Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Hasonló esetek, eltérő döntések: miért a VSC először, és miért biztonsági autó a hajrában?

Hasonló esetek, eltérő döntések: miért a VSC először, és miért biztonsági autó a hajrában?

Formel1.de, The Race
Következetlenség? Vagy show-csinálás biztonsági autóval? Elsőre talán többen is ezt gondolták, de volt magyarázat arra, miért kezelt két hasonló helyzetet egészen másképpen az FIA vasárnap.

Max Verstappen győzelme már biztosnak tűnt, hiszen bő 18 másodperccel vezetett Lando Norris előtt, akit Oscar Piastri is tisztes távolból követett. Az Emilia-Romagna Nagydíjának 46. körében aztán Andrea Kimi Antonelli a gázpedálproblémával megállt a pálya szélén, és a versenyirányítás beküldte a biztonsági autót, ami minden addigi időkülönbséget eltüntetett a versenyzők között.

Az esetet „gyanússá” tette, hogy 17 körrel korábban Esteban Ocon szinte ugyanúgy állt félre műszaki hibával, de akkor csak egy virtuális biztonsági autós fázis lépett életbe a mentés idejére. Míg ez a tempóvisszafogás az olcsó kerékcserékkel keverte meg a kártyákat, a valódi biztonsági autó érkezése ismét kavarodást teremtett, ami kapcsán felmerült a kérdés, mennyire volt benne ebben a döntésben, hogy az FIA kicsit a műsort is fel akarta dobni, vagy mennyire voltak csak következetlenek a döntéshozók.

„Amikor megláttam a biztonsági autót, őszintén szólva én is meglepődtem, mert úgy tűnt, ugyanolyan helyzetről van szó, mint a Haasnál” – mondta Alexander Wurz, az ORF csatorna szakkommentátora és a GPDA vezetője a német Formel1.de-nek, majd kiemelte:

„Nem, ez nem ugyanolyan helyzet volt, csak egy hasonló, mert Antonelli autója feljebb állt meg. És azon a füves részen, ami emelkedik, nem tolod vissza az autót. A versenyigazgató a pálya főbírójával együtt biztosra ment, és azt mondták, egy darus kocsival kell eltávolítani azt az autót. És amikor egy darus kocsit kell a pályára küldeni, a versenyigazgatónak biztosra kell mennie, be kell küldenie a biztonsági autót. Ez tehát egy száz százalékig helyes döntés volt a versenyigazgatótól és az FIA-tól”

– magyarázta el a korábbi versenyző, miért így járt el a szövetség.

Esteban Ocon leállása a 29. körben (Fotó: Formula1/X)

A különbséget az idézte elő, hogy Ocon a fal megnyitásának közelében parkolta le a Haasát, így azt a sportbírók hamar ki tudták vinni a pálya területéről, és ebben a lejtő is segítségükre volt. Antonelli a megnyitástól távolabb állt meg, egy emelkedőn, és ahhoz, hogy a következő megnyitásnál tolják ki, egy dombon kellett volna feltolni a Mercedest, ami nem ment volna.

A show-csinálás helyett az elsődleges szempont tehát valóban a biztonság volt – és Jules Bianchi 2014-es tragédiája óta aligha kell magyarázni, miért fontos a lehető legjobban visszafogni a mezőnyt, amikor idegen jármű tartózkodik a pálya területén.

Borítókép: Max Verstappen a biztonsági autó mögött (Fotó: XPB)

További tartalmak