Még az idén tesztelni kezdi a Pirelli a 18-colos F1-es gumikat

Már idén tesztelni fogja a Pirelli a 2021-től használatos új, nagyobb Forma–1-es gumikat, melyek az eddigi legnagyobb kihívást jelentik a gyártó számára.

A Pirelli 18 colos gumija (Fotó: XPB)

A jelenlegi megállapodásából ugyan egy év még hátravan, a Forma–1 már a múlt szezon végén meghosszabbította szerződését a Pirellivel, így biztossá vált, hogy 2023-ig a milánói gyártó lesz a királykategória kizárólagos gumibeszállítója. Az új ciklus első éve még a megszokott kerékvágásban zajlik, ám 2021-től a tervezett nagy autóreformmal egybekötve a Forma–1 a mostani 13 helyett 18 colos kerekekre vált. Mindez komoly kihívás elé állítja a gumigyártót, amely mielőbb meg is kezdi a felkészülést az átállásra.


„Ez a változás 2020-ről 2021-re technikai szempontból a legkomolyabb kihívás, amivel eddig szembesültünk” – állapította meg a Pirelli sportigazgatója, Mario Isola. „Azért is van így, mert a pályázati kiírásban van még egy második technikai tényező is, amelynek jelentős hatása lesz: a gumiknak 2021-től kerékmelegítő paplanok nélkül kell majd működniük.”


A paplanok használatának betiltása legalább olyan léptékű újdonság, mint a méretváltás, így az olaszok még az idén nyáron megkezdik ezek hatásának tanulmányozását a versenypályán. „A nyári szünet után szívesen tesztelnénk egy öszvérautóval tizennyolc colos gumikat. Tudom, hogy nagy kihívás lesz, de próbálunk ezen időhatárok betartásával dolgozni” – vetítette előre Isola.


A Pirelli 2014-ben egyszer már gyártott F1-es autóra való 18 colos gumikat, ám azt főként arra a célra, hogy a Lotus próbakörei megmutassák, hogyan festenének a királykategória masináin, valamint hogy adatokat gyűjtsenek a nagyobb felnik aerodinamikai hatásáról. A következő évben aztán egy GP2-es autón is próbára tettek egy ilyen méretű kereket Monacóban. Ezt leszámítva viszont a Pirelli az ismeretlenbe fog fejest ugrani.


„A dolgunk attól egyszerűbb lett, hogy hosszú távú szerződést kaptunk, ám az F1-ben valójában nem létezik az ’egyszerű’ szó. Már kilenc éve vagyunk a Forma–1 beszállítója, és nem minden évben áll módunkban változtatni a gumikon. Az autók viszont folyamatosan változnak” – érintett egy váltást nehezítő másik tényezőt Isola.




Mario Isola (Fotó: XPB) Mario Isola (Fotó: XPB)


Az egyelőre kérdéses, hogy a gyártó ugyanúgy megkapja-e a 2021-es új aerodinamikai szabályokat szimuláló öszvérautóját , ahogyan a három élcsapat átalakított autókat bocsátott a rendelkezésére a gumik méretének 2017-es megnövelése előtt. Tapasztalatszerzésüket ugyanakkor némiképp felgyorsíthatná, ha más formaautós kategóriák is kerékméretet váltanának.


Jelenleg a Forma–E használ 18 colos kerekeket, így az a kérdés is fölmerült már, hogy a Pirellit érdekelné-e az elektromos sorozatban való szerepvállalás lehetősége is hosszabb távon. „Az elektromos autóé a jövő, ezért mérlegeljük annak lehetőségét, hogy részt vegyünk elektromos szériákban” – ismerte el Isola. A jelenleg a rivális Michelin által kiszolgált FE-be azonban nem lesz olyan egyszerű bejutniuk. „A Forma–E egy ilyen sorozat, de más bajnokságokban, vagy ha úgy tetszik, más projektekben is érdekeltek vagyunk, és a jövőben érdeklődéssel fogjuk figyelemmel kísérni az eseményeket” – bocsátotta előre, hozzátéve, hogy az elektromos autók a más forgatónyomaték miatt másfajta gumikat is igényelnek.