Vettel szerint lehagyta őket a Mercedes a fejlesztésekkel

Sebastian Vettel úgy érzi, az előző két hétvégén két jelentős fejlesztési csomagot bevető Mercedes egyszerűen lehagyta a Ferrarit. Büntetése előtt még úgy vélte, a versenytempójuk közelebb lesz a címvédőéhez.

Lewis Hamilton és Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

Az osztrák pálya a naptár legrövidebbje, csak 10 kanyarból áll, ennélfogva természetes, hogy a különbségek általában kisebbek rajta a megszokottnál. Az időmérő edzésen több rajthely sorsáról is csak századok, ezredek döntöttek, Lewis Hamilton például 19 ezredmásodperccel kapott ki a pole-t megszerző Valtteri Bottastól. A harmadikként záró Sebastian Vettel viszont 0,334 másodperccel, ami ilyen viszonylatban igen jelentős lemaradás.


Miközben a harmadik szabadedzés még azt sugallta, végletekig kiélezett csatát várhatunk a Mercedes és a Ferrari között, a Q3-ból a puszta eredményt tekintve Mercedes-dominancia lett, a Scuderiának pedig Franciaország után másodszor sem volt esélye az első sorba kerülni.


A helyzetet némiképp árnyalja, hogy Vettel úgy érzi, távolról sem hozta ki a maximumot az autójából, s a különbség kisebb is lehetett volna. „Egy kicsit több volt bennem. Ha hibázol a Q3-as első körödben, nehéz már talpra állni, mert tudod, hogy muszáj jól összeraknod, máskülönben egészen hátulról fogsz rajtolni” – nyilatkozta, utalva arra, hogy a Q3-as első körében szélesre futott a 4-es kanyarban.


Azt viszont elismerte, hogy a pole-ra vélhetően tökéletes teljesítménnyel sem lett volna esélye. „Nem voltunk elég gyorsak ahhoz, hogy esélyesek legyünk, fejlődnünk kell.”



A gyors kanyarokban maradt le a Ferrari


Vetteltől megkérdezték, honnan ez a jelentős differencia, hol veszítenek sok időt. „Egy kicsit az első szektorban veszítünk, a nagy részét viszont a harmadikban, ahol a Mercedes rendkívül gyors.  A kettes kanyarban, ami nagyon gyors, aztán a hetesben, majd fölfelé az egyenesben, az emelkedőn – egyszerűen nagyobb sebességet tudnak átvinni ott. Az utolsó kanyar nem hiszem, hogy nagyon rosszul menne, de a kilencesben is nagyon gyorsak. Szoros a küzdelem, nem beszélünk nagy különbségről, de éppen elég ahhoz, hogy elöl legyenek” – elemzett.




Sebastian Vettel (fotó: MTI/EPA) Sebastian Vettel (fotó: MTI/EPA)


Ami a szektorokat illeti, az elsőben Vettel 0,145 másodpercet veszített Bottasszal szemben, a másodikban a leggyorsabb volt, 0,098 másodpercet adott a második Hamiltonnak, míg a harmadikban 0,237 másodpercet kapott a pole-szerzőtől.


Az Auto Motor und Sportnak pénteken betekintést engedtek a Mercedes adataiba, amelyből kiderült, Hamiltonék valóban a gyors szakaszokon jobbak a Ferrarinál. Vettel akkor az egyformán kettesben vett 3-as és a 4-es kanyarban is időt nyert Hamiltonnal szemben, ám a tempósabb fordulókba nem tudott akkora tempót belevinni, mint a Mercedes és a Red Bull.


Mindez már csak azért is érdekes, mert a Mercedes Ausztriában bevetett új aerodinamikai csomagja elsősorban a lassú kanyarokban nyújtott teljesítményt volt hivatott javítani, ám a jelek szerint inkább a tempós fordulókban adott plusztapadást nekik.


Vettel szerint nem is kérdés, az ellenfél a fejlesztési versenyben nyert egérutat az utóbbi hetekben. Bár ez pillanatnyilag rosszul érinti őket, a német nem érzi úgy, hogy kezdene kicsúszni a talaj a Ferrari lába alól. „Ők ismerik a számaikat, tudják, mit vártak és mit kaptak. Van pár újításuk, miközben nálunk nagyjából minden ugyanaz, mint legutóbb. De nekünk megvan a magunk ütemterve az új elemek bevetésével. Keményen nyomjuk, amennyire csak tudjuk, és biztosítanunk kell, hogy bármi, amit az autóra szerelünk, az gyorsabbá is tegyen minket” – jelentette ki.


A hírek szerint az ő aerodinamikai fejlesztéseik a jövő heti Brit Nagydíjra várhatók.



„Begyújtotta bombáját” a Mercedes


Az erőviszonyokat eddig valóban meghatározta, ki mikor rukkolt elő valami újjal. Kanadában a Mercedes motorfejlesztése elmaradt, a Ferrariét bevetették, és akkor még Vettel dominált. A Paul Ricard-on aztán jött az új Mercedes-motor, és a németek újra belelendültek. És a pletykák szerint akkor még nem is használták maximumon az időmérős módjukat.


Most viszont kiderült, mit is tud. „Tudtuk, hogy ez a pálya eddig feküdt nekünk, és most hoztunk is ide újításokat. A Paul Ricard-on vetettük be az új motorunkat, a Q3-ban pedig begyújtottuk a bombánkat az autó hátuljában, és ez elegendő volt” – nyilatkozta Toto Wolff, elhintve, hogy az autó átépítése mellett az erősebb hajtóegységnek is kulcsszerepe lehetett az időmérős sikerükben.




Sebastian Vettel (fotó: MTI/EPA) Sebastian Vettel (fotó: MTI/EPA)


Vettel szerint pár trükköt ők is elleshetnek a többiektől. „Ez egy állandó kihívás. A legutóbbi két időmérőn a Mercedes kisebb előnyben volt, de ez még megfordulhat. Magunkra kell figyelnünk, de mindig van mit tanulni másoktól is a fejlesztések terén. Ez viszont nemcsak a Mercedesre vonatkozik, hanem minden csapatra.”


A fejlesztési versenyben tehát a gázba kell taposnia a Scuderiának, ám addig is hátravan az Osztrák Nagydíj, melynek megint hátrányból kell nekivágniuk. Különösen Vettelnek, aki a három rajthelyes büntetésével csak a 6. kockából indulhat.


Még az ítélet előtt azt nyilatkozta, szerinte a Ferrari vasárnap versenyképesebb lesz, mint az időmérőn. „Ami a vasárnapot illeti, biztos vagyok benne, hogy az autónk relatíve gyorsabb lesz, és szoros csatára számítok. Megint más gumin rajtolunk – meglátjuk, mi lesz belőle” – tekintett előre.




Forma-1 Osztrák Nagydíj időmérő edzés ismétlés: 23:30, M4 Sport Forma-1 Osztrák Nagydíj időmérő edzés ismétlés: 23:30, M4 Sport

Kapcsolódó tartalom