Musorujsag
Élő Eredmények
×

Red Bull: A Mercedes lobbija miatt dobunk ki 15 milliót

Red Bull: A Mercedes lobbija miatt dobunk ki 15 milliót

Autosport, Motorsport-Magazin
Fölöslegesnek és hatástalannak tartja a Red Bull tanácsadója a 2019-es szabályváltozásokat, és a Mercedes sarának tekinti az emiatt bekövetkező pénzpazarlást.

Az új regulák értelmében 2019-ben az autók első és hátsó szárnya is megváltozik, e módosításoknak pedig komoly hatása van az autó egészének aerodinamikai viselkedésére. A mérnököknek emiatt alapjaiban újra kellett gondolniuk a koncepciójukat, és egyelőre kérdéses, ki mekkora sikerrel járt.

A megújulásra az előzések megkönnyítése miatt volt szükség, ám azt már a szabályok elfogadása óta több csapat kétli, hogy tényleges előrelépést fognak elérni ezen a téren. A szkeptikusok táborát erősíti a Red Bull is, amely szerint teljesen fölöslegesen költenek el plusz 15 millió eurót egy olyan szabályreformra, amelynek semmi hatását nem lehet majd érzékelni a versenypályán.

Helmut Marko tanácsadó szerint a hiábavaló kerülőút a Mercedesnek és az ő tavalyi előzési problémáinak köszönhető. „Főleg ők kezdeményezték ezt a változást. Mindenki láthatta, hogy a Mercedesnek mennyire nehezen ment az előzés, amikor egy másik autó mögé került” – utalt arra, hogy Lewis Hamiltonék versenygépe már évek óta érzékenyebbnek tűnik a zavaros légáramlatokra, és számítások szerint ezzel az egyik legproblémásabb autó az előzések szempontjából.

Fotó: XPB Fotó: XPB

A megújulást a csillagosok mellett egyébként a másik rivális, a Ferrari is megszavazta – választásuknak pedig utólag külön pikantériát ad, hogy igazán egyikük sem hisz az előzéshelyzet javulásában. „A cél az volt, hogy kicsit visszavegyünk az aerodinamikából, és a légáramlatokat ne az autó köré, hanem fölé irányítsuk. Viszont jelenleg a csapatoknál összesen úgy kétezer aerodinamikai mérnök dolgozik, és biztosra veszem, hogy találnak megoldást arra, hogy a légáramlatokat ismét az autó körül vezessék el. Szóval nem sok minden fog változni” – osztotta  Marko véleményét Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke.

És hogy mégis miért bólintottak rá az FIA és az F1 vezetőinek javaslatára, ha nem is hittek benne? „Az FIA és a Liberty sokat fáradozott azon, hogy javítson ezeken a szabályokon. Mi, a Mercedes nem szerettünk volna nem együttműködők lenni, ezért szavaztunk igennel” – indokolt Wolff.

Az ellentmondásoknak azonban ezzel még nincs vége. Az idei szabályváltozások elméletben az erőviszonyok átrendeződését is eredményezhetik. Ez azt jelenti, hogy a Mercedes úgy mondott igent a változásokra, hogy tisztában volt vele, ez akár meg is rendítheti 2014 óta tartó uralmát. A Red Bull meg eközben egy olyan szabályreform miatt panaszkodik, ami akár a kezére is játszhat, és a mezőny élére is repítheti az elmúlt évek mellékszerepe után…

Christian Horner és Chase Carey (Fotó: XPB) Christian Horner és Chase Carey (Fotó: XPB)

A felek és érdekeik között egyébként távolról sincs akkora szakadék, amekkorát a fentiek sejtetnek. Marko a Motorsport-Totalnak adott interjúban elismerte például, hogy Sergio Marchionne exelnök halála után a Red Bull közelebb került a Ferrarihoz, míg a Motorsport-Magazinnak tett nyilatkozatában arra is célozgatott, hogy a Honda gyári támogatásával már a másik oldalra kerültek, érdekeik inkább egyeznek a két fő ellenfélével, mint a motorgyártóknak kiszolgáltatott, a nagyok dominanciája miatt panaszkodó  kisebb csapatokéval.

Ezek alapján nem meglepő, hogy a Mercedeshez és a Ferrarihoz hasonlóan már a Red Bull is kritikusabb szemmel nézi a Liberty Media és az FIA ténykedését, valamint reformokra tett javaslatait.

Az osztrák tanácsadó példaként a költségplafon terén tapasztalt csöndet is felhozta. „Azzal, hogy semmiről sem hoznak döntést, lassan elérjük a kritikus pontot. A Liberty helyében, amely egy tőzsdén jelenlévő vállalat és magas áron ad el részvényeket, én egy ponton túl elmagyaráznám a részvényeseimnek, hogy mire számíthatnak, és hogyan néz majd ki a helyzet 2021-től, továbbá milyen bevételi kilátások lesznek, hogyan folytatjuk tovább…” – szúrt oda az amerikai tulajdonosnak.

Borítókép: Toto Wolff és Helmut Marko (Fotó: XPB)

További tartalmak