Musorujsag
Élő Eredmények

Räikkönen, Vettel: Egyértelmű volt a bahreini pályahatáros szabály

Räikkönen, Vettel: Egyértelmű volt a bahreini pályahatáros szabály

F1, FIA
Miközben a versenyzők a pályahatáros szabályokon vitáznak, az FIA Imolában egyszerűbb eljárást dolgozott ki, mint Bahreinben.

Ismét a pályahatárok körüli bonyodalmak váltak a fő témává a Bahreini Nagydíj után, ahol az okozott felhördülést, hogy miközben Max Verstappent az FIA Lewis Hamilton mögé rendelte a bukóteres előzése miatt, addig a mercedeses a futam elején 29 alkalommal elhagyhatta ugyanott a pályát, hogy némi előnyre tegyen szert.

A történtek Imolában is foglalkoztatták a versenyzőket és a médiát. Az idénynyitó után többen kritizálták az FIA következetlenségét, és kifogásolták, hogy Bahreinben az edzéseken még köridőket töröltek minden pályaelhagyás miatt, a verseny kapcsán viszont előre jelezték, nem fogják szigorúan felügyelni a határok betartását. Ezúttal viszont több versenyző is azt mondta, a szabályok teljesen egyértelműek voltak Bahreinben.

„A verseny előtt elég egyértelműen fogalmaztak az eligazításon” – vágott közbe Sebastian Vettel a csütörtöki sajtótájékoztatón, melyen a mellette ülő Lewis Hamiltont kérdezték a pályahatáros problémáról. „Megmondták, hogy az időmérőn egy kicsit a kerékvetőn kell maradni, ha pedig valaki előnyt szerez, azt megvizsgálják.

„Igen, de a versenyen aztán azt mondták, hogy nem fogják figyelni. A jegyzetben az állt, nem fogják figyelni” – tette hozzá Hamilton, amire jött Vettel pontosítása: „Igen, hacsak nem teszel szert jelentős előnyre. És ha az első helyért harcolsz éppen, akkor az a lehető legnagyobb előny, amire szert tehetsz” – utalt Verstappen előzési manőverére.

Lewis Hamilton és Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

Az előnyszerzés kérdése ugyanakkor Hamilton 29 pályaszélesítése kapcsán is fölmerült, az FIA ezért is szólt rá a britre – többek szerint igencsak megkésve.

A bajnok ezúttal már azt állította, nem jelentett különbséget, hogy a pályán maradt-e a 4-es kanyarban.

 

„A versenyen eleinte nem volt egyértelmű a helyzet. Aztán változtattam, nem vesztettem időt, nem is nyertem időt. Sőt, még segített is a gumik óvásában. Az adatok alapján pedig ugyanolyan gyors voltam. Szóval nem volt jelentősége számomra”

– állította a Bahreinben még mást mondó címvédő, arról már nem téve említést, hogy mi szüksége volt következetesen pályát szélesíteni, ha a határon belül maradni tulajdonképpen kifizetődőbb volt…

 

Räikkönen: Mind tudtuk, mit lehet és mit nem

A bahreini szabályok a rutinos Kimi Räikkönen szerint sem voltak olyan zavarosak, mint sokan beállították. „A legutóbbi versenyen a szabályok egyértelműek voltak annak kapcsán, hogy lemehetünk-e a pályáról, vagy nem.

 

Semmi érthetetlen nem volt benne. Nagy felhajtás volt ekörül utána, de mindannyian tudtuk, hogy mit lehet és mit nem”

– erősítette Vettel szavait.

Lance Stroll hasonlóan látta. „Bahrein szerintem eléggé egyértelmű volt: a kerekednek a piros–fehér kerékvetőn kellett maradnia, és ha túlmentél, akkor elhagytad a pályát. Ez a szabály mindig ugyanaz, bárhová megyünk” – mondta.

Kimi Räikkönen (Fotó: XPB)

 

Mi a megoldás?

George Russell eközben a megoldási lehetőségeket firtatta, és megállapította, Bahreinben abban a kanyarban egyszerűen el kéne tüntetni a határt jelentő fehér vonalat, hogy a pálya valódi határa legyen a határ. „Bahreinben a négyes kanyar egy jó előzési lehetőség, kívülről előzhetsz. Szerintem nincs különösebb oka annak, hogy éppen oda festették föl azt a fehér vonalat. Ez előzésre csábít, más ív használatára, ezért véleményem szerint azt a fehér vonalat és kerékvetőt kár volt oda helyezni. Volt ott elég aszfalt még, ami lehetőséget jelent. El kéne gondolkodni azon, hogy máshová fessék a határokat, és egy természetesebb határunk legyen” – javasolta.

A szélesítés problémája persze általános. Vettel tavaly bedobta javaslatként: ha nem is lehet a ma aszfaltozott bukótereket kavicságyakra cserélni, az F1 elgondolkodhatna azon, hogy csak egy szűk sávban kavicságyat helyezzen el a problémás kanyaroknál, ami elrettentené őket a szándékos szélesre futástól.

Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

E téren a négyszeres világbajnok nem tudott új fejleményekről beszámolni. „Nem hallottam semmit erről. Annyit beszéltünk az utóbbi években a bukóterek kapcsán a megoldási lehetőségekről. Ez is fölmerült, de nem egyszerű a helyzet, mivel más kategóriákkal kell osztoznunk a pályákon, akiknek más követelményeik vannak. A mi részünkről a kavicságyak és a letérés komolyabb büntetése lenne a természetesebb büntetés, a természetes határokkal. Ezzel előrébb jutnánk, de változtatni nem egyszerű” – mondta a dilemmáról.

 

Imolában csak egy szabály van

A pályahatárok kérdése Imolában is témát jelent, több kanyar már tavaly is problémás volt ebből a szempontból. Bahreinnel ellentétben az FIA hozzáállása most változott.Ezúttal nincsenek eltérő szabályok az edzésekre és a versenyre, egész hétvégén ugyanolyan szigorral figyelik, ki tér le a pályáról.

Három kanyar érintett, a 9-es számú (Piratella), a 13-as (Aqeue Minerali) és a 14-15-ös sikán (Variante Alta).

 

Michael Masi jegyzetében figyelmeztette a versenyzőket és a csapatokat, hogy aki kérdéses helyeken négy kerékkel elhagyja a pályát, az edzéseken elveszíti az adott köridejét, a versenyeken pedig három ilyen vétség után fekete–fehér zászlós figyelmeztetést kap, majd újabb kihágás után már vizsgálat és büntetés következik.

Ezúttal is külön hangsúlyozta, hogy a pályára visszatérni csak biztonságos módon, előnyszerzés nélkül lehetséges.

A 13-as kanyarnál emellett a bukótér módosítása is javíthat a helyzeten. A pálya határán kívül lévő sárga hurkás kerékvetőket idén egyetlen egybefüggő kerékvetőre cserélték, hogy elriasszák a versenyzőket a pályaszélesítéstől.

Fotó: XPB

Stroll szerint a 14-15-ös kanyar e szabályozás ellenére is problémás lesz. „A Varienta Altában nem lesz egyszerű úgy átmenni a kerékvetőkön, hogy mindig a pályán is maradj. Itt a kanyar természete miatt lesz nehéz a pályán maradni.”

Räikkönen attól tart, a pályaelhagyás ennek a hétvégének is meghatározó témája lehet. „Szerintem ez már évek óta így van, semmi sem változik. Egyes pályák nehezebbek ebből a szempontból. Itt (ti. Imolában) van a sikán, ahol ugyanaz a vita lesz majd, mint tavaly. Nem tudom, változtattak-e rajta, de már évek óta ez a vita megy. Nem látom, hogy véget érne. Ha füvet vagy kavicsot tennének mindenhová, könnyebb lenne ellenőrizni, és többet veszítenél a pályaelhagyással. De már régóta ez megy. A motorosok is használják a pályákat, és hozzájuk is igazodni kell” – összegzett a finn.

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak