Hamilton győzelmével zárult a 2018-as F1-es bajnokság!

Változatos taktikai küzdelmet, sok szomorú búcsút és technikai hibát, látványos csatákat hozó versennyel köszönt el a Forma–1 mezőnye a 2018-as idénytől. Az utolsó győzelem Lewis Hamiltoné lett, akivel két nagy ellenfele, Sebastian Vettel és Max Verstappen ünnepelhetett a dobogón.

Fotó: XPB



A búcsúzások versenyévé vált a 2018-as Abu-dzabi Nagydíj. Fernando Alonso F1-es pályafutását zárta le vele (egy időre?), Daniel Ricciardo a Red Bulltól, Kimi Räikkönen a Ferraritól köszönt el hosszú együttműködésük után, Carlos Sainz, Pierre Gasly, Charles Leclerc és Lance Stroll új csapatnál folyatja 2019-ben, Esteban Ocon, Brendon Hartley, Marcus Ericsson, Stoffel Vandoorne és Szergej Szirotkin pedig egy időre vagy talán örökre hátat fordít a királykategóriának. A kérdés csak az volt, kinek milyen lesz ez a búcsú.


A verseny előtt azt még nem lehetett tudni, hogy ezúttal is annyira a gumikezelés határozza-e meg a küzdelem képét, mint a legutóbbi két futamon, vagy hogy 2017-tel ellentétben most látunk-e több előzést az arab pályán, az viszont biztosra vehető volt, hogy a rajt meghatározó mozzanata lehet a későbbi eseményeknek. Sebastian Vettel a Ferrari egyenesbeli 9 km/órás tempófölényét váltotta volna a Mercedesek megelőzésére, Daniel Ricciardo a két Ferrarit ugrotta volna át az első métereken, míg Max Verstappen a hiperlágy gumi tapadásfölényével igyekezett támadásba lendülni.


Nos, a nagy tervekből semmi sem valósult meg. Vettel a Mercedesek támadása helyett Kimi Räikkönennel szemben kényszerült védekezni, Ricciardónak esélye sem volt a vörösök ellen, ellenben megelőzte őt Charles Leclerc, Verstappen hiperlágy gumija pedig lehet, hogy tapadt, de az ERS töltő üzemmódba kapcsolásával ettől még visszaesett a 10. helyre.


Így sem volt esélytelen a nyitókör. Romain Grosjean és Nico Hülkenberg csatája egy rémisztő balesettel ért véget. A Haas és a Renault kereke az egyik sikánban ért össze, és a német szó szerint fejre állt. Égre néző padlólemezzel pihent meg a gumifalon, ám hamar jelezte csapatának a rádión, hogy jól van: bőszen káromkodott. Az ütközést az FIA versenybalesetnek ítélte, miatta érkezett a biztonsági autó.




Romain Grosjean és Nico Hülkenberg ütközése (Fotó: Formula1/Twitter) Romain Grosjean és Nico Hülkenberg ütközése (Fotó: Formula1/Twitter)



Fotó: Formula1/Twitter Fotó: Formula1/Twitter




A versenyt az 5. körrel indították újra, ekkor következtek a brazíliai barátok, Max Verstappen és Esteban Ocon nagy pillanatai. A holland előbb megelőzte a franciát, majd lelassult az egyenesben, így Ocon mellett Sergio Pérez is elment mellette. Verstappen Pérezt könnyen maga mögött tudta, Oconon viszont előbb egy koccanással jutott túl, majd egy újabb egyenesbeli visszaelőzés után harmadszor is meg kellett őt előznie.




Max Verstappen újra odébblökte Esteban Ocont... (Fotó: XPB) Max Verstappen újra odébblökte Esteban Ocont... (Fotó: XPB)


Előrébb az okozott meglepetést, hogy Leclerc került Räikkönen elé a 4. helyen, ám a finn autója pár kanyarral később megállt a célegyenesben. 2007 bajnokának utolsó ferraris versenyén 6 kör jutott csupán.




A leállás miatti virtuális biztonsági autós fázist Hamilton, Leclerc és Grosjean használta ki kerékcserére. A címvédő az 5. helyre jött vissza szuperlágy gumiján, és bár az újraindítás után vívott egyet Verstappennel, nem tudott előrébb jutni. A holland ekkor kezdett el felgyorsulni a hiperlágy gumin: felzárkózott Ricciardóra. Hogy egyáltalán nem hátrány a puhább keveréke, azt a kerékcserék ütemezése bizonyította. Vettel a 15. kör végén kanyarodott ki szuperlágy gumiért, Bottas egy körrel később, és csak őket követte Verstappen.


Ezek után Ricciardóra maradt a vezető pozíció, aki továbbra hasonló köröket autózott, mint a másodiknak feljövő Hamilton. Mögöttük Bottas, Vettel és Verstappen sorrend alakult ki, őket Pérez, az egymást körökön át nyüstölő Sainz és Ericsson, Gasly, valamint az utolsó pontszerző helyen Alonso követte.




Kimi Räikkönen méltatlanul búcsúzott a Ferraritól... (Fotó: XPB) Kimi Räikkönen méltatlanul búcsúzott a Ferraritól... (Fotó: XPB)




Régi gumik ide vagy oda, Ricciardo stabilizálni, kicsit növelni is tudta előnyét Hamiltonnal szemben (6-7 másodpercre), míg mögöttük megfagytak a különbségek. A verseny feléhez érve viszont olyasmi következett, amit Abu-dzabi Nagydíjon nem gyakran tapasztalni: elkezdett szemerkélni az eső…


Kavarodást ez nem okozott, és nem is ennek volt köszönhető, hogy a 26. körben következett az újabb szomorú búcsú: Marcus Ericsson pontszerző helyről volt kénytelen kiállni, miután megadta magát alatta a Sauber. Az IndyCarba tartó svéd így hiába küzdött nagyot, keserű szájízzel köszönt el az F1-től.


Ez volt az az időszak, amikor Ricciardo előnye is fokozatosan olvadni kezdett. Hamilton 5 kör alatt megfelezte lemaradását, és már 3 másodpercen belül volt az éllovashoz képest, míg az őket követő trió egymásnak adogatta a verseny leggyorsabb köreit. Hogy Ricciardóban is van még tartalék, azt a semmiből elővett 1:43-as köridői mutatták. Már-már úgy tűnt, a hiperlágyas hajrára játszanak a Red Bullnál, ám a 33. körben az ausztrál a boxba hajtott, szuperlágyat kapott, és visszaesett 5.-nek, miközben a korán kiálló Hamilton visszanyerte a vezető helyet.


A 35. körben első számú üldözőjének Vettel lépett előre, aki Bottas 5-ös kanyarban bemutatott blokkolós fékezését kihasználva húzott el a finn mellett. A következő körben Verstappen is támadni kezdte Bottast, aki egy sikánlevágással tartotta csak maga mögött őt. A holland nem bízta a döntést az FIA-ra, a 38. körben újabb támadást indított, és egy kerékkoccantós előzéssel szó szerint átverekedte magát ellenfelén, aki erre a friss gumikon a rakétákat begyújtó Ricciardót kapta meg a nyakába. Az ausztrál sem várt sokat az előzéssel, a 77-es Mercedes négy kör alatt három pozíciót vesztett, majd miután már semmit sem veszthetett, másodszor is kerékcserére hajtott, ultralágy gumiért.




Valtteri Bottas és Max Verstappen koccanása (Fotó: Formula1/Twitter) Valtteri Bottas és Max Verstappen koccanása (Fotó: Formula1/Twitter)


Közben hátrébb is voltak látványos csaták, melyek egyik fénypontját Grosjean, Vandoorne és Ocon hármas ütközete jelentette. Mindenki megelőzött mindenkit egyszer, az ekkor még kereket nem cserélő Vandoorne-on Ocon viszont egy pályalevágással jutott túl, amiért 5 másodperces büntetést kapott. Grosjeannak innentől az volt a feladata, hogy e távolságon belül maradjon a Force Indiától.


Csatájuk az utolsó pontszerző helyért zajlott, előttük a másképpen taktikázó Sainz, Leclerc, Pérez duó haladt. Grosjeannak végül számolgatnia sem kellett, hiszen a 2019-re ülés nélkül maradt Ocon 10 körrel később füstölgő motorral állt meg a boxutca bejáratánál. Ez lett a vasárnap harmadik keserű elköszönése...


Pierre Gasly már-már örülhetett az így ajándékba kapott 1 pontjának, ám ekkor őt is utolérte a végzete. A Honda-motor is füstölni kezdett, és bármennyire is reménykedett, hogy kihúzza még a hátralévő 7 kört, ő is kieséssel búcsúzott a Toro Rossótól.




Pierre Gasly (Fotó: Formula1/Twitter) Pierre Gasly (Fotó: Formula1/Twitter)




A látványos csaták és a baljós füstjelek után már csak az volt a kérdés, látunk-e tűzijátékot a leintést követő szokásos éjszakai show előtt. Vettel hátránya stabilan 5 másodperc körül mozgott Hamiltonnal szemben, a két Red Bull viszont árnyalatnyival gyorsabb volt a Ferrarinál. Tíz körrel a leintés előtt Verstappen 3, a frissebb gumin mindenképpen dobogóra vágyó Ricciardo 4 másodperccel követte a németet, ám közelebb férkőzni nekik sem sikerült.


A változatos 2018-as F1-es szezon így végül a világbajnok győzelmével zárult: 11. idei pole-jára a 11. idei elsőségét is rátette, míg vele azok az ellenfelek állhattak dobogóra, akikkel a legnagyobb csatákat vívta idén: Vettel és Verstappen. Ricciardónak nem jött össze a hőn áhított utolsó dobogó a 100. Red Bull-os futamán, Bottas pedig nemhogy nyerni nem tudott idén, még a top 3-as eredményre sem volt esélye a fináléban.


Sainz és Leclerc szép pontterméssel mondott köszönetet a Renault-nak, illetve a Saubernek. Alonsónak viszont nem jött össze az utolsó pont. A spanyol még utolsó köreiben is elsütött egy megmosolyogtató rádiós beszólást. Mérnöke arra ösztökélte, hogy a támadó beállításokkal próbáljon felzárkózni a 10. Kevin Magnussenre, mire a spanyol: „Van már ezernyolcszáz pontom az F1-ben.” Mérnöke ezúttal nem hagyta rá a dolgot, és közölte vele: akkor legyen belőle 1801! Pontszerzésből előbb lila középső szektor, majd csúnya elfékezés és egy pályalevágás miatt kapott 5 másodperces időbüntetés lett, de Alonso azért így is elérte a búcsúversenyére kitűzött célját: emelt fővel hajthatott át a célvonalon, majd együtt piruettezhetett az élen záró trióval, köztük pályafutása két meghatározó ellenfelével, Hamiltonnal és Vettellel.


Az F1-es évad ezzel véget ért, ám az élet sosem sem áll meg az F1-ben. Máris zajlik a 2019-es felkészülés, ennek következő állomását a jövő kedden és szerdán rendezendő abu-dzabi gumi teszt jelenti, aztán jön a téli szünet, és februártól újra felbőgnek a motorok!


Abu-dzabi Nagydíj – végeredmény:




VersenyzőCsapatIdő
1.Lewis Hamilton Mercedes1 ó 39 p 40,382 mp
2.Sebastian VettelFerrari+2,581 mp
3.Max VerstappenRed Bull-TAG Heuer+12,706 mp
4.Daniel RicciardoRed Bull-TAG Heuer+15,379 mp
5.Valtteri BottasMercedes+47,957 mp
6.Carlos SainzRenault+1 p 12,548 mp
7.Charles LeclercSauber-Ferrari+1 p 30,789 mp
8.Sergio PérezForce India-Mercedes+1 p 31,275 mp
9.Romain GrosjeanHaas-Ferrari+1 kör
10.Kevin MagnussenHaas-Ferrari+1 kör
11.Fernando AlonsoMcLaren-Renault+1 kör
12.Brendon HartleyToro Rosso-Honda+1 kör
13.Lance StrollWilliams-Mercedes+1 kör
14.Stoffel VandoorneMcLaren-Renault+1 kör
15.Szergej SzirotkinWilliams-Mercedes+1 kör
16.Pierre GaslyToro Rosso-Hondakiesett
17.Esteban OconForce India-Mercedeskiesett
18.Marcus EricssonSauber-Ferrarikiesett
19.Kimi RäikkönenFerrarikiesett
20.Nico HülkenbergRenaultkiesett