Rákapcsolt a Ferrari: Vettel hajszállal nyert Hamilton előtt!

Nem is lehetne ennél jobb a felvezetés az Osztrák Nagydíj időmérő edzése előtt: Sebastian Vettel végletekig kiélezett csatát vívva múlta fölül a Mercedeseket a harmadik szabadedzésen. A Red Bull tovább szenved, Max Verstappen alatt kicsúszása után még meg is állt az autó.

Talán úgy tűnt, egy körön a Mercedesek dominálnak Ausztriában, a hosszú etapokon a Ferrari is jó formát mutatott pénteken, és magabiztosan várta a folytatást. A Red Bull ezzel szemben kissé elveszettnek tűnt a saját pályáján: nem értette a gumik működését, sem azt, hogyan kaphatnak minden keveréken 1 másodpercet a riválisoktól a hosszú etapokon egyensúlyhiányos autójukkal. Helmut Markóék részben a hűvös idővel magyarázták a furcsaságot, s abban bíztak, a folytatásra ígért melegedés a kezükre játszik.


Nos, bár az előrejelzések szerint szombaton is folyamatos az esőveszély (kapnak is a csapatok extra szettet a köztes esőgumiból, ha szükség lesz rá), Spielberg a harmadik szabadedzés rajtjánál segítő kezet nyújtott a „hazaiaknak”, hiszen a pálya hőmérséklete lényegesen magasabb volt az előző napinál: elérte a 34 Celsius-fokot.


A magasított, agresszív kerékvetők veszélyére, valamint a gumik furcsa viselkedésére viszont még nem adott választ – ezeket a csapatoknak kellett megtalálniuk az időmérő előtti utolsó gyakorlási lehetőségen. Pénteken szinte alig volt eltérés az ultralágy, a szuperlágy és a lágy Pirellik között, többen egy körön és versenytempóban is a legkeményebb típuson voltak a leggyorsabbak, így a rendelkezésre álló egy órában azt is ki kellett deríteni, mi lesz a megfelelő gumitaktika a délutáni (14:45, DUNA – élő) kvalifikáción.




Sebastian Vettel egyik korai hibája (fotó: Formula1/Twitter) Sebastian Vettel egyik korai hibája (fotó: Formula1/Twitter)




Az első tíz percben csak a mezőny két veterán bajnoka, Kimi Räikkönen és Fernando Alonso futott mért kört, a finn 1:04,937-re tette a „lécet” az ultralágy gumin. Aztán megerőltették magukat a többiek is, és a szuperlágyat preferáló Haasokat leszámítva mindenki a legpuhább keveréken kezdte a versenyt a stopperrel.


Na meg egymással – hiszen az élen egyből rendkívül kiélezett csata bontakozott ki a Mercedes és a Ferrari között. Vettel ment be elsőként 1:05 alá, aztán Hamilton hiába sodródott ki enyhén az utolsó két kanyarban, ő vette át tőle a vezetést 28 ezredes előnnyel. Pár perc sem telt el, Vettel már 1:04,600 másodpercnél járt, ám mire célba ért, Hamilton visszaelőzésével is csak a második volt – Valtteri Bottas állt az első helyre 1:04,594-gyel, mindössze 6 ezreddel vezetve Vettel, 78-cal Hamilton előtt.


A küzdelmük nem is lehetett volna izgalmasabb, főleg úgy, hogy Hamilton és Vettel több olyan kört is teljesített, amelyben lila szektorokat ért el, de javítania nem sikerült, hol a forgalom, hol szándékos lassítás, hol egy-egy meg-/kicsúszás miatt.


A vezető triót Kimi Räikkönen már tisztes távolból, 0,3-es hátránnyal követte, miközben az edzésüket csak 20-26 perc után elkezdő Red Bullok elsőre a finn mögé soroltak be. A mezőnyből utolsóként Max Verstappen iratkozott fel az eredményjelzőre, első ultralágyas körei után 0,6 másodperc volt a lemaradása, és csapattársától is egy tizedre volt. Aztán a péntek délelőtti megpördülése után ismét elkövetett egy hibát: a 4-es kanyarban elhagyta a pályát, és a kavicságyon végigszánkázva tért vissza.




Lewis Hamilton (fotó: XPB) Lewis Hamilton (fotó: XPB)




Az edzés felénél a hollandot Romain Grosjean, Charles Leclerc, Carlos Sainz és Fernando Alonso követte a legjobb tízben. A pénteket különböző aerodinamikai tesztekkel töltő spanyol jobb formát mutatott, ám a McLaren tréningje így sem volt problémamentes. Stoffel Vandoorne első szárnyát szorgosan vizsgálták a szerelői – vélhetően egy újabb kerékvetős sérülés nyomait kutatták. Akkor még nem sejthették, hogy a belga pár perccel később már nem hagy kétséget afelől, hogy sérült-e a szárnya: egy későbbi menetén sikerült ismét letörnie a légterelőjét.


A tegnap hozzá hasonlóan a „gyilkos” 9-es kanyarban felfüggesztését törő Pierre Gasly csapata pénteken összesen három vezetőszárnyat amortizált le. Mivel újítottak az elemen, a csapat vezetői szombaton külön figyelmeztették versenyzőiket, kerüljék a sárga kerékvetőket. Ehhez képest Brendon Hartleynak sikerült áthajtania rajtuk, és el is hagyta ott a légterelője bal véglapját… Utána már inkább egy régi verziót adtak neki, pedig az újból még volt egy tartalékjuk.




Brendon Hartley sérült szárnya (fotó: Formula1/Twitter) Brendon Hartley sérült szárnya (fotó: Formula1/Twitter)




A második ultralágyas etapok sorát Räikkönen nyitotta. Előbb a kavicságyat látogatta meg a második szektorban, aztán 1:04,470-es körrel átvette a vezetést Bottastól. Sokáig viszont nem állt az élen, jött ugyanis Vettel, aki előbb 1:04,159-es körrel vette át a vezetést, majd 1:04,70-re javított, s már az 1:03-as időt ostromolta a friss szett ultralágyon. Mindkét kör pályacsúcs volt, megdöntötte velük Bottas múlt évi pole-idejét.


A finnek is sikerült túlszárnyalnia tavalyi önmagát, ám nála 1:04,204-nél állt meg a stopper. Csapattársa eközben kicsit állíttatott a szárnyain, majd következő repülőkörében 29 ezredre fel is zárkózott Vettel mögé – még ha a köre nem is tűnt teljesen tisztának. Az egyik következőnél sikerült is faragnia az első szektorban önmagához képest, ám a középső szektorban sárga zászló miatt vissza kellett vennie.


A vezető hármas mögött Räikkönen amolyan légüres térbe került a negyedik helyen. A két Mercedest és csapattársát nem tudta megközelíteni, a Red Bullokat viszont sikeresen maga mögött tartotta. Verstappen és Ricciardo 1:04,791-es és 1:04,891-es időt futott a friss ultralágyon, és nem úgy tűnt, hogy a riválisok kihívóivá tudnak előrelépni.


Verstappen edzése ráadásul tartogatott még egy negatív fordulatot. 7 perccel a leintés előtt a 4-es kanyar felé tartva hirtelen elsötétül a kormánykijelzője, a motorja pedig lekapcsolt. Emiatt a kavicságyba is csúszott, autója pedig sebességben ragadt, így lendültek a sárga zászlók. A sok holland szurkoló csalódottan volt kénytelen tudomásul venni, hogy kedvencének idő előtt véget ért az edzése. A csapat elektronikai hibát gyanít a háttérben.




Max Verstappen leállása (fotó: Formula1/Twitter) Max Verstappen leállása (fotó: Formula1/Twitter)


A Red Bullt emellett az is aggaszthatja, hogy miközben a Ferrari és a Mercedes igen távol, mögöttük Romain Grosjean csak századokra a Haasszal, és a 8. helyen záró Kevin Magnussen sincs igazán lemaradva. Az amerikai csapat karakánul tartja helyzetét a középmezőny élén, mögéjük ezúttal Carlos Sainz és Charles Leclerc zárkózott föl a top 10-be, míg az autója egyensúlyára panaszkodó Nico Hülkenberg továbbra sem tudott bekerülni oda.

Az edzés vége javításokat már nem hozott, ám egy újabb leállást még igen. Leclerc Sauberje adta meg magát a második kanyarban, vélhetően váltóhiba miatt. A monacóinak azonnal félre kellett állnia.


Jön az igen izgalmasnak ígérkező időmérő edzés, amit ezúttal a DUNA közvetít 14:45-kor kezdődő élő műsorában! A kvalifikáció ismétlésée 23:30-kor lesz látható az M4 Sporton.



Osztrák Nagydíj, 3. szabadedzés – végeredmény:




VersenyzőCsapatIdőKülönbségKör
1.Sebastian VettelFerrari1:04,07022
2.Lewis Hamilton Mercedes1:04,099+0,02924
3.Valtteri BottasMercedes1:04,204+0,13424
4.Kimi RäikkönenFerrari1:04,470+0,40022
5.Max VerstappenRed Bull-TAG Heuer1:04,791+0,72114
6.Daniel RicciardoRed Bull-TAG Heuer1:04,891+0,82118
7.Romain GrosjeanHaas-Ferrari1:04,916+0,84617
8.Kevin MagnussenHaas-Ferrari1:05,013+0,94316
9.Carlos SainzRenault1:05,086+1,01622
10.Charles LeclercSauber-Ferrari1:05,219+1,14925
11.Nico HülkenbergRenault1:05,228+1,15819
12.Pierre GaslyToro Rosso-Honda1:05,264+1,19425
13.Esteban OconForce India-Mercedes1:05,444+1,37421
14.Fernando AlonsoMcLaren-Renault1:05,448+1,37818
15.Sergio PérezForce India-Mercedes1:05,502+1,43224
16.Marcus EricssonSauber-Ferrari1:05,699+1,62927
17.Brendon HartleyToro Rosso-Honda1:05,705+1,63523
18.Stoffel VandoorneMcLaren-Renault1:05,837+1,76716
19.Lance StrollWilliams-Mercedes1:06,029+1,95923
20.Szergej SzirotkinWilliams-Mercedes1:06,318+2,24822

 

FONTOS közvetítési információ: az Osztrák Nagydíj időmérő edzését élőben 14:45-ös felvezető műsorkezdéssel közvetítjük a DUNÁN, azonban, aki ebben az időpontban inkább az M4 Sporton a Francia Argentin összecsapást izgulná végig, az sem marad le a kvalifikációról, hiszen azt 23:30-kor megismételjük az M4 Sporton.


180630 szombat f1 idom