Se kivételezés, se parti: a Renault tisztázta

A Renault-nál állítják, föl sem merülhet a szabálysértés és a gyári csapatukkal való kivételezés vádja, mindhárom csapatuk most használja először az időmérős motormódjukat. Amit technikai igazgatójuk szerint túlzás „partimódnak” nevezni…

Cyril Abiteboul (fotó: XPB)

Az Osztrák Nagydíj előtt Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója azt állította, az ezen a hétvégén már számukra is biztosított speciális motorbeállítást a Renault gyári csapata már egy héttel ezelőtt használta. „A hardver azonos volt, a motorvezérlés viszont nem” – jelentette ki, némi zűrzavart keltve ezzel. Tudniillik tekintve, hogy az FIA idén kiadott technikai iránymutatása előírja, a hardver mellett 2018-ban a szoftvereknek és az elérhető motormódoknak is teljesen meg kell egyezniük a gyári csapatok és a partnereik autójában, Marko szavaiból az következne, hogy a Renault szabályt szegett a kivételezésével.


Cyril Abiteboul, a márka F1-es projektjének vezetője határozottan cáfolta ezt. „Mint ahogy mindig mondtuk, vannak bizonyos különbségek, de csak amiatt, hogy különböző típusú üzemanyagot használnak a különböző autók. Már megbeszéltük ezt, és valamennyi autó pontosan ugyanazt a bánásmódot kapta, mint ahogy mindig is volt, és ahogyan az az előírásoknak megfelel” – szögezte le a francia.


A félreértést szerinte az idézte elő, hogy Franciaországban valóban kipróbálták az új motormódot, de csak tesztszinten. „Teszteltük az új motormódot, de nem használtuk élesben. Csak kipróbáltuk a pályán, hogy biztosra menjünk a vezethetőség terén. Ez is része a hitelesítési programunknak. Most, hogy hitelesítettük, már mindhárom csapatunk számára elérhető. Kicsit több időre volt szükség, mert homologizálnunk kellett az egyik üzemanyagot, aztán a másik típust is, de ettől még most érhető el először mindhárom csapat számára az időmérő edzésen, és mindkét üzemanyagtípussal.”


Megkérdezték tőle, mindezt a bizalmatlan Red Bull-lal is tisztázták-e már. „Mindig is világos volt a helyzet. Szeretjük őket, szeretnénk, ha nagyon jól menne nekik, és hisszük, hogy esélyük lesz idén a világbajnoki címre, amihez ez némi extrát ad. A B- és a C-motorspecifikáció között is jelentős lesz az ugrás, de közben a megbízhatóságra is figyelnünk kell.  Ezért is vagyunk rendkívül óvatosak, amikor újításokat viszünk pályára” – indokolta az előtesztelés szükségességét.




Nico Hülkenberg (fotó: XPB) Nico Hülkenberg (fotó: XPB)


Mód már van, parti még nincs…


Az új motormód a szombati időmérőn debütál tehát élesben, s a hírek szerint 10-15 lóerős teljesítménytöbbletet hoz, amivel a Red Bull némi segítséget kap a Mercedesszel és a Ferrarival szemben a jobb rajthelyek megszerzésére.


Bob Bell, a Renault általános technikai igazgatója szerint az előrelépéstől viszont nem szabad olyan sokat várni, mint amit a riválisoktól megszokhattunk. „Én nem vagyok biztos benne, hogy ezt nevezhetjük partimódnak, amely ugyanabban a ligában játszik, mint amit más motorgyártók szoktak használni” – állapította meg visszafogottan. „Mindig vannak fejlesztéseink a motor terén, mindig találunk módot arra, hogy többet hozzunk ki belőle. A Renault egy kicsit le volt maradva, de kezdünk felzárkózni, és kisebb lépésekkel haladunk. De ez nem megy egyik napról a másikra.”


Elmondása szerint azért mindent megtettek annak érdekében, hogy csapataik a lehető legtöbbet használhassák biztonságosan a legmagasabb teljesítményt hozó beállítást. „Vannak módok, amelyeket a szezon során odáig tudsz fejleszteni, hogy minden körben használhatóvá válnak. És vannak olyanok, amelyeket csak két-három körön keresztül akarsz használni, mondjuk az időmérőn. Ezek annál többet használhatók, minél biztosabbak vagyunk a megbízhatóságban.”


Bell emellett másik újításukról, a könnyített, hatékonyabbá tett MGU-K-ról is beszélt, amely Ausztriában egyelőre csak Nico Hülkenberg, Carlos Sainz és Stoffel Vandoorne autójába került bele, mivel a fenyegető büntetések miatt a többiek még korainak érezték a váltást. „Ez két előnnyel jár. Az egyik, hogy könnyebb, amivel lehetőségünk nyílik több ballasztsúlyt használni, javítani az autó egyensúlyán vagy tömegközéppontján. A másik pedig, hogy megbízhatóbb, mint a régi. A Red Bull úgy döntött, nem használja, ez az ő választásuk volt. Elég sok munkába kerül a karosszériába való integrálása, a Red Bull és a McLaren pedig úgy döntött, még kell neki egy kis idő, mire előkészíti rá a vázát. Emellett ők talán nem küzdenek annyit a tömegproblémákkal, mint mi” – vélekedett a szakember.



FONTOS közvetítési információ: az Osztrák Nagydíj időmérő edzését élőben 14:45-ös felvezető műsorkezdéssel közvetítjük, azonban, aki ebben az időpontban inkább az M4 Sporton a francia-argentin összecsapást izgulná végig, az sem marad le az időmérő edzésről, hiszen azt 23:30-kor ismételjük az M4 Sporton.


180630 szombat