Musorujsag
Élő Eredmények

FIA: Nem tudjuk miért esett vissza a Ferrari, de nem a szenzorunktól

FIA: Nem tudjuk miért esett vissza a Ferrari, de nem a szenzorunktól

Autosport, Sky Sports
Tagadja az FIA, hogy bármi köze is lenne az általuk szorgalmazott újabb szenzor használatának a Ferrari formahanyatlásához. A szövetség Maurizio Arrivabene titkokkal kapcsolatos aggályára is reagált.

Voltak viták idén a Ferrari többi gyártóétól eltérő, két részre osztott ERS-e körül. Az ellenfelek már tavasszal a határok feszegetésével, esetleges szabályszegéssel gyanúsították az olaszokat, akiknek rendszerén aztán Baku után alapos vizsgálatba kezdett az FIA. A bonyolult folyamat végén mindent szabályosnak találtak, ám jelezték, a speciális kialakítása miatt, a Scuderia ERS-ét más szenzorokkal fogják monitorozni a folytatásban, hogy föl se merüljön a szabálysértés gyanúja.

Az FIA már akkoriban előrevetítette, egy plusz szenzor bevetésének lehetőségét is, melynek használatát Szuzukában Maurizio Arrivabene megerősítette. A Ferrari csapatfőnöke azért kényszerült erre, mert az utóbbi hetekben felerősödött a találgatás arról, vajon az új szenzornak lehet-e bármi köze az olasz csapat Monzát követő látványos visszaeséséhez. Ezt főnökük határozottan tagadta, és aláhúzta, mindenben együttműködtek a szövetséggel az alaposabb ellenőrzés érdekében.

A vasárnapi futamot követően Charlie Whiting, az FIA versenyigazgatója is megszólalt a témában, és megerősítette Arrivabene szavait. „Azt nem igazán tudom, hogy mi történt és miért estek vissza. Voltak találgatások arról, hogy a varázsszenzor miatt, amit beépítettünk. Nem szeretnék részletekbe bocsátkozni erről, de azt elmondhatom, hogy nem értünk egyet a motor teljesítményével kapcsolatos találgatásokkal. Nincs összefüggés a kettő között” – nyilatkozta.

Charlie Whiting és Sebastian Vettel (fotó: XPB) Charlie Whiting és Sebastian Vettel (fotó: XPB)

Arrivabenét a japán hétvégén nem is a teljesítményromlásukkal kapcsolatos mendemondák aggasztották, sokkal inkább az, hogy mindenki tud az általuk valamikor a közelmúltban beépített szenzorról és arról, miért van szükség rá. Mint mondta, félti a Ferrari titkait, és nem őrül annak, hogy kiszivárogtak információk az ERS-ük részleteiről.

Ez részben az FIA felé volt üzenet, melyre azóta Whiting is reagált. Mint mondta, tisztázták a helyzetet. „Beszéltünk vasárnap délelőtt, és most már minden világos. Nem gondolom, hogy el kéne mondanom, miről esett szó, de mindkét fél számára világos minden.”

A versenyigazgató szavaiból egyvalami azért kiderül: a továbbiakban nem szívesen árulna el semmilyen részletet a Scuderia versenygépéről. Erre utal az is, hogy a pluszszenzor beépítésének pontos időpontját sem osztotta meg. „Nem, ha elmondanám, azzal, a Ferrari autójáról mondanék el dolgokat, és más csapatoknak is elárulnék dolgokat a Ferrari autójáról. Ezt pedig nem tehetem.”

Maurizio Arrivabene (fotó: XPB) Maurizio Arrivabene (fotó: XPB)

Az időpont ugyanakkor a találgatások szempontjából meghatározó, hiszen ha kiderülne, hogy már Szingapúr előtt is használták a szenzort, az végleg eloszlatná a gyanút, ha viszont ennek ellenkezője derülne ki, az csak olajat öntene a tűzre.

A Ferrari visszaesését Maurizio Arrivabene Japánban az autóval kapcsolatos problémákra, a lassú kanyarokban tapasztalt nehézségeikre vezette vissza. Cyril Abiteboul pedig – aki korábban a GPS-adatokra hivatkozva megállapította, valóban eltűnt a Ferrari korábbi egyenesbeli fölénye – úgy véli, a Mercedes-motorok megerősödése is felelős az erőviszonyok átrendeződéséért. „Ebben a küzdelemben nem vagyunk érintettek, de figyeljük, mert hatással van a közvetlen riválisainkra” – nyilatkozta a Sky Sportsnak a Renault csapatvezetője. „Az adatok mindig relatívak. Az egyértelmű, hogy a Mercedes előnybe került, csak az nem, hogy azért-e, mert a Ferrari visszaesett, vagy azért, mert ők fejlődtek. Én inkább gondolom, hogy az utóbbi, mert megfigyelhető, hogy nemcsak a Mercedes, a Mercedes-motort használó autók is előreléptek. Pár verseny óta a Force India is jobb, és bár nyilván náluk az új aerodinamikai megoldások is beváltak, de a motorjuk is jó. Nekem ebből úgy tűnik, hogy a Mercedes idén is megnyeri ezt a párharcot.”

Borítókép: Ferrari (fotó: XPB)

További tartalmak