Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

A „megválaszolatlan rejtély”, amivel 15 másodpercet bukott a Mercedes Bahreinben

A „megválaszolatlan rejtély”, amivel 15 másodpercet bukott a Mercedes Bahreinben

Mercedes, F1
Vannak még kérdőjelek a Mercedes bahreini motor-túlmelegedési problémája körül. A versenyzők elárulták, milyen sok időt vesztettek vele, és ennek tükrében értékelték a hétvégi esélyeiket.

Tevékenyen hozzájárultak az ellenfelek a Red Bull fölényes győzelméhez a múlt szombati Bahreini Nagydíjon. Míg a Ferrarit fékgondok lassították le, a Mercedesnél mindkét versenyző komoly túlmelegedési problémákkal küzdött a futam nagy részén. George Russell le is maradt emiatt a dobogóról, Lewis Hamiltonnak pedig csak a 7. helyig sikerült felkapaszkodnia.

„Sokat elemezgettünk. Több mint tíz másodpercet vesztettünk az egész versenyen emiatt a probléma miatt. George-nál és nálam egészen hasonló volt a helyzet” – árulta el Hamilton a dzsiddai sajtónapon a hűtési gondjaikról.

Russell eközben még nagyobb veszteségről beszélt.

„A versenyen komoly hűtési problémáink voltak, ami meglepetésként ért minket. Tudjuk, hogy legalább tizenöt másodpercet vesztettünk csak az energiatároló és a teljesítmény szempontjából. Talán ennél is többet, ha figyelembe vesszük ennek hatását a gumihasználatra. És további pár másodperc igazán jól jött volna nekem az első etapon, amikor Checo mögöttem volt.”

„Úgy vélem, harcban lettünk volna a dobogóért és a második helyért Checóval és Carlosszal, de nem tudtuk megmutatni a valós erőnket” – mondta az ötödik helyezett.

Lewis Hamilton és George Russell (Fotó: XPB)

Csapata vezető mérnöke, Andrew Shovlin kevésbé dramatizálta a helyzetet. A verseny egésze alatt elvesztegetett időt ő is 10-15 másodperc köré saccolta, ám rámutatott, hogy ez önmagában kevés lett volna a Russell által emlegetett harmadik vagy második hely megszerzéséhez. „Eléggé sokba került, úgy három tizedbe, de bizonyos más területeken és a szabad úttal valamennyit vissza tudtunk ebből hozni. Mindenesetre a verseny során körönként egy-két tized lehetett” – pontosított.

„Hogy hol végezhettünk volna? Amikor George elvesztette a pozíciót Charles-lal szemben, nagyon óvnunk kellett mindent. A vitorlázás miatt lehűltek a gumik is, az autó alulkormányzottá vált. Ez az egy pozíció meglehetett volna. Lewis esetében a probléma az volt, hogy nem oda kvalifikálta magát, ahová kellett volna. Nála a problémát ez okozta. Biztosra vesszük, hogy a McLarenek elé került volna, de ennél előrébb valószínűleg nem.”

Shovlin kiemelte: „A hűtési probléma mellett a gumikezelés, az egyensúly sem volt olyan jó, mint a teszten vagy a második szabadedzésen. Ezt is meg kell értenünk.”

 

Még nincs meg a megnyugtató válasz

A Mercedes két versenyzője biztosra veszi, hogy a motorgondok nem ismétlődnek meg a bahreininél melegebbnek ígérkező szaúd-arábiai hétvégén. „Ez egyértelmű elszámolás volt” – mondta Russell. „Könnyű lett volna csak kicsivel jobban megnyitni a borítást, és ez könnyebbé tette volna. De nem tudjuk, hogyan kerültünk ebbe a helyzetbe, mert a tesztekhez és a második szabadedzéshez képest semmin sem változtattunk. Szóval meglepetésként ért ez szombaton. De biztosra veszem, hogy most jobbak leszünk.”

Előrebocsátotta: „Meg kell oldanunk. Lesz pár tesztünk csütörtökön, hogy jobban megértsük, miért történt.”

James Allison technikai igazgató a csapat futamértékelő videóján elismerte, nincs még meg a kielégítő válasz a melegedési problémáikra.

„Ez volt a hétvége legnagyobb megválaszolatlan rejtélye. Jelentősen melegebb volt a motor a versenyen, mint vártuk.”

George Russell (Fotó: Mercedes/Jiri Krenek)

„Mindig jelent némi kockázatot egy adott hétvége előtt a hűtési szint kiválasztása, hiszen a szabadedzések alapján kell tippelned, milyen lesz az idő a versenyen, és változhat a teljesítmény szintje is az edzéseken, a versenyen, amihez alkalmazkodsz. Ezen a hétvégén kellett a legkevesebbet találgatnunk és a legkevesebbet alkalmazkodnunk. Sokat használtuk ezt a hűtési szintet, a téli teszten és a szabadedzéseken is ilyen motorerővel mentünk.”

„A versenyen a hőmérséklet nagyon közel volt az általunk jósolthoz. Ennélfogva minden adott volt ahhoz, hogy pontos előrejelzést készítsünk. A tény, hogy egy-két fokkal elrontottuk, rendkívül szokatlan.”

„És eléggé sokba is került, hiszen vissza kellett vennünk az egyenesek végén, le kellett tekernünk bizonyos motormódokat a túlélésért. Ez rontja a tempót, a gumikezelést, az egész versenyedet. Még nem oldottuk meg. Ezen a hétvégén végigcsinálunk egy programot a gyárban, és próbáljuk megérteni, mi az e kevés dolog, amin változtathattunk a szabadedzés és a verseny között, és mi eredményezhette ezt a nem várt hőmérséklet-emelkedést” – részletezte Allison.

Hamilton úgy véli, egyszerűen kiütközött náluk, hogy kevés volt a tesztidő. „Érdekes ez, mert más csapatoknak is voltak problémáik. Sokat gyakorlunk. Például számtalan kerékcsere-gyakorlatot csinálunk, mégis volt, akinél elszúrták. Valtteri számára egy örökkévalóságnak tűnhetett az a kerékcsere. Másoknak a fékekkel volt gondja, nekünk a hűtéssel. Ez arra vezethető vissza, hogy korlátozott tesztidő állt a rendelkezésünkre. Másfél órát ülhettünk az autóban. Korábban sok teszt volt, ezeket a dolgokat mind ellenőrizni lehetett, most viszont kevés lehetőség van. Ugyanakkor ez izgalmassá is teszi, hiszen menet közben tanulunk” – mondta a hétszeres világbajnok.

 

Közelebb a Red Bullhoz, mint Bahreinben?

Ami a Mercedes dzsiddai esélyeit illeti, Hamilton úgy véli, jobban szerepelhetnek, mint Bahreinben, és nem csak a hűtési gondok kiiktatása miatt. „Sok pozitívuma volt a bahreini hétvégének. Az elmúlt napokban a mérnökök gőzerővel dolgoztak az adatok áttekintésén. Vannak gyors lehetőségek a javulásra, és vannak dolgok, amiken hosszabb távon kell dolgoznunk. Hétről hétre jobban látjuk, milyen irányban kell haladnunk, és már most jobban értjük az autónkat. Az itteni eltérő aszfaltfelületen eltérő eredmény születhet. Reményeink szerint pozitív irányban.”

Az erőviszonyok kapcsán kifejtette, a Red Bull mögötti bolyban bármi megtörténhet.

„Korai még megmondani, de jó látni, hogy mennyire szorosan együtt van mindenki azok mögött a Red Bullok mögött… Ezt tavaly is láttuk.”

„Ez nagyon más típusú aszfalt. Az előző pálya a hátsó gumikat terhelte, ez az elsőket. Érdekes lesz látni, kinek az autójának kedvez ez. A Red Bull hátulja nagyon erős, és érdekes lesz látni. De már tavaly is erősek voltak itt. Az ő autójuk szerintem mindenhol működik.”

„Szeretném azt gondolni, hogy mi ezen a hétvégén versenyképesebbek leszünk, főleg úgy, hogy sokat megtudtunk a beállítási irányokról. Reméljük, hogy előrelépünk kicsit” – bizakodott Hamilton.

Borítókép: George Russell és Carlos Sainz (Fotó: XPB)

További tartalmak