Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Fordulat a McLarennél: hogy lett gyorsabb versenyző Piastriból?

Fordulat a McLarennél: hogy lett gyorsabb versenyző Piastriból?

F1, Sky Sports, BBC, Motorsport-Total
Fordult a kocka a McLarennél: a számok alapján Oscar Piastri a gyorsabb versenyzőjük. Ez azonban nem csak Lando Norris visszaesésének és problémáinak köszönhető. Így vált gyorsabbá a bajnoki éllovas 2024 után.

Nem úgy alakult idén a McLaren-versenyzők párharca, ahogy azt a tavalyi év, a tapasztalat, vagy az eddigi közös szezonok alapján várhattuk. A rajt talán Lando Norrisnak sikerült jobban, de lassan a szezon feléhez érve kijelenthető, hogy ezt a bajnokságot eddig inkább a jelenleg 22 pontos előnyben lévő Oscar Piastri irányította.

A sok hibája és megingása miatt eddig elsősorban Lando Norris problémáira irányult a figyelem. Túl a pszichológián a britnek kimondott nehézségei vannak a McLaren idei autójával, a vezetési stílusával is. Mivel nem érzi úgy az autó elejét, ahogyan szeretné, ez a fajta érzéketlenség eleve hajlamosabbá teszi a hibákra.

Norris egyértelmű időmérős visszaesést emleget 2024-hez képest. De biztosan csak az elégedetlensége változtatott a helyzeten? Ezt állítani nem lenne igazságos Piastrival szemben, mivel nála is történtek olyan változások, amik jelentősen közrejátszhatnak Norris elbizonytalanodásában és kettejük párharcának megfordulásában.

 

„Gyorsabb versenyző lett”

A számok tényleges fordulatot mutatnak. Míg Piastri a múlt évben mindössze négyszer győzte le Norrist az időmérőkön, idén tíz verseny után 6-4-re vezet vele szemben. Tavaly átlagban másfél tizeddel volt lassabb Norrisnál, idén nagyjából ennyivel gyorsabb nála.

Piastri nemrég elismerte, az autó is jobban fekszik neki idén, de közben egyértelmű javulást ért el, az időmérőkön is. „A csapat nagyszerű munkát végzett az autóval, és velem is. Ez kétirányú. Minden téren sikerült javulnunk, a versenyzőnek és nekik is.”

„Tavaly az időmérős teljesítményem hátráltatott, és összességében kicsit hiányzott is a tempó. Kihívást jelentett megtalálni, de nagyon megérte”

– hívta fel a figyelmet Piastri arra, hogy e fejlődés tudatos munka eredménye.

Oscar Piastri (Fotó: XPB)

Így látja ezt főnöke, Andrea Stella is, aki szerint Piastri idén egyszerűen gyorsabb versenyző lett. „A leglényegesebb előrelépés, hogy Oscar gyorsabb versenyző lett. Ha gyorsabb versenyző vagy, akkor több lehetőséged van, nagyobb sávszélességed feldolgozni dolgokat. Ez igaz akkor, amikor az autóban ülsz, és igaz az autón kívül is. Ha megvan a gyorsaság, akkor megtalálhatod az apró előnyöket, és ezzel olyan eredményeket érhetsz el, mint ő jelenleg” – mondta az olasz.

A csapatfőnök szerint Piastri egyszerűen több mindenre képes így.

„Ebben fejlődött: gyorsabb versenyző lett, és így több kapacitása van feldolgozni helyzeteket, a megfelelő részletekre fókuszálni, mert az alapgyorsasága megvan. Oscar szerintem emiatt fejlődött leginkább.”

Szerinte van azonban egy másik összetevő is: a szorgalom. „A tél folyamán nagyon célzottan dolgozott különböző területeken. Egészen holisztikus volt. Miközben egyértelműen Oscarnak jár elsősorban a dicséret, én az őt körülvevő csapatot is kiemelném. A mérnököket, mindenkit, aki támogatja a gyárban a sok elemzéssel, de még Mark Webbert is, aki együtt dolgozik Oscarral. Neki remek gondolatai vannak, belelát és meglátja a lehetőségeket. Sok munka van tehát e fejlődés mögött, de végső soron le a kalappal Oscar előtt, aki képes volt élni ezzel.”

 

Norris segítségével Norris elé

Maga Piastri eközben arra is rámutatott, hogy az előrelépésében – és főként az időmérős javulásában – Norris közvetett iránymutatása is nagy szerepet játszott. „Elsőként nyilván megnézed, hogyan vezetsz, áttekinted az adatokat. Nincs két ember, aki ugyanúgy vezeti az autót, de vannak bizonyos sajátosságok, amikben az egyik jobb a másiknál.”

„Lando nagyszerű viszonyítási pont volt ebben, nagyon-nagyon gyors volt az együtt töltött időszakunkban. Talán a gyorsabb versenyző. De nem hinném, hogy most ez annak lenne köszönhető, hogy képes vagyok dolgokra, amikre eddig nem voltam. Egyszerűen jobban össze tudom rakni. Dolgozol a vezetés technikai részletein. Azon, hogyan fékezel, hogyan kanyarodsz, hogyan fordítod el a kormányt. Nehéz rávenni magad, hogy az ösztönöddel szembemenve vezess, de lehetséges”

– magyarázta.

Hozzátette, az időmérős jobb teljesítménye mögött elsősorban az áll, hogy tudja, mit hogyan kell csinálnia. „Kicsit jobban nyomom, hogy kihozzam az utolsó századokat is. Tavaly mindig hiányzott pár század az időmérőkön, most viszont végre én vagyok a jó oldalon, és ez jó.”

Lando Norris és Oscar Piastri (Fotó: XPB)

„Szerintem főként a kiegyensúlyozottságban javultam. Nem hinném, hogy a versenyen nagy változás történt volna, de most a győzelmekért harcolok, nem a negyedik-ötödik helyekért. Ami pedig az érettséget illeti, talán előreléptem, főként azzal, hogy bizonyos helyzetekhez mentálisan másképp viszonyulok.”

Piastri előrelépése tehát ugyanúgy hozzájárult a McLarenen belüli fordulathoz, mint Norris nehézségei. És egyelőre ez tűnik a legmeghatározóbb tényezőnek a bajnokságban. Ahogy Kanadában is láttuk: Norris lehet képes jobb versenytempóra, ezt nehéz kihasználnia, ha rendszeresen komoly hendikeppel indul a rosszabb rajthelye miatt, a zárkózás kényszere olyan állandó nyomás, amelynek alighanem a pszichológiai hatása is egyre erőteljesebb…

A tavalyi időmérős fölényből így lett idén amolyan időmérőfóbia, és így gyártott magának Piastri a múlt évi fő gyengeségéből  hatékony fegyvert az idei évre.

Borítókép: Lando Norris és Oscar Piastri (Fotó: XPB)

További tartalmak