A Brit Nagydíj pénteki edzésnapja után Max Verstappen tűnt a legszkeptikusabbnak a Red Bul csapatán belül. Úgy érezte, eleve tempóhátrányban vannak, de még inkább bosszantotta, hogy egyáltalán nem volt rendben az autó egyensúlya. Néha túlkormányzottság lépett fel, de még jobban zavarta az erőteljes alulkormányzás, amit köztudottan gyűlöl.
Talán emiatt sem igazán hitte el Helmut Markónak és Christian Hornernek, hogy ezen probléma ellensúlyozásával igenis ütőképessé tehető az RB21-es, de a szombati időmérő bizonyította, a főnököknek volt igazuk. Verstappen 0,103 másodperces előnnyel szerezte meg az idei negyedik pole pozícióját Oscar Piastri előtt, úgy, hogy miközben az ausztrál nem is tudott javítani az utolsó körén, ő közel 4 tizedmásodpercet gyorsul az első köréhez képest a Q3-ban.
Az M4 Sport riportere, Ujvári Máté egyszerű kérdést tett fel Verstappennek: hogy csinálta?
„Jó kérdés” – mosolygott a holland. „Egyszerűen csak minden összeállt a végén. Nagyszerű vezetni ezen a pályán. Elég nehéz volt a szél miatt, de az utolsó kört egészen erősnek éreztem.”
Különösen az utolsó körével volt elégedett. „Igazán jónak éreztem. A szél miatt mindenkinek nehéz volt összerakni a kört. Nagyon örülök a pole-nak, mert tegnap még nem így nézett ki a helyzet, de még ma sem. Közel voltunk, de nem elég közel. A végén szerencsére sikerült javítanunk.”

Honnan a javulás a gyors kanyarokban?
A sajtótájékoztatón elmondta, a szél miatt sokszor még az egyenesben is mozgott az autó, és így nehéz volt következetes köröket futni. A brit Sky Sports elemzője, Anthony Davidson felhívta rá a figyelmet: Verstappen hátrányból vágott neki a híres Maggots-Becketts-Chapel gyors kanyarkombinációnak, de előnyben volt Piastrival szemben azok végén. Az, hogy ezt követően a Hangar-egyenesben sok időt nyert a McLarennel szemben, a kis hátsó szárnya és a magas végsebessége miatt nem meglepő, a gyors kanyaros gyorsulásán viszont annál inkább elképedt a korábbi F1-es versenyző. „Nem tudom, hogy csinálta” – jegyezte meg.
Verstappen elmondta.
„Helyenként néha eléggé kiszámíthatatlan volt. De szerencsére az utolsó kör igazán jól összeállt. Elszántam magam a gyors kanyarokban, amit a kis leszorítóerőnkkel fokozatosan próbáltam felépíteni. És a Q3-ban szerencsére működött.”
A közel négy tizedet elmondása szerint az első két szektorban hozta össze. „Mindenhol, kivéve az utolsó szektort. Minden egyes kanyarban egy keveset. Az első körömet nagyon másnak éreztem a Q2-höz képest. Több volt a túlkormányzás és az alulkormányzás, és nem volt elképesztő kör. De sosem hittem volna, hogy négy tizedet találhatok. Összejött, és örülök.”

Arról is kérdezték, az mennyit segített neki, hogy ő futotta utolsóként a gyorskörét. „Így terveztük. Mindenki elég korán kiment. De közben nagy volt a szél is az utolsó körön. Az első kört nem is éreztem valami jónak emiatt, de mindenki ugyanezzel bajlódott. Szerencsére a második körön jóval stabilabbnak éreztem” – felelte.
Extrém alulkormányzásra extrém megoldás
Az időmérő sikerét az autó javulása tette lehetővé. A pénteki erőteljes alulkormányzást sikerült visszaszorítaniuk. Verstappent megkérdezték, mennyire lett más az autó a második napon. „Egyes részeken egészen más. Nagyon alulkormányzott volt, de közben voltak helyek, ahol túlkormányzott. Nehéz kiegyensúlyozni. Ma sikerült. Javítottunk az alulkormányzáson, és így kicsit jobban tudtam nyomni, mert az alulkormányzás lassú, főleg az F1-ben. Emiatt próbáltuk minimálisra csökkenteni.”
A Red Bulltól már nem szokatlan, hogy a pénteki gyengébb kezdés látványos javulás követi. „Néha több a probléma, mint máskor. Tegnap meglepett minket, hogy az autó annyira alulkormányzott. Nem számítottunk erre. Ezt a rendelkezésünkre álló eszközökkel kellett kezelésbe vennünk. Szerencsére jó irányt vettünk vele.”
Verstappen megerősítette: a többek által emlegetett kis hátsó szárnya azért maradt fenn az autón, mert az is ezen eszközök egyike: csökkenti az alulkormányzást.
„Kicsit lassúnak tűntünk tegnap a másik szárnnyal, emellett az alulkormányzással a Holdat súroltuk… Emiatt valahogy meg kellett próbálnom csökkenteni az alulkormányzást. És a jelek szerint működött. Kevés a leszorítóerő, ez látható is, de a jelek szerint tartható. Ezért döntöttünk úgy, hogy megtartjuk. Meglátjuk, mire jutunk vele a versenyen”
– utalt arra, hogy a gumikezelés és az esetleges eső miatt ez a választásuk akár hátránnyá is válhat.

Az M4 Sportnak utalt is erre, amikor arról kérdeztük, a pole megszerzése után nyerhet-e. „Szerintem ez elég nehéz lesz, mert a versenytempó és gumikezelés terén általában több nehézségünk van mint a McLarennek. De mindent megpróbálunk. Nincs igazán mit veszítenem, szóval csak jól érzem magam odakint.”
Győzelem egy újabb versenyzőpályán
Feltűnő, hogy Verstappen korábban Szuzukában is hasonló módon és körülmények között nyerte az időmérőt. A közös pont, hogy mindkettő egy tempós pálya, de mindkettő igazi versenyzőpálya is, ahol számítanak az egyéni képességek és az elszántság.
Verstappen nem tagadta, ennek is lehet szerepe a teljesítményében. „Ez természetes azokon a pályákon, amiket jobban élvezek. Az utcai pályákat alapvetően nem szeretem. A gyors tempónál igazán el kell szánnod magad, és az F1-es autók ilyenkor kelnek igazán életre. Az autónak persze együtt kell működnie veled. Tudjuk, hogy az ilyen pályákon jobban életre kel az autó, de ahogy tegnap látható volt, elég sokat bajlódtunk az aerodinamikai egyensúllyal, és ezt meg kellett oldanunk.”
Verstappent idén többször korlátozta az autója, de időről időre ki tud törni ebből extra teljesítménnyel. „A szezonunkat nézve elmondható, nem teljesítettünk úgy, ahogy szerettünk volna. Ezen viszont már nem változtathatunk. Dolgozunk gőzerővel, az egész csapat, próbálunk versenyképesebbek lenni. Egyes pályákon jobbak vagyunk, de sajnos nem ilyen pályákból áll az egész versenynaptár. Javulnunk kell tehát más területeken. De ez nem olyan egyszerű. A mainak örülök, jó lökést ad a csapatnak, főleg a múlt hétvége után, ahol a tempó is hiányzott, és balszerencsések is voltunk” – összegzett a négyszeres világbajnok.