Musorujsag
Élő Eredmények

Lábon lőtte magát az F1: sántítva fut még egy kört a szabályokkal

Lábon lőtte magát az F1: sántítva fut még egy kört a szabályokkal

Motorsport-Total, Autosport
Le akarták egyszerűsíteni a motorbüntetésekre vonatkozó szabályt az idei szezonra, ám Charlie Whiting a szocsi Q2 után úgy érzi, sikerült lábon lőniük magukat. Újabb változtatás a küszöbön?

A jelenlegi motorformula alatt megszokott, hogy a szezonhajrára megnövekszik a motorcserés büntetések száma – velük együtt pedig a kritikáké is. Az előző két évben igencsak hangosak voltak, amikor a Honda- és Renault-motorral fölszerelt csapatok sorra kapták az időnként 50-65 rajthelyes büntetéseket. Mivel az ilyesmi képtelenségként hangzik egy 20 fős mezőnyben, így az FIA (a Liberty Media közbenjárására) a télen lépett, és „a látszat fontos” jeligére leegyszerűsítette (?) a vonatkozó szabályt: akinek 15-nél több rajthelyes büntetés járna, annál 2018-tól már nem számolgat a szövetség, egyszerűen a mezőny végére száműzi őt.

Eljutottunk aztán Szocsiba, ahol a pénteki első szabadedzés rajta előtt 15 (!) perccel Lando Norris máris felállt a boxutca kijáratához Fernando Alonso autójával, hogy biztossá tegye, a spanyol vasárnap a legelőkelőbb rajthelyet foglalja el az öt motorcserés büntetett közül. Sokan inkább kínjukban mosolyogtak a jelenet láttán, melyet az eredményezett, hogy a leegyszerűsített szabály értelmében az egyforma büntetést kapók között idén az határoz a sorrendről, ki mikor hagyja el a garázst a büntetése után.

A komédiának viszont ezzel még nem volt vége, hiszen a büntetetteknek az időmérőn is jelenésük volt – annak ellenére, hogy ők már pénteken „megvívtak” a rajthelyükért. Az abszurd ellentmondás azzal ért véget, hogy a Q2-ben végül csak az a 10 autó hajtott pályára, amely a Q3 szereplője is lett, vagyis a háromból egy edzésrész teljes érdektelenségbe fulladt. „Nem hinném, hogy bárki is láthatta előre, mi történik” – nyilatkozta a téma kapcsán az FIA versenyigazgatója. Charlie Whitingnak ugyanakkor némiképp ellentmond, hogy több résztvevő már pénteken figyelmeztetett e bizarr forgatókönyv lehetőségére.

Az idei módosításnál annyira a látszattal foglalkoztak, hogy megfeledkeztek a nem várt negatív mellékhatásokról. És ezzel sikerült olyan helyzetet teremteni, ahonnan nézve már nem is tűnik annyira borzalmasnak a tavaly még bírált szabály, mely 65 rajthelyes hátrasorolásokat is lehetővé tett… „Még ha a büntetések hatalmasak is voltak, soha nem fordult elő, hogy két versenyző ugyanazt a rajthelyet kellett volna, hogy kapja” – mutatott rá Whiting. „Volt, hogy valakit negyven hellyel soroltunk hátra, amivel úgyis a mezőny végén volt, majd nagy különbséggel jött a következő büntetett, és a végén szépen elosztottuk a húsz rajthelyet. Most az új szabállyal előállt az a helyzet, hogy öten kapják meg ugyanazt a rajthelyet. Hogyan döntsünk így? A mezőny vége, az a mezőny vége, és egyszerre öt autó nem rajtolhat a legvégéről.”

Nem ez az első eset, hogy az F1 a látszat kedvéért úgy módosít szabályokon, hogy nem gondol a változtatás esetleges negatív következményeire. Elég csak említeni a csupán pár versenyhétvégét megélő szétlövéses, visszaszámlálós időmérős rendszer körüli botrányt, vagy azt a tényt, hogy 2017-re gyorsított eljárással úgy tették szebbé és gyorsabbá az autókat, hogy közben nem gondoltak az előzési problémákra. Utóbbin most a 2019-es új szárnyakkal és a DRS-zónák hangsúlyosabbá tételével próbálnak kozmetikázni.

Fotó: XPB A gyorsaság itt is döntő, csak nem a megszokott módon… (Fotó: XPB)

Whiting szerint a motorbüntetéses szabály újabb módosítása is elkerülhetetlen, és már van is ötlete. „Amikor öt versenyző kap pontosan ugyanolyan büntetést, valahogyan el kell döntened, mi legyen közöttük a sorrend. Szerintem más módja is lenne ennek, és már beszéltem is erről pár csapattal. Ha öt autó kerül a mezőny végére, a sorrendről annak kéne döntenie, ki hova kvalifikálta magát. Ez jobb megoldás lenne, mint komédéiába illő módon felsorakoztatni őket a boxutca végén a szabadedzésen. Ez arra ösztökélné őket, hogy menjenek ki az időmérőn, és próbálják megszerezni a lehető legjobb helyezést. Így legalább az alapján dőlne el a tizenhatodiktól a huszadik helyek sorsa, hogy ki hogyan szerepelt az időmérőn.”

Szerinte jó esély van arra, hogy a csapatok támogassák a javaslatát, és sor kerüljön a javított módosításra. A mostaniból tanulva persze megjegyezte: „Meglátjuk. Szerintem ez egy ésszerű megoldás. De lehet, hogy vannak hátrányai is, amire még nem gondoltunk. Még friss az ötlet.”

Ross Brawn, a Liberty Media sportigazgatója is a változtatást sürgette, és rámutatott, szerinte azt is el kéne kerülni, hogy az élmenők a Q2-ben szándékosan lassítsanak a hiperlágyas köreik végén, csak hogy az ultralágyon rajtolhassanak vasárnap. „Érthető szabályok kellenek, és olyanok, amelyek gondoskodnak a lehető legjobb műsorról. Ez a taktikázás határozottan nem tesz jót a show-nak” – hívta föl a figyelmet, hozzátéve, többek között emiatt is fontolgatják az időmérős rendszer módosítását a Q4-es edzésrész bevezetésével. „Még nem született megállapodás 2019-ről, de a gondolatmagvakat elültettük, most már csak szépen kell növekedniük.”

181002 idotabla JapanGP fenyelt

Borítókép: Tumultus a boxutca végén péntek délelőtt: van, hogy így zajlik ma egy F1-es kvalifikáció első felvonása... (fotó: XPB)

További tartalmak