Musorujsag
Élő Eredmények

Háromautós F1: érvek és ellenérvek

Háromautós F1: érvek és ellenérvek

Autosport, RaceFans
Több van a három autós ötletben, mint a Forma–1 gondolná? Toto Wolff és Mario Andretti is az előnyeire hívta fel a figyelmet. De lehet, hogy az irrealitás talajára tévedtek...

A mai napon Genfben ülésezik a csapatok, a Forma–1 tulajdonosai és az FIA képviselőiből álló Stratégiai Csoport. Elsősorban a jövőbeni reformokról lesz szó a megbeszélésen, ám Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke Szingapúrban előrebocsátotta, kezdeményezné, hogy a három autós ötletét is megvitassák. Bár úgy tudni, erre a mostani ülésen még nem kerül sor, Wolff láthatóan szeretné, ha foglalkoznának az elképzeléssel.

Az osztrák pár hete fölvetette, elkerülhető lenne, hogy az Esteban Oconhoz hasonló tehetségek körön kívülre kerüljenek a Forma–1-ben, ha engedélyeznék a csapatoknak, hogy kettő helyett három autót versenyeztessenek. Ő fiataloknak bocsátaná rendelkezésre a harmadik autókat. „Nekem azért tetszik ez az ötlet, mert úgy vélem, minél több autóból áll a mezőny, annál több lehetőséget kaphatnak a fiatalok, az izgalmas versenyzők arra, hogy versenyképes autóban, tapasztalt versenyzőkkel vívjanak meg, és ezzel nagy sztorik szülessenek. Talán így könnyebb lenne hozzáférni a tehetségekhez” – érvelt.

Az elgondolás nem új keletű, korábban a ma már az F1 szabályalkotó csapatát erősítő Pat Symonds is javasolt már ilyesmit, a csapatok véleménye viszont erősen megoszlik a témában. „Egyes csapatok erre azt mondanák, hogy három Mercedes, három Ferrari és három Red Bull lenne, és ezt elfogadható érvnek is találnám” – folytatta Wolff. „Aztán ott van a költségek problémája, hogy kereskedelmi szempontból fenntartható lenne-e egy harmadik autó versenyeztetése fiatalokkal. Én viszont élvezném, ha három Mercedes lenne, és beleültethetnénk Pascalt (Wehrlein), George-ot (Russel) vagy Estebant (Ocon), hogy kiderüljön, mire képesek.”

Szerinte bizonyos problémákat könnyen meg lehetne oldani némi nyitottsággal. Például a harmadik autókra vonatkozhatnának eltérő szabályok. „Többféle lehetőséget is megvizsgáltunk. Részt vehetnének edzéseken, időmérőn, aztán teljesíthetnék a saját versenyüket. Ha a csapatok úgy vélik, a bajnokság szempontjából ez nem helyes, akkor ne szerezzenek konstruktőri pontokat, csak a versenyzők kapjanak. Sok izgalmas és érdekes módja lenne a mezőnybe építésüknek, de elfogadom, hogy egyes csapatok nem rajonganak érte, mert nehezen lenne megvalósítható.”

Toto Wolff talán hiába győzködi a csapatfőnök kollégákat (fotó: XPB) Toto Wolff talán hiába győzködi a csapatfőnök kollégákat (fotó: XPB)

Esély más kategóriák sztárjainak?

Az amerikai világbajnok, Mario Andretti eközben más szempontokat is felvetett. Ő úgy kapta az első lehetőségét az F1-ben, hogy 1966-ban egy harmadik gyári Lotust bocsátottak rendelkezésére Watkins Glenben, amellyel meg is szerezte a pole-t. Aztán 1971-ben egy harmadik Ferrarit vezetett hét futamon át, és Kyalamiban ezzel nyert először versenyt. „Mindig azt nézzük, hogyan tudnánk más módokon népszerűsíteni az F1-et, elérni a szurkolókat. Nekem ez hozta meg az áttörést. Colin Chapman adott egy lehetőséget egy élcsapatnál, egy versenyképes autóban, és ezért tudtam a pole-ba kerülni a harmadik autóval. Az első versenyemet Dél-Afrikában a Ferrari harmadik autójával nyertem. Csak azt akarom ezzel mondani, hogy ez indította el a pályafutásomat: egy versenyképes autó került alám.”

Mint mondta, ez nem csak a fiataloknak kínálhatna nagy esélyt. „Az Államokban nagy új szurkolóközönséget lehetne elérni. Gondoljunk csak bele, milyen lenne, ha mondjuk Josef Newgarden az IndyCar bajnokaként meghívást kapna a Mercedestől, a Ferraritól vagy a Red Bulltól egy harmadik autóba az Amerikai Nagydíjon! Talán további negyvenezer nézőt is jelentene. El lehet bújni az olyan dolgok mögé, mint a motorhelyzet, de ki lehetne dolgozni ezt is. A vendégautó nem kapna pontot például. Nem lenne érdekes módja ez a népszerűség növelésének? Hozzanak egy kínai versenyzőt, egy japánt, vagy bármilyen országba mennek, adjanak egy versenyre lehetőséget egy helyi sztárversenyzőnek” – ösztökélte nyitott szemléletmódra az F1-et. „Tudom, hogy változnak az idők, de el lehet képzelni, milyen hírértéke lenne ennek a sportág szempontjából. Szerintem mérhetetlen.”

Mario Andretti (fotó: Ehrhardt / XPB Images) Mario Andretti (fotó: Ehrhardt / XPB Images)

Az F1 inkább új csapatokat szeretne

Wolff szeretné, ha a többiek is megfontolnák a háromautós lehetőséget, ám attól tart, hogy egyes ellenfelek nem a valós érveket nézik, hanem csak azt, ki és hogyan vetette fel őket. „Pillanatnyilag nem én vagyok a legközkedveltebb személy a Forma–1-ben. Ha én hozok fel egy ötletet, az mindig a szemétládában végzi, ezért lehet, hogy jobb, ha nem mondok semmit, és hagyom, hogy mások hozakodjanak elő vele a következő nagyszerű ötletként” – tette hozzá keserű mosollyal.

A témában Charlie Whiting, az FIA versenyigazgatója is megszólalt, aki nem tartja reálisnak a harmadik autók bevezetését. „Személy szerint örülnék annak, ha több autó lenne, de ha őszinték vagyunk, ez eléggé valószínűtlen. Nagyon egyszerű a helyzet: ha van egy domináns csapatod, amely három autóval rendelkezik, akkor mindenki csak a negyedik helyekért küzd, nem a dobogóért. Ha három domináns csapatod van három autóval, akkor pedig a tizedik helyért fognak. Megértem, miért gátolnák ezt” – vélekedett Whiting.

Hozzátette, az alsóbb kategóriákban, a GP3-ban és a jövő évi Forma–3-ban is háromautós csapatok indulnak, mivel ez kedvező üzleti modellt teremt az ottani alacsonyabb költségeknek köszönhetően. Szerinte megfelelő korlátozásokkal ez az F1-ben is működhetne, ám még ekkor is át kéne gondolni, mennyivel növekedne a csapatok személyzetének száma, és milyen logisztikai kihívásokkal kéne szembenézniük. „Jelenleg hatvan fő a korlát, és nagy különbség lenne aközött, mennyi pluszemberre lenne szükségük, és hogy mit mondanának arról, mennyire lenne szükségük. Ezt nekünk kéne eldöntenünk.”

Whiting végül kiemelte, a 2021-es szabályokkal eleve arra törekszenek, hogy bővülhessen a mezőny létszáma, ám elsősorban új csapatok érkezésével, akik a Haashoz hasonlóan több alkatrészt vásárolhatnak készen, és akiknek már nem kell tartaniuk a jelenleg még túl magas költségektől, mivel addigra szeretnék visszaszorítani azokat, és bevezetni a költségplafont. A harmadik autó ötlete e törekvések miatt vélhetően újra el fog halni.

Borítókép: A Szingapúri Nagydíj rajtja (fotó: XPB)

További tartalmak