Musorujsag
Élő Eredmények

Ideje megszabadulnia az F1-nek a veszélyes DRS-től?

Ideje megszabadulnia az F1-nek a veszélyes DRS-től?

Auto Motor und Sport, Autosport
A sok baleset után ideje megszabadulni a mesterkélt DRS-től – véli a Marcus Ericsson szaltóit végignéző Carlos Sainz. Közben újabb információk derültek ki a svéd hajmeresztő bukásának okáról és körülményeiről.

Belgium után sajnos Monzában sem úszta meg nagy baleset nélkül a Forma–1 mezőnye. Marcus Ericsson a második szabadedzés legelején hagyta el a pályát az első kanyar féktávján, és pördült meg autójával háromszor a levegőben. Balesetét az okozta, hogy a DRS-e a fékpedálra lépve sem csapódott le, így a hátulja kitört, és a fehér gép 90 fokos szögben a szalagkorlátnak csapódott.

Hogy miért nem ment tovább egyenesen a bukótérbe, arra a korábbi versenyző, Alexander Wurz adta meg a magyarázatot. „Az előtte teljesített utolsó kanyar jobbos volt, ami azt jelenti, hogy a baloldali gumik valamivel melegebbek voltak, jobban tapadtak. Ilyenkor az autó kicsit egyik irányba húz. Gyorsan történik, a nyitott DRS-sel pedig tizenöt-húsz százalékkal csökken a leszorítóerőd – ilyenkor a versenyző tehetetlen. Csak utas vagy egy kilőtt ágyúgolyón” – elemezte a történteket.

Jól vizsgáztak a biztonsági előírások

A baleset a pálya egyik leggyorsabb szakaszán történt. A Sauber 325 km/órával haladt abban a pillanatban, és 75 km/órás sebességre kellett volna lelassítania. Az Auto Motor und Sport megtudta, hogy Ericsson a megszokottnál valamivel korábban fékezett, ám ez sem jelentett semmit. Az autó a szalagkorlátnak 24 G-s erőhatással csapódott neki, a vezetőjének ezért is kellett az orvosi központba látogatnia. A Sauber háromszori átfordulását pedig nem a füves rész egyenetlensége, hanem a kocsi alá szoruló első kerék okozhatta.

Jól vizsgáztak viszont a biztonsági eszközök. A kereket rögzítő kötél nem szakadt el, az utascella sértetlen maradt, és a glória is jó szolgálatot tett. Az autó váza viszont olyan mértékben sérült, hogy abból egy újat kell Ericsson rendelkezésére bocsátani a folytatásra.

Marcus Ericsson összetört autója (fotó: MTI/EPA) Marcus Ericsson összetört autója (fotó: MTI/EPA)

„Sok pozitívumot lehet mondani az F1-es autók biztonságáról” – jelentette ki a történtek után Brendon Hartley. „Sosem örülsz a látványnak, amikor egy versenyzővel ilyesmi történik. Idén nekem is bőven kijutott a nagy bukásokból, szóval tudom, milyen érzés. Az F1-es biztonsági szabályokat dicséri az a tény, hogy ő ott volt a versenyzői eligazításon, és beszélgetett velünk egy ilyen baleset után.”

Ericsson valóban sértetlen maradt, ám két órával később már érezte kicsit a nyakát, és azt mondta, szombaton fogja csak igazán megtapasztalni a baleset utóhatásait. Hogy minden rendben legyen, arról az F1 talán legismertebb fizioterapeutája, Josef Leberer fog gondoskodni.

Egy rugón múlt

Ami a baleset konkrét okát illeti, az Auto Motor und Sport úgy tudja, hogy a féklapot mozgató rendszer mondta fel a szolgálatot, aminek a szárny monzai kialakításához is köze van. Egy rugó bizonyult gyengének, amely a szokványosnál keskenyebb szárnyat nem tudta visszazárni. Erre reagált a Sauber azzal, hogy a nyílást 3 centiméterre csökkentette a normál 5-ről, feláldozva egy keveset a hatékonyságból. Szombatra viszont a végső megoldást is bevetik, ami ilyen negatív hatás nélkül is megbízhatóan működteti majd a szárnyat.

Hogy a rendszer tervezési hibájáról van szó, azt az is bizonyította, hogy Charles Leclerc DRS-e sem működött megfelelően. Ő viszont elkerülte a balesetet. „Eléggé zűrös volt, hiszen úgy érkezel meg a kanyarba az egyenes végén, hogy nem tudod biztosan, lezáródik-e a szárnyad. Nekem ugyanilyen gondom volt, de kicsit szerencsésebb voltam, mert valamivel korábban lecsapódott, mint Marcusnál” – nyilatkozta a monacói, akinél a bukás után korrigálták a hibát.

Marcus Ericsson (fotó: MTI/EPA) Marcus Ericsson (fotó: MTI/EPA)

Ideje megszabadulni a DRS-től?

A versenyzőtársak számára is ijesztő látvány volt a hatalmas szaltósorozat. Leclerc próbált elvonatkoztatni attól a ténytől, hogy ugyanolyan autóban ül, mint Ericsson. „Igyekeztem elfelejteni, mi történt előtte. Teljes mértékben bízom a csapattársaimban, elvégezték a dolgukat, és ha azt mondják, hogy a következő etapon rendben lesz minden, akkor az számomra azt jelenti, hogy így is lesz. Végül ráleltünk a hiba okára, és szépen zártuk a napunkat.”

Pierre Gasly kívülállóként is szörnyülködött a bukfencek látták. „Igazán ijesztő volt. Az autóban ültem a garázsban, és nem éppen ilyen képeket akarsz látni, miközben a tévét nézed a kimeneteled előtt. Láttam, hogy kiszáll az autóból. Meglepődtem, hogy teljesen rendben volt. 320-as tempóval érkezel arra a részre, és ha ott veszted el az autód és ütöd meg a falat, az sosem kellemes.”

A baleset újra a DRS-re irányította a figyelmet, amely már nem először okoz problémát a csapatoknak. Legutóbb Silverstone-ban láttunk több nagy balesetet a szárny nem megfelelő ütemű lecsapódása miatt – akkor ez annak eredménye volt, hogy a kanyarban is használni lehetett az eszközt, a versenyzők pedig néha túlfeszítették a húrt.

A történtek Carlos Sainz szerint fontos dolgot üzennek a sportágnak: a legjobb lenne kiiktatni a veszélyforrást jelentő, emellett amúgy sem túl népszerű DRS-t. „Ez egy mesterkélt eszköz, és veszélyes is. Ha nem csukódik vissza rendesen, az autó teljesen más lesz: az egyensúlya, a fékezéskor nyújtott teljesítménye is. Én azon gondolkodom, vajon a Forma–1 eljut-e odáig a fejlődésben, hogy már nem lesz szükség a DRS-re az előzésekhez. Ma még szükség van a DRS-re, mert másképpen szinte lehetetlen lenne előzni, de remélem, hogy kitalálnak egy olyan megoldást, amelynél nincs szükség DRS-re” – kritizálta a rendszert a spanyol.

Ross Brawnék már dolgoznak az ügyön. A 2021-es megújulásnak része, hogy olyan aerodinamikai csomaggal álljanak elő, amelynél szárnynyitogatás nélkül is lehet követni a másikat. A DRS eltűnése nem csak Sainzot tenné boldoggá a versenyzők közül. Sokan panaszkodnak arra, hogy túl könnyűvé teszi az előzéseket, és hogy a párharcokban túlságosan elnyomja a lényeget: a versenyzők képességeit. És ha már fékezésnél is ő az úr a bal láb helyett…

180829 Idotabla OlaszGP szombat cikkhez

Borítókép: Marcus Ericsson (fotó: XPB)

További tartalmak