl rövid és keskeny ez a pálya számunkra” – vetette föl az orosz.

A pálya gyorsulása, a körülmények változása aligha teszi lehetővé, hogy az F1 átvegye az alsóbb kategóriákban (például a Forma–4-ben, ahol népes a mezőny) alkalmazott csoportos kvalifikáció megoldását. A mezőnynek alighanem a hagyományos lebonyolítás mellett kell boldogulnia a helyzettel. Hogy hogy sikerül, az este kiderül: az időmérő edzés a megszokottnál később, 18 órakor (felvezető műsor: 17:45, M4 Sport) kezdődik.

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak