Vettel és a büntetések: Ez nem óvoda!

Sebastian Vettel szerint túl sok a szőrszálhasogató büntetés, hála a versenyzők siránkozásának és a nevetségesen vastag szabálykönyvnek. Az FIA gondolkodik az új szemléletmódon, mely alapján a ferraris már Ausztriában megúszhatta volna a hátrasorolást.

Sebastian Vettel (fotó: XPB)

„Még mindig bosszant a büntetésem” – ismerte el Sebastian Vettel az Osztrák Nagydíj után. A három rajthelyes hátrasorolására gondolt, amit az időmérő után kapott Carlos Sainz feltartásáért és leszorításáért. Azt már az eset után tisztázta, nem figyelmeztette őt a csapata a gyorskört kezdő spanyol érkezésére, s mivel ő a kormányon babrált, majd a visszapillantójában sem látta ellenfelét, véletlenül küldte a bukótérbe a renault-st.


Hátrasorolását vasárnap bánta csak igazán, amikor a Mercedesek kiesése után szerinte megnyerhette volna a versenyt, ha a megszerzett harmadik rajtkockájából indulhatott volna. Leginkább azzal volt elégedetlen, hogy egy jelentéktelen hiba miatt kapott a versenye végkimenetelét döntően befolyásoló büntetést. „Ez a jövőben is meg fog történni. Sajnos elkerülhetetlen. Mi voltunk a hibásak, nem szóltak a rádión, hogy érkezik valaki mögöttem. A tükör problémájáról pedig már sokszor beszéltünk. Úgy gondolom, ehhez képest mindent megtettem. De a bírák más véleményen voltak” – kesergett.


Külön kiemelte, figyelmetlenségük nem volt hatással Sainz időmérős eredményére, a spanyol így is bejutott a Q3-ba. „Már sokszor voltunk ilyen helyzetben, és el is mondtuk párszor, hogy nem kéne ezekből olyan nagy ügyet csinálni, mert senkinek sem származott igazán hátránya belőle, és nem adódott semmilyen probléma. Ők most mégis megtették. Anélkül, hogy most belemennék a részletekbe: én nem vagyok nagy rajongója ennek.”




Sebastian Vettel (fotó: XPB) Sebastian Vettel (fotó: XPB)


Úgy látja, a legegyszerűbb az lenne, ha nagyobb szabadságot adnának a versenyzőknek, és nem ragaszkodnának folyton a szabályokhoz és a korábbi esetekhez, mert e szőrszálhasogatásukkal a versenyzők is előszeretettel visszaélnek. „Végső soron mi versenyzünk, és ez itt nem óvoda! Ez az egész büntetősdi… A bíráknak egy hosszú listájuk van erről, de az ő kezük is meg van kötve. A szabálykönyv nevetségesen vastag. Ennek pedig az az eredménye, hogy minden versenyző panaszkodik és sír, hogy: »Hű, ő ezt csinálta, hű, ő azt csinálta!« Végső soron úgy hiszem, hogy az ilyesmit a pályán kéne lerendezni. Élni és élni hagyni! Már a másik oldalon is álltam, és van, hogy valaki panaszkodik, de ez a sok siránkozás és morgás nem tartozik az autóversenyzéshez. Az ilyesmit a versenyzőknek kéne elrendezniük maguk között.”



Sainz Vettel pártját fogta a meghallgatáson


Hogy Vettel nincs egyedül a véleményével, azt jól mutatja, hogy a szenvedő fél, Carlos Sainz az időmérőt követő meghallgatásukon még maga is mentegette ellenfelét, s próbálta rávenni a bírákat, hogy ne szabjanak ki rá komoly büntetést. Ő is azzal érvelt, hogy Vettel hibájának nem volt hatása az eredményére – még úgy sem, hogy a kikerülő manőver közben átment egy kerékvetőn, amely sérülést okozott az első szárnyán. „Ha nem látott, az nem az ő hibája volt. Nagy lendülettel érkeztem a kanyarba, és ha nem kerülöm ki, összeütköztünk volna. De nem állítanám, hogy Vettel tönkretette az időmérőmet. Ha nem jutottam volna túl a Q2-n, akkor nyilván mérgesebb lennék, de sikerült továbbmennem” – próbálta csökkenteni a történtek súlyát.


A sors furcsa fintora, hogy mindez éppen Vettellel történt meg, aki egy héttel korábban a Valtteri Bottasszal történt ütközéséért 5 másodperces időbüntetést kapott, amit meg sokan éppen keveselltek akkor. Az érv akkor ugyanaz volt a súlyosbítás mellett, ami most az enyhítés mellett: a bakinak komoly következményei voltak Bottas versenyére nézve.



Számítson-e a következmény is?


Két héten belül tehát kétszer került a figyelem középpontjába egy büntetés, amelynek súlyosságát a hiba következményéhez mérten kérdőjelezték meg. Charlie Whiting versenyigazgató még a második Vettel-büntetés előtt elismerte, a Francia Nagydíj után kapott kritikák hatására elgondolkodtak azon, hogy a jövőben a büntetés hatásait is mérlegre tegyék a döntéshozatal folyamata során.


„A bírák általában nem foglalkoznak a balesetek következményeivel. Habár az is igaz, hogy tudat alatt ennek is van némi szerepe a folyamatban. Mondjuk ha Vettel  probléma nélkül folytatni tudta volna a (franciaországi) versenyt, szerintem a bírák azt gondolták volna, hogy ez így nem igazságos, mivel tönkretette Valtteri versenyét, és mivel egyértelműen az ő hibája volt, talán kicsit másképp döntöttek volna. De ez nem egy tudatos dolog, nem fogják azt mondani, hogy ő rendben van, ő meg nincs. De akár fordítva is lehetett volna, ha mondjuk Valtteri folytatja, Vettel pedig a baleset kiváltójaként már eleve megbüntette magát a hibával.”


„Foglalkozunk ezzel a kérdéssel, de ez egyben valami váratlan előtt is megnyithatja az utat. Mások azt mondják, ez csupán a józan paraszti ész. Mindenesetre a bírákkal vitázunk a témában” – ismerte el az FIA szakembere.




Sebastian Vettel (fotó: XPB) Sebastian Vettel (fotó: XPB)


Whitingot aztán Vettel ausztriai három rajthelyes büntetése kapcsán is kérdezték. Az ítéletről elmondta: „Szerintem jogos volt. Teljes összhangban volt a korábbi döntéseinkkel.” Ezt a három rajthelyet fölöslegesnek érző Sainz is megerősítette. „Két éve én is ugyanígy jártam Hockenheimben, akkor Felipe Massával. És milyen büntetést kaptam érte? Három rajthelyes hátrasorolást” – emlékeztetett.


Azt mindazonáltal a versenyigazgató is belátja, hogy ha a hatást is figyelembe vették volna, más ítélet született volna Spielbergben. „Ha a következményt is figyelembe vennék a döntéshozatalkor, nem kizárt, hogy Vettel most olcsóbban megúszta volna Sainz feltartását. A hatása csekély volt, szóval ha ezt az utat választanánk, ha figyelembe vennénk a következményt is egy esetnél, akkor azt mondhatnánk: ha nincs baj, nincs hiba sem. De pillanatnyilag nem így működünk. Gondolkodunk ezen a lehetőségen, beszélünk róla, de jelenleg még nem ez a helyzet.”


Hogy ez jó vagy rossz hír-e Vettel számára? Csak attól függ, mikor tesszük föl kérdést! Spielbergben talán jól járt volna az FIA megértőbb szemléletmódjával, Le Castellet-ben viszont könnyen lehet, hogy nem úszta volna meg öt másodperccel.