Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Tényleg visszatérhet az F1 a V10-es motorokhoz? Akár korábban, mint gondolnánk?

Tényleg visszatérhet az F1 a V10-es motorokhoz? Akár korábban, mint gondolnánk?

Auto Motor und Sport, F1
Meglepő vita van kibontakozóban a Forma–1-ben: a hírek szerint a sorozat egyre komolyabban gondolkodik a V10-es motorok visszahozatalán – talán már korábban, mint gondolnánk. Nincs mindenki elragadtatva az ötlettől.

Az FIA elnöke, Mohammed bin Szulajm még az előszezoni tesztek előtt állt elő azzal, hogy a Forma–1-nek a jövőbeli szabályok alakításánál el kell gondolkodnia a V10-es belső égésű motorok visszahozatalán. Az elnök szerint mivel a Forma–1 2026-tól eleve átáll a fenntartható üzemanyagok használatára, és már önmagában ezzel a lépésével megfelel a hosszú távú zöld törekvéseinek (nettó zéró karbonsemlegesség 2030-ig), e technológiai irányváltás járható út lenne.

A gondolat nem új keletű, és még csak nem is az FIA-elnök ötlete. A Forma–1 ügyvezető igazgatója, Stefano Domenicali már tavaly pedzegette, hogy a környezetsemleges üzemanyagok önmagukban, a nagyobb elektromotoros hibrid rendszerek nélkül is szolgálnák az alapvető célkitűzéseik elérését. A V10-es motorok visszatérése mellett több érv is szól F1-es szempontból. Túl azon, hogy velük visszatérne a Forma–1 leginkább szeretett hangja, a sima belső égésű motorok olcsóbbak, egyszerűbbek is, és jobb esélyt kínálnának a kiegyenlített küzdelemre, mint a bonyolult hibriderőforrások.

Az Auto Motor und Sport beszámolója szerint a V10-esek újbóli bevezetése nem csak álmodozás, nagyon is komoly lehetőség az F1 és az FIA részéről. Információik szerint a szövetség már létre is hozott egy V10-es munkacsoportot, melynek feladata feltérképezni ezt az utat.

Az F1 amiatt aggódik, hogy a 2026-ban bevezetendő motorformulával borul a jelenlegi kiegyenlített küzdelem, és valamely gyártó domináns helyzetbe kerül, ami rontani fogja a boltot. És hasonló aggályok ejthetik gondolkodóba az FIA-t is: a 2026-os új szabályokat azok versenyzésre gyakorolt lehetséges negatív hatásai miatt korábban sok kritika érte a csapatok részéről, és ha beigazolódnának ezek az aggályok, az a szövetség számára is kellemetlen lenne.

A Honda három évvel ezelőtti V6-os motorja (Fotó: Honda)

Az Auto Motor und Sport szerint többféle megoldás is felvetődött. Az egyik, hogy az F1 ne is álljon át a jövő évi új motorokra, hanem a jelenlegi erőforrásokkal folytassa még két évig, aztán jöjjenek a V10-esek. Ez a sportágba igyekvő Cadillac számára is segítség lenne, hiszen két évre írtak alá beszállítói szerződést a Ferrarival, ami után könnyebben gyártanának saját V10-es motort, mint saját hibridhajtású turbómotort, amivel eleve komoly technikai hátrányból indulnának a többi gyártóval szemben. Felmerült, Mohammed bin Szulajm talán miattuk is támogatná a V10-es ötletet…

Ez a hajó nagy valószínűséggel már elúszott: a 2026-os motorok lassan elkészülnek.

 

A Red Bull támogatja, a Mercedes ellenzi

A résztvevők között nincs egyetértés – ki-ki a saját érdekeinek megfelelően foglal állást. Az említett lap egy bennfentest idéz: „Leginkább azon gyártók gyakorolnak nyomást, akik már tudják, hogy hátrányban vannak a 2026-os motorjukkal.”

Hogy ki hogyan áll, arról érdekes képet festhet, ki mit mondott a V10-es motorok ötletéről. A 2026-tól saját motorral versenyző Red Bull a hírek szerint nem halad valami jól az új erőforrás hibrid oldalával. Christian Horner csapatfőnök jelezte, ő támogatná a régi motorok „zöld” üzemanyaggal történő visszatérését. „A V10-es motor fenntartható üzemanyaggal egy lehetőséget jelenthet, ami környezetvédelmi és költséghatékonysági törekvésekkel is összeköthető. Fontolóra kell vennünk, mi jelentené a megfelelő technikai irányt a sport számára. Miközben teljes mértékben a 2026-os szabályok bevezetésére fókuszálunk, gondolnunk kell a jövőre is” – mondta Horner, megerősítve, hogy e kérdéssel külön munkacsoport fog fogalkozni.

Horner hozzátette:

„A fenntartható üzemanyag új lehetőségeket nyit meg a következő motorgeneráció előtt. 2026-tól egy nagyon-nagyon költséges, nagyon bonyolult erőforrásunk lesz, és az egyszerű sportkedvelők biztosan szívesen térnének vissza a V10-esekhez, amit felelősségteljesen, fenntartható üzemanyaggal használnánk, és ami visszahozná a nagydíjversenyzés igazi hangját. Érdekes koncepció, amin mindenképpen el kellene gondolkodni ez után a szabályciklus után”

– utalt a 2026-os szabályciklusra.

Christian Horner (Fotó: Red Bull)

A Mercedes főnöke, Toto Wolff eközben érdekes módon elutasította a hibridmotorok leváltását… „Először is: izgatottnak kéne lennünk a következő évtől érkező szabályok miatt, és dicsérnünk kéne őket.”

„Ez a mi sportunk, fontos, hogy pozitívan beszéljünk egy ilyen izgalmas motorról, mint ami jövőre debütál. Feszegetjük a határokat az akkumulátor-technológiával és a fenntarthatósággal. Ez lesz az első év, amikor száz százalékig fenntartható üzemanyagot fogunk használni. Senki sem tudja, mi fog kisülni belőle, de igazán izgalmas, hogy a Forma–1 úttörő szerepet játszik. Valamennyi résztvevőnek tapsolnia kéne ezért, és gondoskodni kéne róla, hogy a sportot olyan csúcstechnológiájú ágazatként ábrázolják, amilyen valójában, és hogy nem megalkuvó gondolatok vezérlik.”

„Másfelől ez egy ötéves ciklus, már megvannak a szabályok. És ami pedig az azután következőt illeti, a V8-as talán relevánsabb az utcai gyártás szempontjából, mint a V10-es” – magyarázta Wolff.

 

Öt helyett csak három év az új motorformulával?

Miközben hosszú távon a Mercedes főnöke sem zárkózna el az esetleges irányváltástól, hangsúlyozta, a következő öt évről már döntött a sportág.

Az Auto Motor und Sport úgy tudja, kompromisszumos megoldásként felmerült, hogy a tervezett ötről háromévesre rövidítsék le a jövőre debütáló szabályciklust, vagyis két évvel kevesebbet adjanak csak az új hibrid erőforrásoknak. Ez azt jelentené, hogy 2031 helyett már 2029-ben új motorszabály jöhetne.

Mivel az új erőforrásokon már jó ideje dolgoznak a gyártók, a 180 fokos fordulatot a lap szerint még a nehézségekkel küzdő Red Bull sem támogatná, a három év utáni váltás viszont talán a Mercedes számára is emészthetőbb lenne.

A dilemma azonban ezzel még nincs megoldva. Az Audi beszállása és a Honda visszatérése csakis a jövő évi motorformulának köszönhető. A V10-es jövő nem egyeztethető össze a gyártói törekvéseikkel. Ők ellenzik is az irányváltást. A német lap szerint a Ferrari eközben nem zárkózna el tőle.

Fotó: XPB

Ezen a ponton felmerülhet még egy érv a V10-es motorok mellett: ha visszatérnének, visszatérhetnének a sportágba a független kisebb motorgyártók is, akiknek nincs lehetőségük és pénzük versenyképes hibridtechnológiák fejlesztésére, de lenne forrásuk egyszerűbb motorokra. Velük az F1 már kevésbé függene a gyártói igényektől, és nem kényszerülne kompromisszumokra (mint a 2026-os autóival), jobban követhetné a saját egyéni érdekeit, vagyis a versenyzés látványosságára és minőségi javítására helyezhetné a hangsúlyt.

Az irányválasztás a motortechnológia terén tehát többről szól a technológiánál. A V10-esek ötlete komolynak tűnik, az idő viszont sürgeti a sportágat.

Borítókép: A FErrari V10-es motorja 2004-ben (Fotó: XPB)

További tartalmak